9,162
5
1
Laing (Probata) EPR, Pumpe stoppet. Hvordan løsne/bytte impeller?
797
Nes, Akershus
0
Mornja.
Vi har vannbåren varme med el-kasett, av typen Laing EPR 6 (probata fører denne), og den har fungert fint sålangt.
Dvs, for en knapp måned siden ble det kaldt, og jeg fant etter endel tukling at det skyldtes at sirkulasjonspumpa hadde stoppet. Og ville ei heller starte igjen ved restart.
Jeg plukket av pumpemotor, men fant ingenting galt, rotor/impeller gled fint rundt), så jeg satte sammen, og den startet og gikk fint igjen uten problemer/vibrasjoner å snakke om.
Nå har den dessverre stoppet igjen, og nekter plent å starte. Har demontert, inspisert og montert igjen, men ingen sirkulasjon. impeller roterer fritt når motoren er av, men det er antydning til slitemerker på både rotor og motorhus. Pumpa prøver å starte, men den stopper fort igjen. Mistenker feil/skade på impellern, eller no dritt i impellerhuset.
Så til bøygen. Dette er en integrert modul, hvor pumpe, el-kolbe og elektronikk er en enhet. Pumpa er av typen med flytende impeller, men når jeg skiller motor og pumpehus, henger rotor/impeller igjen.
Er det noen som kjenner til hvordan man får ut rotor/impeller? For meg ser det ut til at den er sammensatt av to deler, med skive imellom (som presses inn i bunn av impellerhuset).
Dokumentasjonen inneholder ingen bilder, men sier noe om at rotor/impeller kan måtte erstattes ved slitasje. Rørlegger mener den "den følger med når man deler pumpa, men så er ikke tilfelle her. Dette er opprinnelig installatør, men han har bare skiftet en pumpe såvidt han kan huske, og dermed er ikke erfaringsgrunnlaget noe å roper hurra for. Han skulle fikse ny pumpe, men det kan jo ta sin tid, så imellomtiden kunne jeg tenke meg å få driten igang igjen...
Har lagt ved noen bilder, så om noen har noe forslag, kom gjerne med dem!
Vi har vannbåren varme med el-kasett, av typen Laing EPR 6 (probata fører denne), og den har fungert fint sålangt.
Dvs, for en knapp måned siden ble det kaldt, og jeg fant etter endel tukling at det skyldtes at sirkulasjonspumpa hadde stoppet. Og ville ei heller starte igjen ved restart.
Jeg plukket av pumpemotor, men fant ingenting galt, rotor/impeller gled fint rundt), så jeg satte sammen, og den startet og gikk fint igjen uten problemer/vibrasjoner å snakke om.
Nå har den dessverre stoppet igjen, og nekter plent å starte. Har demontert, inspisert og montert igjen, men ingen sirkulasjon. impeller roterer fritt når motoren er av, men det er antydning til slitemerker på både rotor og motorhus. Pumpa prøver å starte, men den stopper fort igjen. Mistenker feil/skade på impellern, eller no dritt i impellerhuset.
Så til bøygen. Dette er en integrert modul, hvor pumpe, el-kolbe og elektronikk er en enhet. Pumpa er av typen med flytende impeller, men når jeg skiller motor og pumpehus, henger rotor/impeller igjen.
Er det noen som kjenner til hvordan man får ut rotor/impeller? For meg ser det ut til at den er sammensatt av to deler, med skive imellom (som presses inn i bunn av impellerhuset).
Dokumentasjonen inneholder ingen bilder, men sier noe om at rotor/impeller kan måtte erstattes ved slitasje. Rørlegger mener den "den følger med når man deler pumpa, men så er ikke tilfelle her. Dette er opprinnelig installatør, men han har bare skiftet en pumpe såvidt han kan huske, og dermed er ikke erfaringsgrunnlaget noe å roper hurra for. Han skulle fikse ny pumpe, men det kan jo ta sin tid, så imellomtiden kunne jeg tenke meg å få driten igang igjen...
Har lagt ved noen bilder, så om noen har noe forslag, kom gjerne med dem!
Signatur
Fiksa det. Det var som jeg trodde, impeller/rotor er montert sammen igjennom en plate med hull i senter, og plata er presset opp i impellerhuset. For å få denne ut, måtte det til med en spiss skrutrekker og litt forsiktig bending.
Konfererte med tidligere importør Probata, og han forklarte prosessen.
Og som forventet, var det ubalanse, fordi det hadde samlet seg bittelitt bøss (så nesten ut som malingsrester) i senter av impellern. Den ligger jo å balanserer på toppen av en senterkule på motoren. Så bare etpar gram med gørr inni der var nok til at den la seg over, og slepte mot motorhuset.
Klemte alt sammen på plass igjen, etterfylte og lufta systemet, og etter en forsiktig oppstart surrer og går det fint uten antydning til støy!
Hurra! Spesielt ettersom ITT nå har overtatt agenturet, og de var fullstendig blanke på fabrikatet (og anslo bortimot fire uker fra bestilling til mottak av ny pumpe)!
Dette ordna seg jo, men jeg lar tråden ligge, ifall det faktisk mot formodning skulle være andre enn meg som har et slikt system...
Det varte ikke så lenge før det blei salat igjen, så jeg har vel delt pumpa og gått etter et antall ganger. Iallfall, ifjor høst fant jeg ut at ny pumpe fra annet hold var en bedre løsning, så da ble en sånn bestilt. Så blei det bråkaldt, men siden det originale virka så valgte jeg å utsette byttet.
Uti mai gikk pumpa i stå for siste gang, så jeg skrudde bare av hele greia. Begynte å samle deler, så nå siste uka har jeg manna meg opp, og bygget om litt på retur-sløyfa og klemt inn pumpa.
Flyttet retur-utløpet fra venstre til høyre, og satt på en vinkel og en fleks-slange-> stoppekran->vinkel->pumpeunion->ny pumpe->pumpeunion->overgang->opprinnelig stoppekran->gammel pumpe (lot den bare sitte, den nye pumpa bryr seg ikke, flowen er som før!
Brukte eksosklemmer og noen rester av DIN-skinne, og fikk hengt opp pumpa, så ikke unioner og gummipakninger blir overbelasta. Pumpa ligger nå foran retur-fordeleren.
Dvs, litt vold og endel knoting. Impelleren sitter montert på et blekk er presset inn i selve varmerhuset, så jeg brukte en flattrekker, og bendte litt, så jeg fikk noe å gripe tak i, så tok jeg en nebbtang og dro forsiktig rett nedover. Tok meg god tid, og jobbet meg rundt. Det blir litt som et lokk på en malingsboks, bortsett fra at plata ikke er brettet utover, så man kan ikke bende med skrutrekker, man må klype seg fast i kanten og dra. Sveisetang er sikkert ikke dumt...
Sånn ser den forresten ut når den er ute:
Når Laing-pumpa ikke går, "setter" impelleren seg rolig ned på lageret sitt, og vil derfor ikke hindre vannstrømmen, så den fikk sitte. Tenkte på å demolere impelleren så bare flensen var igjen, men ga blanke.
Den nye pumpa bruker ikke mer enn 20 watt ved full spiker, så det er tydeligvis ikke sånn at den gamle pumpa hindrer vannstrømmen...