231    12    1  

Mykstarter for kompressor?

 5     0
Første post, men jeg har vært mye inne her tidligere og fått mye ut av å lese gamle diskusjoner(: Har inntrykk av at det er mange som sitter med mye el-kunnskap her, så jeg prøver meg med et spørsmål:

Jeg har et gammelt drog av en kompressor stående (Ingersoll-rand T30, 400L tank) som jeg tenkte å ta i bruk når jeg etter hvert får i stand «furtebua» i garasjen. Motoren på kompressoren var brent da jeg kjøpte den, så jeg har skiftet den ut med en nyere, med samme spesifikasjoner.

Kompressoren står på en egen 230V trefaskurs på 16A (C-sikring). Jeg har hatt problemer med at den leverer litt for lite luft. Kunne derfor tenkt meg å øke turtallet en del på den, da den går på vesentlig lavere turtall enn disse tåler. Har derfor bestilt et reimhjul til motoren som er en del større enn det som står på i dag (fra 105 til 140mm). Det er imidlertid slik at lyset dimmer litt når kompressoren starter, selv med reimhjulet som står på nå. Og det problemet blir vel neppe bedre med 40% større reimhjul. Har søkt litt rundt ang. dette, og funnet ut at jeg må ha en sak som demper startstrømmen.
Ble først anbefalt Y/D-vender, men har inntrykk av at det er såkalte mykstartere som gjelder nå om dagen. Er jeg inne på rett spor da, evt. kan noen peke meg i riktig retning? Har søkt litt rundt, og prisene virker voldsomt høye på sånt utstyr, skulle gjerne hatt noe som koster mindre enn det jeg ga for kompressoren..

Hva med denne? Ut fra min svært begrensede kunnskap synes jeg spesifikasjonene burde stemme overens, men andre løsninger mottas med takk!
Legger ved bildet av skiltet på motoren.


Mykstarter for kompressor? - unnamed.jpg - Josc
Mykstarter for kompressor? - unnamed2.jpg - Josc




KE
   #1
 3 363     Hordaland     0
Jeg har vert borti mykstarter som fungerer på den måten at den legger inn 2 faser første og kort tid etter legger den inn 3. fasen. Hvor godt det fungerer skal jeg ikke uttale meg om, men har iallefall sett designet ettersom jeg feilsøkte på ett slikt mykstartkort en gang. Om jeg husker riktig var det bare ett rele med forsinkelse som ble aktivert av de to første fasene.
Ellers kan du jo vurdere frekvenseomformer der man kan justere både mykstart og mykstopp.
   #2
 21 714     Akershus     0
Vil en slik mykstarter hjelpe? Det er snakk om to forhold ved start:
1) utstyret skal ikke røske i vei.
2) startstrømmen skal reduseres for at ikke sikringene skal gå.
Vil tro at å koble ut en vikling så røsker det mindre, men strømmen i de to andre vil henge i som svært stor lenger fordi motoren bruker rengre tid på å komme opp i turtall og dermed produsere motelektromotorisk kraft.
Signatur
   #4
 4 562     OSLO     0
Hm. Har som sagt funnet denne til en overkommelig pris på eBay. Vil den fungere i denne sammenheng? Kommer naturligvis til å leie elektriker til å koble opp.

https://www.alliedelec.com/product/schneider-electric/ats01n232lu/70007407/


tvilsomt at noen vil koble opp noe du har kjøpt på nettet, feks ebay

ser prisen er ganske stiv også, hvertfall på den butikken du la ut link til.

sjekka hos en av våre grossister, prisen er ikke langt unna den over, nesten samme (dog ink moms men uten påslag)
og ca 1-2 uker leveringstid. (ebay kan ta alt fra 4-8 uker....)

tror jeg heller ville hørt med trikkeren du skal bruke, hva han skal ha for den delen du ønsker, da får du garanti osv.
  (trådstarter)
   #5
 5     0
Du mener at hvis jeg får kjøpt en slik ny i eske, så vil elektriker nekte å koble den opp? Prisen jeg fant den til var en god del billigere enn den lå til der, med leveringstid på 2 uker.
   #6
 3 658     0
Tror ikke jeg hadde giddet mykstarter.

Startstrømmen genereres i stor grad av at motstanden i motoren er veldig lav før magnetfeltet får bygget seg opp. Denne effekten er såvidt jeg vet relativt uavhengig av lasten på motoren, så om du har stort eller lite svinghjul er ikke sikkert gjør noen vesentlig forskjell.

Dessuten har du jo allerede en slags mykstarter, ledningene i garasjen greier ikke levere nok strøm til at lyset ikke blinker når motoren starter 😁
  (trådstarter)
   #7
 5     0
Hm, så det har ikke noe å gjøre med evt høyt moment ved start? Jeg har forøvrig ikke økt diameter på svinghjulet, men på reimhjulet på motorakslingen, så momentet ved oppstart vil være vesentlig høyere enn nå.

   #8
 3 658     0
Hm, så det har ikke noe å gjøre med evt høyt moment ved start? Jeg har forøvrig ikke økt diameter på svinghjulet, men på reimhjulet på motorakslingen, så momentet ved oppstart vil være vesentlig høyere enn nå.


Det har selvsagt noe å si, men tror ikke dobbelt moment nødvendigvis medfører dobbel startstrøm.
  (trådstarter)
   #9
 5     0
Ok.
Usikker på om jeg ble særlig mye klokere av dette. Lurer på om jeg bare kjøper den jeg linket til og ser hva elektrikeren har å si.
   #10
 118     0
En ulempe stjerne/trekant starter og enkle mykstarter er at startmomentet blir kraftig redusert. På en kompressor risikerer du at den aldri kommer opp i turtall i trinn 1 og ender opp med lengre starttid med høy startstrøm. Varigheten av startsrømmen er fra start til motoren har nådd fullt turtall (synkronturtall - sakking). Det første en bør skjekke, spesielt på en gammel kompressor som denne, er at eventuell mekanisk avlastningsventil virker. Vet ikkje om din kompressor har det innebygd i toppen på høytrykksylinderen, men de henger ofte på gamle kompressorer. Hvis kompressoren sliter med starten bør du kjøpe en ny pressostat med innebygget avlastningsventil. Denne kobles inn mellom utløp på kompressorblok og tilbakeslagsventil mot tank. Med denne vil kompressoren starte (og stoppe) uten mottrykk. Startstrømmen vil være tilnærmet det samme, men varigheten blir mye kortere. Det andre du bør ta hensyn til er at effekten kompressoren drar blir høyere når du øker turtallet. Hvis kompressoren ikkje har motorvernbryter risikerer du å brenne motoren om effekten blir for høy.