970
8
1
Nytt hus, nytt sikringsskap - ingen oversikt over tavlen/kursene
27
0
Som overskriften sier. Infratek godkjente anlegget noen mnd. siden. Elektrikerne fra et stort elfirma har lagt igjen sjekklister for en rekke el-ting, men ingen oversikt over kursene/tavlen.
Er dette normalt?
Er dette normalt?
Det skal legges ved kursfortegnelse etter NEK 400, dette er en mangel som du kan ta opp med elektrikeren og evt eskalere til tilsynet hvis de mot formodning ikke leverer.
Syntes det er litt smålig og snodig at folk "tar seg tid" til å opprette en brukerkonto her på forumet (ref.: første innlegg), for å stille spørsmål ang manglende kursfortegnelse, i stede for å ringe firmaet direkte og stille spørsmålet der... Har vi endt opp i en verden hvor alt skal dømmes?
De fleste av oss har besøk av elektriker en gang hvert 10. år og vet ikke hva som er normalt.
Ingen firma nevnt eller dømt i denne tråden.
Men nå står det i klartekst her at kursfortegnelse er et krav etter NEK400, og at man kan ta det opp med elektriker (og tilsyn om det skulle være nødvendig). Det har også kommet fine innspill om hva som kan være årsaken til at kursfortegnelsen er utelatt. Kanskje verden da unngår at en kunde ringer sin elektriker med en sint mine, men heller spør vennlig om det kan være at de bare har glemt dette?
Edit: ser også at Jafo er inne på det samme.
Det er nettopp her poenget ligger.'
Hvorfor skal det være slik at folk i første rekke må søke opp informasjon på Internett, og starte diskusjonstråder, for å finne ut "hva som er riktig og galt"?
Hadde jeg kjøpt en ny bil i dag, og fått den levert med servicehefte, men uten brukerhåndbok, så ville jeg naturligvis tatt en telefon (med et hyggelig toneleie) for å spørre om hvorfor det ikke er brukerhåndbok i bilen. Mulig bilprodusenten tenker at "alle har Internett, hvor man kan laste den ned der", som et tiltak for å spare miljøet for unødvendig opptrykking av brukerhåndbøker som sjeldent blir lest. Ikke en utenkelig situasjon. Det ville vært helt unaturlig å startet en lang diskusjon på Internett for å finne ut om dette var normal praksis eller ikke i år 2015...
Derimot virker det som folk ikke våger å ringe en elektrikerbedrift, uten å ha sjekket litt opp på egenhånd først. Jeg syntes det er å være noe forhåndsdømmende, hvor det fremstår som at man nærmest ikke kan stole på hva elektrikerbedriften svarer deg når du spør.
Det er nok mange useriøse firmaer rundt om som ødelegger ryktet for bransjen, noe som er svært uheldig. Når TS derimot kan forklare at det har vært et stort elektrikerfirma involvert, som fremstår som seriøst, og en rekke dokumentasjon er overlevert, men han savner gjerne det som er mest nyttig for hans bruk - nemlig forklaringen for hva sikringene faktisk går til. Jeg syntes det da er noe "smålig" å ikke kunne ta en telefon til firmaet for å høre hvorfor han ikke har fått en kursfortegnelse, slik han er kjent med i fra tidligere sikringsskap.
Misforstå meg riktig, det er ikke for å være frekk eller nedlatende. Jeg syntes det er noe trist at man har større fokus på å finne informasjon på Internett, enn å ha en god dialog med de involverte partene i et byggeprosjekt - firmaene som skal bistå deg videre ved eventuelle reklamasjoner og/eller spørsmål. Det er helt klart at firmaene skal fremstå som seriøs og ivareta deg som kunde på best mulig måte, uansett. Men jeg vil likevel tro at dersom man fremstår som en "dårlig/vanskelig" kunde, så mister firmaet noe av interessen for å yte det lille ekstra for å beholde deg som kunde i fremtiden. Firmaer kan fort oppfatte deg slik, dersom man innleder samtalen med "Jeg kan ikke se at jeg har fått levert en kursfortegnelse i sikringsskapet. Jeg sjekket litt opp på Internett, og det ser jo ut til at en slik kursfortegnelse skal medfølge anlegget. Hvorfor har ikke jeg fått det?"...
Men at det er smålig å stille et spørsmål her inne er jeg uenig i. Folk har forskjellig bakgrunn og forutsetninger. Kanskje noen er litt "redde" for å ringe elektrikeren fordi svaret kanskje er at kursfortegnelse er helt ut i 2015 - og slikt burde man jo vite? Litt sånn som når min elektriker svarte meg at samsvarserklæringen min ligger på www.boligmappa.no - det står jo skrevet på fakturaen
Eller kanskje det var vanskelig å få tak i elektrikeren. Kanskje TS har en jobb der det er vanskelig å ringe elektrikeren på dagtid? Ikke vet jeg.
Det jeg imidlertid vet er at det er stor takhøyde for alle slags spørsmål på Byggebolig. Og slik vil i alle fall jeg at det skal fortsette å være. Synes man spørsmålene/oppførselen er smålige kan man bare la være å svare på dem.