11,956    9    2  

Ombygging av motor fra 1-fase til 3-fase

 653     0
Jeg har et "hull" i min utdannelse når det gjelder vekselstrømsmotorer. Det eneste jeg vet er at det finnes mange forskjellige typer... :'(

Saken er den: Jeg har en motor (kompressor i VP) som er 1-fase (dvs. 2-fase siden ingen av fasene er N). Kompressoren har likevel 3 faseledere, hvor den ene er koblet til startkondensator. Nå er det vel muligens slik at denne kondensatoren kun er innkoblet ved oppstart og kobles ut når motoren oppnår et visst turtall (iflg. Google). Stemmer dette?

Så vidt jeg har skjønt kan en 3-fase vekselstrømsmotor fint kjøre på 1 (2) fase, men med noe lavere virkningsgrad. Jeg har 3 faser tilgjengelig i sikringsskapet.

Spørsmål 1: Er det mulig å fjerne kondensatoren og koble motoren direkte til 3-fase, eller vil det oppstå blå røyk og forferdelse?

Spørsmål 2: (Forutsatt at 1 er mulig) Er dette noe min lokale elektriker vil kunne gjøre, eller vil han nekte fordi det vil gjøre CE-merkinga av maskinen ugyldig (evt. andre grunner)?
Signatur

   #1
 645     Østfold     0
Bare å fjerne kondensatoren det, går fint det. Din lokale elektrikker hjelper deg med det. Tviler på det er noen som bryr seg om noe CE merking. Men du må nok skifte ut gummikabelen og støpselet på den.

   #3
 476     0
Ville sjekket datablad på motormodell, så ser du med en gang om det er mulig og hvilke spesifikasjoner den evn. hva.
   #4
 4,110     Akershus (Follo)     0
Med mindre det er en 3-fas motor som kjøres på 1-fas med kondensator så går ikke det der. (Og det er veldig sjelden det blir gjort slik.)

På en 1-fas asynkron motor er det 2 viklinger. En som er koblet direkte til de to lederene og en som er seriekoblet med en kondensator mellom de to lederene. Denne siste viklingen er vanligvis også viklet med tynnere leder. Den skaper et fasedreid felt som bare skal hjelpe hovedfeltet over "dødpunktet". Den har hovedsaklig en funksjon ved start. Når motoren først har kommet i gang så vil svinghjulseffekten gjøre denne jobben.
Signatur
   #5
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Dette er ikke en startkondensator, men driftskondensator.

Den er koblet slik:

L1  L2 L3

Hvor tilførsel på L1 og L2, kondensator på L2 og L3.

Mange gode grunner til å fjerne en slik steinmetz kobling, lavere effekt, start og dreiemoment.
   #6
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Det er ikke veldig sjelden, har bygget om flere motorer for bekjente.

Men det må selvsagt undersøkes hvilke tilkoblinger motorer har.


Med mindre det er en 3-fas motor som kjøres på 1-fas med kondensator så går ikke det der. (Og det er veldig sjelden det blir gjort slik.)

På en 1-fas asynkron motor er det 2 viklinger. En som er koblet direkte til de to lederene og en som er seriekoblet med en kondensator mellom de to lederene. Denne siste viklingen er vanligvis også viklet med tynnere leder. Den skaper et fasedreid felt som bare skal hjelpe hovedfeltet over "dødpunktet". Den har hovedsaklig en funksjon ved start. Når motoren først har kommet i gang så vil svinghjulseffekten gjøre denne jobben.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
OK. Da har jeg bare ikke snublet over maskiner tilhørende dine bekjente.  ;)

Kjetil's løsning er selvfølgelig den opplagte. Etter typeskiltet, men det antar jeg allerede er sjekket.

Skal vi da si det slik at han ellers må måle motstanden mellom alle 3 tilkoblingsklemmene.
Hvis det er samme motstandsverdi ved alle 3 målingene så er det bare å koble til 3-fas.

Signatur

  (trådstarter)
   #8
 653     1
Takk for mange gode svar.

Jeg har ikke fått sjekket skiltet på motoren fordi dette er en "forsegla" varmepumpe-kompressor med lyd/temperatur-isolasjon. Denne er festa med "borrelås", så det burde være mulig å ta den av uten å ødelegge for mye. Alternativt sender jeg en forespørsel til leverandøren. Måtte  bare sjekke om jeg var helt på viddene... ;)

Som flere har nevnt vurderer jeg om det er mulig å gjøre den om til 3-fase pga. høyere startmoment (og lavere startstrøm på hver fase), litt høyere effektutnyttelse og muligens noe mindre vibrasjon. Siden dette er ei VP gir dette raskere start og høyere COP. I tillegg vil mindre vibrasjon gi lengre levetid og støy.
Signatur
   #9
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Aha... da blir saken litt klarere.

Du kan sannsynligvis ikke bygge om denne kompressoren.

Slike hermetisk forseglete kompressorer har ofte en startkondensator som blir styrt av en rele og hjelpevikling. Når kompressoren starter, er strømmen så stor at releet reagerer på dette og kobler inn kondensatoren. Når strømmen synker, vil kondensatoren kobles ut automatisk.

Kondensator og hjelpevikling er ikke laget for å ligge inne konstant, kun for å et høyere startmoment når kompressoren skal snurres igang.

Du kan ta bilde av koblingsbrettet så kan vi bedømme det her inne sammen.

I utgangspunktet har det ingen hensikt å koble om en slik kompressormotor. Du får neppe noe særlig høyere virkningsgrad i systemet. Med startkondensator har du fullt turtall innen to sekunder uansett. Du må også lage til en kontaktor som bryter størm til kompressoren i alle tre faser og styrestrøm styrt av logikk til varmepumpe.