#81
 967     Stavangerområdet     0
For å dra det tilbake til det opprinnelige temaet: Jeg har en ordning når jeg har håndtverkere i huset mitt så skal de signere på en logg. Tidspunkt når de kommer og tidspunkt når de går. Større entrepenører bruker samme system.

Ikke alle syns det er kult å signere, men jeg som kunde har rett til å kreve dette. På denne måten får jeg kontroll med timene som faktureres, og ikke minst hvor mye de legger på før og etter besøket. Det betyr at de må stå til rette for ekstratimene som faktureres. Noen ganger får jeg gode svar som jeg da vil betale for, andre ganger har de ingen forklaring.

En la på 2 timer. Han sa at det var med kjøring til grossisten. Hvor langt unna var grossisten? "20minutt..." Han fikk et forklaringsproblem, så det ble reduksjon i timetallet.

Jeg oppfatter det slik at det er en trend å i mest mulig grad skrive timer på kunder. Det beste er å fylle dagen med kundetimer. Plunder, heft, tid hos grossisten, dødtid med kollegaer, etc. havner alt for ofte på kunders regning etter min erfaring.

   #82
 21,481     Enebolig     0
... Den lappen hadde ikke jeg skrevet under på hvis eneste hensikt er å kontrollere håndverkerene. Og jeg jobber noen ganger gratis (1-25 min) overtid for kunder. En sånn liste skaper bare dårlig stemning.
   #83
 967     Stavangerområdet     0
Nei, hvorfor det? Dersom du har god forklaring hvorfor du har timer utover det du har produsert på et arbeidssted, så aksepterer jeg det. Husk at dette har oppstått fordi jeg har hatt erfaring/problemer med overfakturering mange ganger.

Jeg jobber i ingeniørbedrift og vi har stemplingsur! Det er genialt. Finnes ikke enklere måte å holde styr på timene som er jobbet. Men det er tillit bak systemet også: Det er ikke noe problem å si at jeg f.eks. jobbet hjemme i 3 timer. Overført til å skrive timer på loggen, så skal det være tillit i et slikt system.

Tilsvarende hvorfor kontrollerer man f.eks. bilen på NAF etter er større reparasjon? Jo, fordi man vil kvalitetssikre jobben av en annen part. Å skrive logg er en slik metode for å kvalitetsikre timene som skrives da to (uavhengige) parter sitter på logg av antall timer produsert.
   #84
 11     0
Hvorfor ikke bare få fastpris på installasjonen, så slipper dere alt dette maset om timepriser, kjøring, påslag på materiell. Hvor vanskelig er det. Sjekk med 3 installatører og velg den du liker best. Da sparer du deg for masse stress og bekymringer.
   #85
 4,354     0

For å dra det tilbake til det opprinnelige temaet: Jeg har en ordning når jeg har håndtverkere i huset mitt så skal de signere på en logg. Tidspunkt når de kommer og tidspunkt når de går. Større entrepenører bruker samme system.

Ikke alle syns det er kult å signere, men jeg som kunde har rett til å kreve dette. På denne måten får jeg kontroll med timene som faktureres, og ikke minst hvor mye de legger på før og etter besøket. Det betyr at de må stå til rette for ekstratimene som faktureres. Noen ganger får jeg gode svar som jeg da vil betale for, andre ganger har de ingen forklaring.

En la på 2 timer. Han sa at det var med kjøring til grossisten. Hvor langt unna var grossisten? "20minutt..." Han fikk et forklaringsproblem, så det ble reduksjon i timetallet.

Jeg oppfatter det slik at det er en trend å i mest mulig grad skrive timer på kunder. Det beste er å fylle dagen med kundetimer. Plunder, heft, tid hos grossisten, dødtid med kollegaer, etc. havner alt for ofte på kunders regning etter min erfaring.



Dette høres ut som en ok måte å gjøre det på. Eventuelt kvittering på timelistene.
   #86
 22,342     Akershus     0

Tilsvarende hvorfor kontrollerer man f.eks. bilen på NAF etter er større reparasjon? Jo, fordi man vil kvalitetssikre jobben av en annen part. Å skrive logg er en slik metode for å kvalitetsikre timene som skrives da to (uavhengige) parter sitter på logg av antall timer produsert.

Hvordan sjekker du at bilmekanikeren virkelig har arbeidet de timene han har skrevet?
   #87
 21,481     Enebolig     0
Og hvorfor skriver han ikke ned timene selv. Hvis det ikke er noen der for å kontrollere, så kan man jo skrive hva man vil.

   #88
 486     0
En slik løsning har vi også på jobben når det gjelder alle håndtverkere. Når de kommer må de signere for tidspunktet de kom, også må de signere hver gang de forlater plassen, og når de kommer tilbake. Da har jeg en oversikt jeg kan bruke når faktura kommer, har aldri opplevd feilfakturering på timer etter at vi begynte med dette. Håndtverkerne ser at vi holder oppsikt med dem.

De kan selvsagt velge å ikke signere, men da får jeg heller ett annet firma til å gjøre jobben.
   #89
 3,216     0
Hvorfor prøver elektrikere og elektrikerfirmaet å late som det har noe med garanti og sånn å gjøre disse delprisene? Hadde nylig en elektrikerjobb der prisen på utstyret var godt og vel det dobbelte av hva jeg som privatperson får tak i utstyret for, og dette var med en påstått rabatt på 30%. Påslaget er for å tjene mer penger, og ingenting annet. Personlig synes jeg det er en uryddig måte å tjene penger på som stiller bransjen i et dårlig lys (bare det at mange er skesptiske til å montere akkurat samme utstyr om kunden kjøper det selv sier jo sitt). Sett heller opp timeprisen så den reflekterer faktiske kostnader, så kan kunden få priser som det går ann å forholde seg til (og man kan gjerne slippe tulletilegg som for tjenestebil og annet fjas)

AtW
   #90
 21,481     Enebolig     0
Det er vanskelig å finne en balanse. Hvis man øker timesprisen 100 prosent så vil kundene stå klare med stoppeklokke.