#411
 97     Midt-Norge     0

Det som Wallace skriver er akkurat min oppfatning også: Andre håndverkere klarer seg med LANGT mindre påslag på materiellet og samme(eller lavere timepris).

Hvorfor går ikke det blant elektrikere(og rørleggere..)??
Selv etter 17 sider føler jeg ikke det kommer klart frem..

Og slutt å syt om at det går så mye tid med prosjektering og dokumentasjon etc... Dette er jo fullt ut fakturerbar tid som de fleste kunder hadde betalt uten å klage, dersom dere begrunner det godt nok.


Gadd du i det heletatt å lese svarene sist du spurte?

Hvor mange snekkerfirma baserer mye av virksomheten sin på å kjøre service? Liste ei dør hos en kunde, liste en gang hos neste, legge 5 kvadratmeter gulv hos neste osv. Hvor mange snekkerfirma har behov for at alle montører må ha egen bil og alt nødvendig verktøy selv?

Er det virkelig så vanskelig å se at elektrikere og rørleggere har en annen arbeidsdag enn mange andre håndtverkere?

  (trådstarter)
   #412
 144     0
Ok.. Så de nødt til å tjene inn en hel dags jobb på å jobbe 3 timer.. Høres behagelig ut.

(Litt flåsete sagt..)

Greit jeg gir meg!
   #413
 1,617     Rogaland     0
Flesteparten av innleggene i denne tråden dreier seg om hvorvidt elektrofirma har for høy inntjening totalt sett.

Det denne tråden skulle handle om var om presentasjonen på pristilbud kunne vært ryddigere. Dvs mer korrekt fremstilling av kostnader.

Moderator burde ryddet bort mange av innleggene her til en ny tråd med tittelen:

Har elektrofirma altfor høy inntjening?

For meg er det spørsmålet ikke noe tema da jeg mener konkurranse i markedet styrer slikt.
Jeg er som nevnt mange ganger før kun opptatt av en mer oversiktelig presentasjon på tilbudet/regningen.
   #414
 3,387     0
Som i alle andre yrker vil en sikkert finne måter å effektivisere arbeidsdagen hos elektrikere og rørleggere, men da kommer det sikkert enda mer regler om dokumantasjon og papirarbeid som spiser opp effekten av effektiviseringen.

Men kunne vært artig å høre hvor mange timer pr dag et gjennomsnittlig elektrikerfirma klarer å fakturere på en elektriker i full jobb. Sånn i snitt?
Og i snitt pr dag antall fakturerte timer pr ansatt.

Da ser en veldig fort hvor mye tid de må ta inn på de timene de fakturerer.
   #415
 21,481     Enebolig     0


Jeg får også følelsen av at mange kunder her på forumet er noen særdeles gretne og bitre mennesker. El trådene er ikke moro å svare på lenger, for det ender alltid opp med at vi elektrikere enten er latterlig dyre, eller så er arbeidet vårt så enkelt at det er helt latterlig å advare mot noe som helst.  


Ikke jeg. (Bortsett fra at jeg tror dere er aliens da)

Jeg er godt fornøyd med min elektriker. Jeg skjønner meget godt at det koster. På Chlasson henger de bare opp varen på veggen og du bærer den til kassa og betaler.

At det har gått med 40 timer til prosjektering og tegning, ringing til leverandører etc etc på mitt anlegg er i alle fall ingen overdrivelse. Og om det var så utrolig fett å drive installasjonsfirma så lurer jeg på hvorfor jeg til stadig får mailer fra eieren på lørdag kveld og søndag formiddag. Jeg vet han har små unger.

Det er rett og slett ikke så utrolig fett å drive håndverksbedrift, og kunder sender prosjekter i hytt og pine som de skal ha pris på. Helst til 4-5 ulike leverandører.  All den tiden som en bruker på å gi pris på prosjekter en ikke får MÅ tjenes inn på de prosjektene en får, ellers må en sitte på fritiden og gjøre slike anbudsberegninger.

Om en ikke klarer se hvilken forskjell dette gjør i forhold til hvilke priser en installasjonsbedrift må ha så er det jammen noe galt med vedkommende.

zotbar1234 trekker inn firmaer som Dell. Det er helt hinsides å sammenligne. Det er totalt ulike forretningsmodeller.

Men det ser ikke ut til at du vil forstå, er det viljen din det skorter på eller har du bare ikke evnen til å se at du faktisk har fått svar flere ganger på det du spør etter?


Godt å høre at det finnes fornøyde mennesker. Akkurat som jeg er fornøyd med bilverkstedet mitt, selv om det koster.
   #416
 1,617     Rogaland     0



Jeg får også følelsen av at mange kunder her på forumet er noen særdeles gretne og bitre mennesker. El trådene er ikke moro å svare på lenger, for det ender alltid opp med at vi elektrikere enten er latterlig dyre, eller så er arbeidet vårt så enkelt at det er helt latterlig å advare mot noe som helst.  


Ikke jeg. (Bortsett fra at jeg tror dere er aliens da)

Jeg er godt fornøyd med min elektriker. Jeg skjønner meget godt at det koster. På Chlasson henger de bare opp varen på veggen og du bærer den til kassa og betaler.

At det har gått med 40 timer til prosjektering og tegning, ringing til leverandører etc etc på mitt anlegg er i alle fall ingen overdrivelse. Og om det var så utrolig fett å drive installasjonsfirma så lurer jeg på hvorfor jeg til stadig får mailer fra eieren på lørdag kveld og søndag formiddag. Jeg vet han har små unger.

Det er rett og slett ikke så utrolig fett å drive håndverksbedrift, og kunder sender prosjekter i hytt og pine som de skal ha pris på. Helst til 4-5 ulike leverandører.  All den tiden som en bruker på å gi pris på prosjekter en ikke får MÅ tjenes inn på de prosjektene en får, ellers må en sitte på fritiden og gjøre slike anbudsberegninger.

Om en ikke klarer se hvilken forskjell dette gjør i forhold til hvilke priser en installasjonsbedrift må ha så er det jammen noe galt med vedkommende.

zotbar1234 trekker inn firmaer som Dell. Det er helt hinsides å sammenligne. Det er totalt ulike forretningsmodeller.

Men det ser ikke ut til at du vil forstå, er det viljen din det skorter på eller har du bare ikke evnen til å se at du faktisk har fått svar flere ganger på det du spør etter?


Godt å høre at det finnes fornøyde mennesker. Akkurat som jeg er fornøyd med bilverkstedet mitt, selv om det koster.


Siden denne tråden avsporer uansett, kan jeg legge til at vi tar alle våre servicer i utlandet.
Vi har venner litt rundt i europa så på den måten kan vi besøke dem gratis, sett i forhold til besparelsen på service i Norge.
   #417
 97     Midt-Norge     0

Men kunne vært artig å høre hvor mange timer pr dag et gjennomsnittlig elektrikerfirma klarer å fakturere på en elektriker i full jobb. Sånn i snitt?
Og i snitt pr dag antall fakturerte timer pr ansatt.

Da ser en veldig fort hvor mye tid de må ta inn på de timene de fakturerer.


Tall jeg har fått presentert er at noen firma har som mål å komme opp i 85% fakturerbare timer, noen helt opp i 90%. Dette er over et år, så her vil jo sykemeldinger, kurs og alt slikt komme med. Dette er dog mål, hva de ligger på ble ikke sagt.

   #418
 21,481     Enebolig     0
912R; Snakker vi om service på bil nå? Jeg sjekka hjulene når Rent a Wreck mannen ringte etter leiebilen og sa "Is it finished now? Everything fixed?" og svaret var et hjallende "NO PROBLEM, I FIX EVERYTHING"  :D

Men klart det kan lønne seg, dog høres besparelsen ut til å være begrenset hvis man ikke har en voldsomt fin bil.


Åj, off topic her ja.
   #419
 7,686     Bærum     0
Reparasjon av karosseriskade på Toyota på merkeverksted i Norge 30.000,- Reparasjon på merkeverksted i Polen med 100% vellykket resultat 7.500,-  Shocked
   #420
 361     Bortevekk     0

zotbar1234 trekker inn firmaer som Dell. Det er helt hinsides å sammenligne. Det er totalt ulike forretningsmodeller.


Jeg sammenlignet ikke et elektrikerfirma med Dell. Det var et konkret eksempel på fortjenesten til et firma som "alle" kjenner til. Dersom du mener at eksempelfortjenesten overhodet ikke var representativt på hva et el-firma burde hatt, for all del kom gjerne med et mer egnet eksempel (jeg understreker -- "burde hatt", i og med at nettopp det var spørsmålet).

Men det ser ikke ut til at du vil forstå, er det viljen din det skorter på eller har du bare ikke evnen til å se at du faktisk har fått svar flere ganger på det du spør etter?


Var det adressert til meg? Hvis ja, så er svaret overraskende enkelt. Det øyeblikket det kommer et regnstykke som illustrerer rimeligheten av 3x påslag ift butikkpris, vil det ikke være mer å si. Ingen har hittil kommet med et slikt regnestykke. Men det har kommet mange bortforklaringer, som ikke er mer troverdige enn "sier seg selv".

Sagt på en annen måte -- jeg kan forklare en person hva røttene til en annengradsligning er, uten at jeg skal forlange noe som helst annet enn at denne personen greier å følge en kjede av bevis. Og da åpner jeg for at personen stiller spørsmål til hvert ledd i kjeden. Selvsagt. Mao. jeg trenger ikke å appellere til antall innlegg her på forumet eller "sier seg selv" for å forklare uttrykket for røttene til en annegradsligning. Det holder med å begynne med definisjonen av et polynom og ta det derfra. De nødvendige algebraiske manipulasjonene kan man forklare underveis, om noe blir uklart. Jeg kan også forklare en person hvorfor et sykkelhjul med 60mm felgdybde er et bedre valg enn et sykkelhjul med 32mm felgdybde for en gitt trase uten å nedverdige meg til "sier i seg selv" -- det finnes nemlig regnestykker som illustrerer slikt.

Det er faktisk så enkelt.

Det øyeblikket noen legger frem et slikt regnestykke for materiellpåslag, vil alt være sagt. Legg merke til at jeg ikke utelukker at det må være slik, men fra mitt personlige ståsted virker det påslaget urimelig, og derfor stiller jeg spørsmålet ved økonomi/matematikk bak påstanden om 3x påslag. (legg også merke til at regnestykkene i denne tråden har vært sparsomme; og intet har hittil illustrert rimeligheten av 3x påslag på butikkpris.).