475    9    0  

Dalatanken - Trykkreduksjon over tid, uten lekkasje - Fysisk forklaring?

th
 39     Tromsø     0
Har Dalatanken 750. Erfarer over tid (1-2 mnd) at trykk i topp synker gradvis, 0,1-0,2 bar over en god del uker. Er helt sikker på at det ikke er lekkasjer. Foreløpig er kun tappevannsspiraler i bruk. De øvrige stusser (bortsett fra påfylling, fast tilkoblet) er blendet og ikke tilkoblet utgående røranlegg. Dette gir da et svært avgrenset anlegg, i rommet, og godt visuelt synbart. Det finnes ikke spor av (synlige) vannlekkasjer fra tanken. Trykkgiver i topp ser riktig ut, sammenlignet mot trykkmåler på ekspansjonstank. Kjører el.kolbe og settpunkt 70 grader. Eksp.kar har ladetrykk 0,9 bar. Det kunne kanskje vært trykkutligning mot eksp.kar. Men trykk i topp tank ser ut til å gå under og lavere enn dette, ned til 0,8 bar. Ved å fylle på en del i tanken får jeg opp igjen trykket til f.eks. 1,0 bar. 
Er det noen forslag på årsak til et slik gradvis trykkfall over lengre tid? 

Mine teorier:
- utskilling av luft fra vannet i tanken over tid som deretter forsvinner ut via luftepotte? I så fall et oppstartproblem som avtar over tid når hele tankinnholdet til slutt er ferdig avluftet
- kan det oppstå fordamping av vann i toppen som deretter luftes ut via luftepotta?
- er det ekspansjonstanken som bygger opp trykk (mottar trykk) over tid, inntil det sannsynligvis oppstår en trykklikevekt, og ytterligere trykkreduksjon opphører?

Merkelige greier! Hvis jeg hadde hatt gulvvarmeanlegget tilkoblet, ville jeg kanskje ha trodd det var en mikrolekkasje et sted.

   #1
 25,066     Akershus     0
Med ladetrykk på 0.9 bar og driftstrykk på 0.8 bar har du et "problem". Du har et ekspansjonskar som aldri inneholder vann. Dersom driftstrykket ditt er 0,8 så bør ladetrykket være 0,4 bar. Ladetrykket måles når resten av systemet er trykkløst.

Årsaken til trykkfall kan være utskilling av mikroluft. En kompis tappet av kjelevannet til egen dunk, byttet kjele og pumper gulldråpene tilbake.
Signatur
th
  (trådstarter)
   #4
 39     Tromsø     0
Takk for synspunkter! Slår meg til ro med at dette trolig skyldes utlufting av mikroluft. Ladetrykk er 0,9 bar. Dvs 0,2 over statisk (7m). Driftstrykk kald er 1,0 bar. Eller egentlig varm pga etterfylling til 1,0 underveis i drift.
   #5
 109     Trondheim     0
Du bør uansett ha høyere driftstrykk en 1bar , når ekspansjonskaret ditt har 0,9bar. Det er så å si ikke noe vann som går inn i ekspansjonskaret ditt. 0,1bar er jo nesten innefor feilmarginene på mange manometer brukt både på trykkluft og varmeanlegg. Hva tåler tankens sikkerhetsventil?(eller tanken forden del)
th
  (trådstarter)
   #6
 39     Tromsø     0
Det er litt ulike oppfatninger omkring hvilke trykk hvor. Basert på det flere i bransjen beskriver har jeg endt opp med følgende:
- for varmeanlegg (kontra kjøleanlegg)
- (fortrykk, luft) ekspansjonskar 0,2 bar over høyde (7m) = 0,9 bar
- oppfylling kaldt tank til det samme som trykk eksp.kar = 0,9 bar
- minste driftsttrykk 3-4 m over høyde = 1,0 bar
Ekspanderende vannvolum ved temp.økning vil da havne i eksp.tank, som da i praksis er nokså tom ved kald tank.
Har da to ulike 'kalde' tilstander. Det kaldeste er kaldt vann inn ved oppfylling, +5. I drift vil den kalde tanken svært sjelden kunne gå lavere enn romtemp. bortsett fra ved feiltapping på varmtvann via spiral der en fullstendig kjører ned temp i tank, kanskje ned mot +5 etter lang tid.

Tank har maks driftstrykk 1,5 bar.
   #7
 25,066     Akershus     0
Jeg ser at jeg blandet sammen med ekspansjonskar/akkumulator/trykktank i drikkevannsanlegg. Beklager.
Signatur

th
  (trådstarter)
   #9
 39     Tromsø     0
Ja, jeg ligger nær nedre område, og kan nok justere dette litt opp. Har sett den refererte link, og Novema bruker her 0,3-0,5 over høyde. Mulig denne er høyere på kjøleanlegg som link er for. For varmeanlegg ser det ut til at faktor ofte beskrives i område 0,1-0,3 over høyde. Og det sies at dette er for ikke å kunne trekke inn luft i anlegget. Da via luftepotta antar jeg, og ved nedkjøling av vannet hvis sug oppstår.