#41
 4,193     0
-15A Ladestasjon elbil

Det vanligste her er vel å bruke en 16A ladestasjon og legge opp en 20A kurs med 4mm2 ledning til denne. 15A til ladestasjon tror jeg ikke er veldig vanlig. Bruker man vanlig schuko til lading skal den sikres med maks 10A.


Lurer på hvor den praksisen kommer fra med å sikre en 16A last med 20A sikring - har sett anbefaling om 10% i montørhåndboka.

Man gjør det jo ikke på andre forbrukere, som feks vvb. Skjønner ideen med å overdimensjonere koblingen (selv om det ikke skal være nødvendig), men sikringen? Hvis en 16A sikring går med 16A kontinuerlig last ville jeg klaget til dem som leverer vernet Smile

   #42
 4,193     0
Bare for å understreke - forrige var ikke kritikk av jkirkebo, men mer undring over anbefalinger / praksis.
   #43
 762     Asker     0
Nja. Jeg var litt kjapp. Mente å sette inn 16A også trekke firekvadrat eller 16A k-kar og 2,5kvadrat. 2,5 pn i rør har fortsatt lederevne på 19,5 A. 16A k-kar har så lav I2 verdi at den tilfredstiller krav2 i henhold til bolignorm i NEK.
Ladestasjon er bedre løsning enn vanlig stikk sikret med 10A for lading av elbil. Samtidig får du kommunikasjon med elbilen under lading.
   #44
 1,355     0
-15A Ladestasjon elbil

Det vanligste her er vel å bruke en 16A ladestasjon og legge opp en 20A kurs med 4mm2 ledning til denne. 15A til ladestasjon tror jeg ikke er veldig vanlig. Bruker man vanlig schuko til lading skal den sikres med maks 10A.


Lurer på hvor den praksisen kommer fra med å sikre en 16A last med 20A sikring - har sett anbefaling om 10% i montørhåndboka.

Man gjør det jo ikke på andre forbrukere, som feks vvb. Skjønner ideen med å overdimensjonere koblingen (selv om det ikke skal være nødvendig), men sikringen? Hvis en 16A sikring går med 16A kontinuerlig last ville jeg klaget til dem som leverer vernet Smile


VVB trekker ikke makskapasiteten til sikringen i mange timer, de er typisk på 1500W, 2000W eller 3000W. Kun en 3000W koblet på en 13A kurs vil makse sikringen, og da i mye kortere tidsrom enn de inntil 24 timene en elbil kan trekke 16A kontinuerlig.

16A sikringer skal tåle 16A, men om det er varmt i skapet, alt står trangt og sikringen er av den litt "nervøse" typen (som det ser ut til at f.eks alle Garo-sikringer er) kan den løse ut. Så lenge ladestasjonen er godkjent for å kobles til en 20A kurs (det er de stort sett alle sammen) er det klart den beste løsningen.

Det har vært flere tilfeller av offentlige ladestasjoner der sikring har løst ut på makslast, typisk på veldig varme sommerdager. 32A ladestasjonene utenfor Ski Rådhus ble f.eks nedjustert til 30A for å fikse dette problemet (ja, det var Garo-sikringer i de). Anbefaling fra de fleste leverandører er å sikre 32A ladestasjonene med 40A. Problemet der er at mange netteiere ikke godkjenner 1-fase laster over f.eks 25A og da blir gjerne ladestasjonen også justert til 25A for å få maks ladehastighet. I 99% av tilfellene går det helt fint.

Har man lagt ut 4mm2 kabel koster det 0,- ekstra å sikre med 20A fremfor 16A.
  (trådstarter)
   #45
 767     0
EL bil blir nok aldri aktuelt her Smile

La ut en annonse på mitt anbud i går, og har fått ett svar allerede. er fortsatt helg, så ikke så verst det Smile

synes prisen er noe høy, men ikke totalt avskrekkende da. men blir nok å vente på flere for sammenligning. er det greit å legge ut tilbud her?
   #46
 762     Asker     0
Du kan legge ut tilbud her på byggebolig, bare dekk til firmanavn og personnavn.

Men jeg vil anbefale deg å sjekke opp firmaene fra mittanbud nøye pga mye useriøse bedrifter / folk som gjør det svart. Det aller beste ville vært å sende mail til tre-fire bedrifter i nærområdet ditt ang. pris med tydelige bilder av sikringsskapet, kursfortegnelsen og annen nyttig tekst vedrørende jobben som ønskes utført.
   #47
 202     0
Helt enig med sistnevnte her, få pris på alt, ikke bare selve ladekursen! Det baller ofte på seg ting hvis alt ikke er linet opp for montøren!

  (trådstarter)
   #48
 767     0
Ja vet fra tidligere at det er mye useriøse som bruker mitt anbud også.
bare synes det er generelt ganske kurant å annonsere der, da man i det minste får en viss innsikt i hva det vil koste. noen tar seg ofte også bryet med å lage ett skikkelig tilbud.

Også det faktum at de som svarer, faktisk er interessert i jobben:)

ringer man noen lokale, er det ikke alltid veldig respons:) og det å få en dag å dato synes komplett umulig som oftest. også det å få ett oversiktlig tilbud synes vanskelig. tror kanskje de har nok å gjøre.
  (trådstarter)
   #49
 767     0
legger ut første tilbudet da.


Hei
Jeg forslår å skifte ut eksisterende innhold med moderne jordfeilautomater hvor vi setter 13A på 1,5 tversnitt og 16A på 2,5 tversnitt.
Foreslår da følgende

* 12 stk jordfeilautomater
* 1 stk overspenningsvern
* Nye avdekkinger og S1 skinner
* Sender ny kursliste maskinskrevet i lag med samsvarserklæring/garanti

Vi kan utføre dette for 12.450,- eks mva