#11
 242     0
zippy hva med å sette bilen på verksted. En timepris på 1750kr. Og mekanikeren som skrur for 230kr i timen. Her er det jo hvertfall noe rart.

oddbjoh helt riktig som du skriver. De som ikke har sett et firma fra innsida har ikke lett for å se sammenhengen.

   #12
 4,623     Sørlandet     1
zippy hva med å sette bilen på verksted. En timepris på 1750kr. Og mekanikeren som skrur for 230kr i timen. Her er det jo hvertfall noe rart.

oddbjoh helt riktig som du skriver. De som ikke har sett et firma fra innsida har ikke lett for å se sammenhengen.

Verkstedene her tar fra 1000-1500,- i timen. Og det er helt ok i og med at ikke påslaget på delene i tillegg er 100-500%.


Med andre ord jeg vet ca hva det vil koste fra jeg leverer bilen til jeg får den igjen. Er jeg i tvil om ca hvor lang tid det vil ta så spør jeg om fastpris.

At elektrikere burde ta mer i timen så de slipper skyhøye påslag er egentlig ikke mitt poeng. Ei heller om å få montert denne stikkontakten hadde kostet dette uansett. Mitt poeng er at det er en ukultur å lokke med lave timepriser for så å ta det igjen i en annen ende som ikke kunden kan forutse. Mener du virkelig Claption at det er en god forretningsmodell?

   #14
 3,210     Vestlandet     0
Det er totalprisen som teller, uavhengig av om fortjenesten er på timer eller materiell.

I prisen for materiell må elektriker bake inn reklamasjoner (fem år til sluttkunde, selv om garanti fra leverandør er kortere), frakt, tid brukt til å handle/holde orden på et lager og svinn (ikke alltid man får brukt hele kabelrullen).

I tillegg så er innpris for elektriker tidvis dårligere hos grossisten enn hva private finner på tilbud hos elektroimportoren.no eller tilsvarende.

Poenger som hører med det selvsagt. Men hvor ofte må man ta reklamasjon på PR, eller noe av det på lista til TS egentlig? Wink Hvor stor andel av totalt omsatt materiellkostnad rammes av gyldige reklamasjoner? Det spiller jo inn på hvor mye akkurat garanti-argumentet bør gi i prosentvis påslag (inkl arbeidskostnad. selvsagt).
HSt
   #15
 36,582     Lillestrøm kommune     2
Hørte om elektriker som var på sin 3. Elko baderomsradio, de 2 første var svidd av under oppkobling av elektriker så reklamasjonsgrad varierer sikkert ...

Poenget er at informasjon om pris må være så god at kunden ikke føler det som et ran når regningen kommer, bedriften selv må også på sikt være tjent med dette.
   #16
 2,779     0
@Hst Ja, det trodde jeg også, var derfor jeg brukte en elektroimportør partner. De brukte tydligvis ikke elektroimportør priser. Jeg brukte Elektro-Sivert forresten.

Clouet her er antakelig at man må enten a) handle tingene hos elektroimportøren selv, og få partneren til å installere dem, eller b) si klart og tydelig fra at du skal ha materiellet til Elektroimportøren-pris, og vise til partner-opplegget. Gjør du ingen av delene, så følger elektrikeren modus c), altså ta et klekkelig påslag som vanlig.
   #17
 117     0
Hadde elektriker til å koble opp noen stikkontakter og de skulle ha 1000 kr ekstra for elko plus deksel. Kjøpte istedet nye deksel selv for rundt 100 kr stykket og da satt jeg i tillegg igjen med innmat fra kontaktene da de ikke selger deksler løst.

   #18
 3,876     Asker     6
Denne diskusjonen et et bransjeproblem. Og det vil helt sikkert bli tatt tak i av lovverket etter hvert. Evt skjerpet inn der dette faktisk er dekket.

Jeg mener det er helt ko-ko å skylde på at timesprisene må opp dersom man ikke skal skjule kostnader andre steder. Da er det da bare å øke den prisen da!

Og argumentet med garanti holder heller ikke. Enten er det en reklamasjon på delen, og da faller vel regning på leverandør, eller at man har gjort en ikke tilstrekkelig god jobb. Da går det på margin. Denne type utregning er enkel. Man tar utnyttelsesgrad (prosent av tiden arbeider er på fakturerbar tid) og ganger med timesprisen. Da har man inntekten fra personen. Dette må dekke person + utgifter spesifikt på personen (bil kurs etc) + evtuelle administrative ting, samt bidra til overskuddet i bedriften.

Jeg har vært kjent med total kost i mine tilfeller, men er likevel imot praksis.
Signatur
   #19
 4,193     0
Denne diskusjonen et et bransjeproblem. Og det vil helt sikkert bli tatt tak i av lovverket etter hvert. Evt skjerpet inn der dette faktisk er dekket.

Jeg mener det er helt ko-ko å skylde på at timesprisene må opp dersom man ikke skal skjule kostnader andre steder. Da er det da bare å øke den prisen da!

Og argumentet med garanti holder heller ikke. Enten er det en reklamasjon på delen, og da faller vel regning på leverandør, eller at man har gjort en ikke tilstrekkelig god jobb.


Jeg er enig at bransjen er pill råtten, men må få rette noen faktafeil.

Garanti, som produsenten gir, er kortere enn reklamasjonsrett som forbrukeren har. Elektrikeren, eller andre som selger deler, må dekke mellomlegget.
TSt
   #20
 14,509     0
Det er arbeidet med å bytte en defekt sak som er problemstillingen når en stiller med materiellet selv.