#11
 4,371     0

Vekker denne litt til live igjen.
For noen uke siden satte jeg spenning på varmekablene og byttet ut termostaten med en vanlig bryter. Jeg målte at kabelen hadde den motstanden og trakk den mengden med strøm den skulle. Etter over to døgn var det fortsatt ikke nok varme til at jeg merket at de faktisk var på.
Jeg sjekket dokumentasjonen på kablene og det viser seg at kablene skulle være godt dimensjonert i forhold til størrelse på rom og forlegningsmåte. Jeg tok først kontakt med Ahlsell hvor jeg kjøpte kabelen og deretter Nexans som er produsent og de kunne heller ikke gi meg noe svar å bli klok på. Eneste tipset jeg fikk var å prøve å bytte termostaten med bryter, noe jeg gjorde uten resultat.
Så, hva gjør man da?


Jeg har brukt Nexans sitt "NexCalc" for å dimensjonere kabelen og kan uten problem vise til at den er lagt etter forskriften og er hel. Kan jeg kreve erstatning for kabelen som er lagt, evt kompensasjon for kjøp av ny kabel og evt arbeidstid?

Noen flere tips som folk vil komme med på tampen som jeg ikke har prøvd?


Har du målt at den faktisk tar den strømmen den skal? Altså målt strømmen og ikke bare motstanden?

   #12
 21,481     Enebolig     0
Ja, måle hva den trekker også ja. Da er det ikke noe galt med kabelen hvertfall, hvis de tre målingene stemmer.
   #14
 3,387     0
Ofte at varmen forsvinner rett ned. Det er utrolig viktig at det er godt nok isolert under. Ellers er det kjørt.