Du kan montere to easee på samme 32A kurs, men vil de løse problemet? Det eneste de ev kan hjelpe deg med er å fordele tilgjengelig strøm 32A. Eneste måte å kunne trekke ut mer effekt er om en av bilene kan lades i åpen delta eller full 3-fase. Det Easee gjør er ev å klokkestyre ladingen og å begrense toppstrømmen som huset trekker.
Du kan montere to easee på samme 32A kurs, men vil de løse problemet? Det eneste de ev kan hjelpe deg med er å fordele tilgjengelig strøm 32A. Eneste måte å kunne trekke ut mer effekt er om en av bilene kan lades i åpen delta eller full 3-fase. Det Easee gjør er ev å klokkestyre ladingen og å begrense toppstrømmen som huset trekker.
Nei, det løser ikke egentlig problemet. Men da kan jeg lade med 32A når bare Amperaen er hjemme og 2x16A eller ladekø dersom begge bilene skal lade.
Hvis jeg bare setter opp en dum 16A lader i tillegg nå, blir vel resultatet at sikringen går dersom en plugger i begge laderne samtidig. Det er jo også mulig til å lade med halv effekt på Schneideren, men i hverdagen er det en fordel om dette skjer automatisk.
Edit: Jeg kjenner ikke til hvordan Easee-laderne fungerer, med det virket som om de hadde ganske "smart" funksjonalitet rundt dette ut fra markedsføringen. Kom gjerne med erfaringer.
Er det ikke mulig å øke sikringen til 40A? 10mm2 bør tåle det. Da kan du med rette laderne lade ene bilen med 16A og andre med minst 20A. Hvor mye energi må det inn på bilene hvert døgn? Og hvor mange timer står de hjemme?
Har easee på 28a kurs (stilt den litt ned fra 32) og plugger ionicen inn hver dag. Den utnytter bare to av fasene og lader da på ca 7,5kw (om heg ikke husker feil)
Vi har satt en ladegrense på 80% og plugger inn hver dag. Til hverdags står den bare å lader fra kl 01-03. Om jeg kjører 35 mil en dag og tømmer batteriet helt tar det vel ca 6t å lade den helt opp.
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å dele kursen med en elbil til og sikkert en tredje om det skulle knipe.
Dersom du opplyser om ca daglig kjørelengde og ikke har for vane å ta begge bilene på hytta så kan sikkert mange her inne fortelle om det holder med rimelig sikkerhet.
Er det ikke mulig å øke sikringen til 40A? 10mm2 bør tåle det. Da kan du med rette laderne lade ene bilen med 16A og andre med minst 20A. Hvor mye energi må det inn på bilene hvert døgn? Og hvor mange timer står de hjemme?
Jeg forstod det sånn at strømføringsevnen til kabelen tilsa at den måtte være sikret ned til 32A siden den ligger 1m i isolert vegg (fra sikringsskap og ned i bakken). Dersom den bare hadde ligget i friluft, eller i rør i bakken hadde den kunne vært sikret med 40A OV. Vet ikke om det var instalatøren som var litt vel firkantet akkurat i den sammenheng kanskje..
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å dele kursen med en elbil til og sikkert en tredje om det skulle knipe.
Dersom du opplyser om ca daglig kjørelengde og ikke har for vane å ta begge bilene på hytta så kan sikkert mange her inne fortelle om det holder med rimelig sikkerhet.
Det hadde nok gått fint å gjøre dette både på den ene og andre måten, det hadde bare vært kjekt om begge bilene ble ladet så rakst som mulig de dagene man skal ut på andre ærend el. etter jobb. Så blir ikke det enda en ting en må tenke på i hverdagen, og en slipper å svinge innom å hurtiglade hele tiden og.
Også blir det fort sånn at dersom man feks. må ut og bytte ledning fra den ene bilen til den andre, så blir det fort glemt. Så stå man der om morgenen og må ringe sjefen og si i fra om at man kommer for sent på jobb, fordi man må hurtiglade før man kommer seg avgårde (det ville ikke blitt første gang:D).
10mm2 tåler mye hvis en vil. Justere omgivelsestemp litt ned evt spikke av ytterkappa slik at det blir A1 forlegning og ikke A2. Hjelper på med 8A ekstra. Lovlig og trygt.
Det er også en annen vei. Om en setter inn en 230 - 400 V trafo og bruker de tre tilgjengelige lederne som 2P+N, så vil samme effektforbruket 12 kW/32A synke til 18A. Mao om en kan sikre trafoen med 40, 56 eller 63A, så kan en hente ut mer på to biler som lader med én spenning hver.
En slik trafo koster litt, men en slipper å grave.
Det tror jeg ikke du må om du ikke kjører ekstremt mye.
To easee bokser koblet i serie og da vil du mest sannsynlig starte hver dag med fullt batteri (eller mindre om du vil justere ladegrense til 80%). Og du skal pendle langt da;)
Det eneste du trenger er å koble inn kabelene i bilene hver kveld
Er det ikke mulig å øke sikringen til 40A? 10mm2 bør tåle det. Da kan du med rette laderne lade ene bilen med 16A og andre med minst 20A. Hvor mye energi må det inn på bilene hvert døgn? Og hvor mange timer står de hjemme?
Jeg forstod det sånn at strømføringsevnen til kabelen tilsa at den måtte være sikret ned til 32A siden den ligger 1m i isolert vegg (fra sikringsskap og ned i bakken). Dersom den bare hadde ligget i friluft, eller i rør i bakken hadde den kunne vært sikret med 40A OV. Vet ikke om det var instalatøren som var litt vel firkantet akkurat i den sammenheng kanskje..
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å dele kursen med en elbil til og sikkert en tredje om det skulle knipe.
Dersom du opplyser om ca daglig kjørelengde og ikke har for vane å ta begge bilene på hytta så kan sikkert mange her inne fortelle om det holder med rimelig sikkerhet.
Det hadde nok gått fint å gjøre dette både på den ene og andre måten, det hadde bare vært kjekt om begge bilene ble ladet så rakst som mulig de dagene man skal ut på andre ærend el. etter jobb. Så blir ikke det enda en ting en må tenke på i hverdagen, og en slipper å svinge innom å hurtiglade hele tiden og.
Også blir det fort sånn at dersom man feks. må ut og bytte ledning fra den ene bilen til den andre, så blir det fort glemt. Så stå man der om morgenen og må ringe sjefen og si i fra om at man kommer for sent på jobb, fordi man må hurtiglade før man kommer seg avgårde (det ville ikke blitt første gang:D).
Det tror jeg ikke du må om du ikke kjører ekstremt mye.
To easee bokser koblet i serie og da vil du mest sannsynlig starte hver dag med fullt batteri (eller mindre om du vil justere ladegrense til 80%). Og du skal pendle langt da;)
Det eneste du trenger er å koble inn kabelene i bilene hver kveld
Easee deler på tilgjengelig strøm og øker levert strøm til bil2 når bil1 evt er ferdig.
Jeg testet dette på hytta i fjor høst, nabo bilen hadde tydeligvis ikke så mye igjen for jeg fikk varsel om fullladet mange timer tidligere enn varslet ved start
Det Easee gjør er ev å klokkestyre ladingen og å begrense toppstrømmen som huset trekker.
Nei, det løser ikke egentlig problemet. Men da kan jeg lade med 32A når bare Amperaen er hjemme og 2x16A eller ladekø dersom begge bilene skal lade.
Hvis jeg bare setter opp en dum 16A lader i tillegg nå, blir vel resultatet at sikringen går dersom en plugger i begge laderne samtidig. Det er jo også mulig til å lade med halv effekt på Schneideren, men i hverdagen er det en fordel om dette skjer automatisk.
Edit: Jeg kjenner ikke til hvordan Easee-laderne fungerer, med det virket som om de hadde ganske "smart" funksjonalitet rundt dette ut fra markedsføringen. Kom gjerne med erfaringer.
Hvor mye energi må det inn på bilene hvert døgn? Og hvor mange timer står de hjemme?
Vi har satt en ladegrense på 80% og plugger inn hver dag. Til hverdags står den bare å lader fra kl 01-03. Om jeg kjører 35 mil en dag og tømmer batteriet helt tar det vel ca 6t å lade den helt opp.
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å dele kursen med en elbil til og sikkert en tredje om det skulle knipe.
Dersom du opplyser om ca daglig kjørelengde og ikke har for vane å ta begge bilene på hytta så kan sikkert mange her inne fortelle om det holder med rimelig sikkerhet.
Jeg forstod det sånn at strømføringsevnen til kabelen tilsa at den måtte være sikret ned til 32A siden den ligger 1m i isolert vegg (fra sikringsskap og ned i bakken). Dersom den bare hadde ligget i friluft, eller i rør i bakken hadde den kunne vært sikret med 40A OV. Vet ikke om det var instalatøren som var litt vel firkantet akkurat i den sammenheng kanskje..
Det hadde nok gått fint å gjøre dette både på den ene og andre måten, det hadde bare vært kjekt om begge bilene ble ladet så rakst som mulig de dagene man skal ut på andre ærend el. etter jobb. Så blir ikke det enda en ting en må tenke på i hverdagen, og en slipper å svinge innom å hurtiglade hele tiden og.
Også blir det fort sånn at dersom man feks. må ut og bytte ledning fra den ene bilen til den andre, så blir det fort glemt. Så stå man der om morgenen og må ringe sjefen og si i fra om at man kommer for sent på jobb, fordi man må hurtiglade før man kommer seg avgårde (det ville ikke blitt første gang:D).
Lovlig og trygt.
En slik trafo koster litt, men en slipper å grave.
To easee bokser koblet i serie og da vil du mest sannsynlig starte hver dag med fullt batteri (eller mindre om du vil justere ladegrense til 80%). Og du skal pendle langt da;)
Det eneste du trenger er å koble inn kabelene i bilene hver kveld
Det tror jeg ikke du må om du ikke kjører ekstremt mye.
To easee bokser koblet i serie og da vil du mest sannsynlig starte hver dag med fullt batteri (eller mindre om du vil justere ladegrense til 80%). Og du skal pendle langt da;)
Det eneste du trenger er å koble inn kabelene i bilene hver kveld
Jeg testet dette på hytta i fjor høst, nabo bilen hadde tydeligvis ikke så mye igjen for jeg fikk varsel om fullladet mange timer tidligere enn varslet ved start