Gadd ikke lese hele tråden, så mulig dette argumentet har vært brukt tidligere her:
Det som er idiotisk med tilbud fra håndverkere er at de sitter og regner på hver forespørsel i stedet for å ha en åpnet tilgjengelig prisliste som kundene kan forholde seg til. Det går jo latterlig mye tid til dette med å finne frem til pris til hver kunde. Tenk deg hvor ”effektivt” det hadde vært på Rema1000 hvis det ikke stod pris på noen av varene men det i stedet gikk noen ”prosjektingeniører” rundt og gav deg tilbud på det du ville kjøpe. Snakk om å generere unødvendig og fordyrende arbeid. Hvorfor kan ikke elektrikere, rørleggere og andre håndverkere ha åpent tilgjengelige priser + timepris for å installere dette? Det med å sitte og regne priser og prosenter til forskjellige prosjekter er en latterlig måte å drive business på, men dessverre er det heller normen enn unntaket i dagens samfunn. Ikke rart det er store påslag på deler når det skal brukes så mye tid på logistikk og priskalkulasjoner på dette…
Gadd ikke lese hele tråden, så mulig dette argumentet har vært brukt tidligere her:
Det skal du ikke bekymre deg for. Denne tråden er et rekordforsøk i å resirkulere argumenter! (GWR observatøren sitter i bakgrunn med kuleramma). Det er tillatt å delta med pent restaurerte argumenter, bare grunntanken er gammel.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
K-rør ti 50 kr meteren er vinneren, det er 10 gangen i påslag. Pølser er ca 3-5 gangen alt etter utsalgspris, men her ligger også straum og arbeidsutgifter innbaka.
Langifra. Kan ikke noen komme med regnestykket på strømforbruket til en medium stekt pølse? Jeg gjetter på at en pølse med brød koster under 5 kr i innkjøp. Og den selges nå for 50 kr noen steder. Men villedende er det ikke, folk vet hva de skal betale.
Hvis man skal snakke om vinneren i påslag, må det bli en kaffekopp på restaurant til 25-30 kr koppen.... Hvor mye kan det pulveret og vannet koste i innkjøp....? ;)
Jeg gir meg på den... Men husk strømforbruket og kjøp av kaffetrakter. Snakker man kaffemaskin så er vel utgiften en litt større post.
Jeg har elektriker på arbeid i leiligheten min i dag og mine tanker er dette:
Hadde jeg fått en prisoversikt på deler og slikt kunne jeg enten slengt inn nok stikkontakter til å dekke en vegg, eller planlagt hva som er absolutt minimum.
I frykt for sluttregningen blir det nå absolutt minimum, men kanskje jeg kunne fått et mer behagelig opplegg om jeg visste mer? Helt definitivt.
Dette er firmaets feil, ikke en gjenganger i bransjen. Da hadde vi mistet kunder.
Langifra. Kan ikke noen komme med regnestykket på strømforbruket til en medium stekt pølse? Jeg gjetter på at en pølse med brød koster under 5 kr i innkjøp. Og den selges nå for 50 kr noen steder. Men villedende er det ikke, folk vet hva de skal betale.
Som sønn til tidligere bensinstasjoneiger kan jeg fortelle deg at innkjøp av pølser overgår prisen du må betale for pølse og brød på kiwi! Vi tjente nok ca 20-25kr pr pølsemeny (utsalgspris 50kr), men ikke mer. De som stakk av med mesteparten av pengene er innkjøpsavdelingen sentralt.
Kan forøvrig nevne at vi måtte betale 29kr i innkjøp av en grandiosa, men på nabobutikken Kiwi kostet Grandisen 25kr!
Hvor lenger dette siden? Tallet 5 kr har jeg fått av to medarbeidere på Shell. Pølseavtaler så det holder. Men vi i el firmaer betaler også mer pr meter for PR kabel enn det koster på Megaflis, så det er vel ikke umulig.
Gadd ikke lese hele tråden, så mulig dette argumentet har vært brukt tidligere her: Det som er idiotisk med tilbud fra håndverkere er at de sitter og regner på hver forespørsel i stedet for å ha en åpnet tilgjengelig prisliste som kundene kan forholde seg til.
Arkel prøvde seg på dette. Nettbutikk med fastpris på de mest solgte tingene, feks stikk med x meter kabel osv. Ikke rare responsen fra kunder, og nettbutikken er nå lagt ned.
Anbud er gratis i seg selv for kunde, og jeg synes heller ikke at saksbehandlerene bruker særlig lang tid på hvert tilbud. Dessuten ser de problemer langt bedre enn kunder, feks om man må bruke lang tid for å borre osv.
Dette ville blitt bakt inn i den totale prisen på en tilgjengelig prisliste, akkurat som tidsforbruket ved anbud.
Fordi folk vil ha fast pris. Tilgjengelig pris på utstyr må bli prisboka med tillegg.
Man kan fortsatt gi fast pris som før; summerer delene som trengs + estimerer et timeantall + eventuelt legger til en usikkerhetsfaktor og vips så har man en fastpris. ;)
Men det er mye lettere for kundene å sammenligne leverandører hvis prisene er litt mer standariserte og åpne; kundene kan estimere prisen selv i stedet for å måtte spør hver leverandør om tilbud. Og leverandørene/håndverkerene slipper å gi tilbud på mange jobber som de til syvende og sist ikke får uansett siden kuden på forhånd har kunnet sammenligne selv uten å måtte spør om tilbud.
De to gangene fru Olsen skal ha elektriker i sin livstid, så kan hun ringe to, tre, fem, seks firmaer. Hun tilbringer langt mer tid på Rema enn sammen med håndverkere.
Da må jeg si at det er ganske utrolig at vi klarer å levere overskudd hvert år, når en leser disse kostnadene til elektrikkere og rørleggere. De har jo ikke en gang et varelager og må bruke en time en eller flere ganger om dagen for å dra og handle materiell..... Noe vi som kunde selvfølgelig må betale. Og ikke nok med det, men vi klarer kanskje å fakturere 70% av timene våres, mot en elektrikker/rørlegger som ligger opp mot 95%!
Finn gjerne det elektrikerfirmaet som kan fakturere 95%. Tipper sykefraværet utgjør over 5%. I tilegg kommer kurs, ferdig med en jobb 30 minutter før dagen er over, rengjøre bil, ha oversikt over materiell i bil osv. Reelle tall er 80-85% fakturerbar tid.
Angående varelager vet jeg om en elektriker som til en hver tid har varer for over 150 000 i en Hiace kort utgave. Og firmaet har mye mer på sitt eget lager. Det har seg nemlig slik at ikke alle bor i de store byene med grossister på hvert gatehjørne. Det som er litt merkelig er at disse firmaene ofte er billigere ::)
Det som er idiotisk med tilbud fra håndverkere er at de sitter og regner på hver forespørsel i stedet for å ha en åpnet tilgjengelig prisliste som kundene kan forholde seg til. Det går jo latterlig mye tid til dette med å finne frem til pris til hver kunde. Tenk deg hvor ”effektivt” det hadde vært på Rema1000 hvis det ikke stod pris på noen av varene men det i stedet gikk noen ”prosjektingeniører” rundt og gav deg tilbud på det du ville kjøpe. Snakk om å generere unødvendig og fordyrende arbeid.
Hvorfor kan ikke elektrikere, rørleggere og andre håndverkere ha åpent tilgjengelige priser + timepris for å installere dette? Det med å sitte og regne priser og prosenter til forskjellige prosjekter er en latterlig måte å drive business på, men dessverre er det heller normen enn unntaket i dagens samfunn. Ikke rart det er store påslag på deler når det skal brukes så mye tid på logistikk og priskalkulasjoner på dette…
Egenproduserte sketsjer på youtube: http://www.youtube.com/user/Powermaniac1520#p/u
Det skal du ikke bekymre deg for. Denne tråden er et rekordforsøk i å resirkulere argumenter! (GWR observatøren sitter i bakgrunn med kuleramma). Det er tillatt å delta med pent restaurerte argumenter, bare grunntanken er gammel.
Jeg gir meg på den...
Dette er firmaets feil, ikke en gjenganger i bransjen. Da hadde vi mistet kunder.
Hvor lenger dette siden? Tallet 5 kr har jeg fått av to medarbeidere på Shell. Pølseavtaler så det holder. Men vi i el firmaer betaler også mer pr meter for PR kabel enn det koster på Megaflis, så det er vel ikke umulig.
Arkel prøvde seg på dette. Nettbutikk med fastpris på de mest solgte tingene, feks stikk med x meter kabel osv. Ikke rare responsen fra kunder, og nettbutikken er nå lagt ned.
Anbud er gratis i seg selv for kunde, og jeg synes heller ikke at saksbehandlerene bruker særlig lang tid på hvert tilbud. Dessuten ser de problemer langt bedre enn kunder, feks om man må bruke lang tid for å borre osv.
Dette ville blitt bakt inn i den totale prisen på en tilgjengelig prisliste, akkurat som tidsforbruket ved anbud.
Man kan fortsatt gi fast pris som før; summerer delene som trengs + estimerer et timeantall + eventuelt legger til en usikkerhetsfaktor og vips så har man en fastpris. ;)
Men det er mye lettere for kundene å sammenligne leverandører hvis prisene er litt mer standariserte og åpne; kundene kan estimere prisen selv i stedet for å måtte spør hver leverandør om tilbud. Og leverandørene/håndverkerene slipper å gi tilbud på mange jobber som de til syvende og sist ikke får uansett siden kuden på forhånd har kunnet sammenligne selv uten å måtte spør om tilbud.
Egenproduserte sketsjer på youtube: http://www.youtube.com/user/Powermaniac1520#p/u
Finn gjerne det elektrikerfirmaet som kan fakturere 95%. Tipper sykefraværet utgjør over 5%. I tilegg kommer kurs, ferdig med en jobb 30 minutter før dagen er over, rengjøre bil, ha oversikt over materiell i bil osv. Reelle tall er 80-85% fakturerbar tid.
Angående varelager vet jeg om en elektriker som til en hver tid har varer for over 150 000 i en Hiace kort utgave. Og firmaet har mye mer på sitt eget lager. Det har seg nemlig slik at ikke alle bor i de store byene med grossister på hvert gatehjørne. Det som er litt merkelig er at disse firmaene ofte er billigere ::)