12,734    31    0  

Brannfare med prefix

e18
 571     Rogaland     0
Elektrikeren i huset bruker ferdigtrukne rør. Ser for meg at da blir det mye flere wagoer/torixer i boksene enn før. Blir det ikke større brannfare da, eller koblingene idiotsikre?

FV
   #1
 245     Karmøy     0
Hvorfor skulle det det?
Nå har jeg minimal/ingen erfaring med bygg, men trekker jo kabler/ledninger fra f.eks sikringskap -> stikk -> stikk -> stikk osv, eller
Sikringskap -> dimmer -> trafo -> spot -> spot -> spot

Jeg tviler på at eletrikeren din går via koblingsbokser med ledningene sine med mindre utstyret som skal i boksen har en funksjon for utstyr som skal videre på kretsen.
   #2
 19     0
Det betyr kun i praksis at el-rørene han trekker allerede har lederne inni seg.
Alternativet hadde vært å trukket tomme rør, og brukt masse tid i etterkant på å trekke inn ledere i de.
Det er veldig arbeidsbesparende :)
Det som må kobles, må uansett kobles, uavhengig om han bruker prefiks eller ikke.
Lykke til videre Grin
   #4
 21,481     Enebolig     0
Mange gamle fagfolk som sier Wago er brannfarlig. De lever 25 år tilbake i tid, den gangen var ikke Wago bra. Grå Wago hadde en fjær som presset på en plate som skulle forbinde lederene. Dermed blir lederene fort litt løse inni klemma, spesielt hvis noen har vært så lure at de har brukt forskjellig tverrsnitt i samme klemme.

Nye Wago har en fjær og en klemme pr leder. Helacon har to pr klemme.

Hilsen en som har sett flere svidde Torix enn Wago (av ny type)
Uten at jeg vil påstå at Torix er brannfarlig, det har vært menneskelig svikt hver gang. De er litt knotete hvis det blir for mange ledere, fort at en blir liggende for langt ut hvis man ikke passer på.
   #5
 1,292     Ålesund     0
Ja, de gamle wagoene er skumle.. Verste er at jeg har sett klemmer med samme løsningen i salg i dag....... Shocked
   #6
 21,481     Enebolig     0
Der skal Wago renvaskes. Er det ikke Biltema som har noe sånt? Joda, alt som er godkjent for salg er trygt..  ::)

   #8
 4,366     0

Mange gamle fagfolk som sier Wago er brannfarlig. De lever 25 år tilbake i tid, den gangen var ikke Wago bra. Grå Wago hadde en fjær som presset på en plate som skulle forbinde lederene. Dermed blir lederene fort litt løse inni klemma, spesielt hvis noen har vært så lure at de har brukt forskjellig tverrsnitt i samme klemme.

Nye Wago har en fjær og en klemme pr leder. Helacon har to pr klemme.

Hilsen en som har sett flere svidde Torix enn Wago (av ny type)
Uten at jeg vil påstå at Torix er brannfarlig, det har vært menneskelig svikt hver gang. De er litt knotete hvis det blir for mange ledere, fort at en blir liggende for langt ut hvis man ikke passer på.


Det du skriver om gamle typen Wago f.eks273 er ikke riktig. De har en bred fjærende plate som er slisset slik at hver leder får hver sin fjær. Dette gjør at det er ingen problemer forbundet med å benytte forskjellige tverrsnitt i samme klemma. Problemet var at det ofte ble brukt klemmer beregnet for 2,5mm2, på 1,5mm2 ledninger. Dette var da feil bruk av klemmene altså montasjefeil.


Ja, de gamle wagoene er skumle.. Verste er at jeg har sett klemmer med samme løsningen i salg i dag....... :o


På hvilken måte skiller gamle Wago-klemmer seg fra nye da? Konstruksjonen er ganske så lik.
   #9
 21,481     Enebolig     0
Jeg har åpnet et par stykker for lenge siden, de hadde en fjær akkurat som jeg har lært siden lærlingtiden. Men jeg skal ikke hardnakket påstå at de var Wago og ikke et annet tilsvarende produkt. Skal pille mer på de neste gang.
   #10
 1,292     Ålesund     0
Jeg har vert borti flere gamle klemmer som jeg har dradd ledningen rett utav med to fingrer.. Som om fjøren blir slakkere med tiden..
Skal ikke være for bestemt på det med fjøren jeg heller. Jeg har hørt det samme som sopp skriver, men jeg har ikke pillet de fra hverandre selv. Regnet bare med det var riktig.
Om ny wago er bedre eller dårligere spiller forsåvidt liten rolle for min del, bruker helacon jeg ;D