259    11    1  

Strømforbruk omregning

 5     0
Hei.

Noen som vet om denne vinsjen og strømforbruket er dekket av følgende aggregat?

Vinsj:https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/elektriske-vinsjer/elvinsj-12-v-5448-kg-2000042503

Aggregat: https://www.clasohlson.com/no/Bensindrevet-generator-Cocraft-HG-3000/p/40-9411?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlJKuBhAdEiwAnZb7lRu4xpYitePIbItA-md7rNcz4YXIHQ_aX5LLhzD6aIeCNgSuUT3UUxoCF9cQAvD_BwE

Det står i bruksanvisning på vinsj at den trekker ca 180A med trekk-kraft på 1800 kg, og det står at aggregatet gir 8,5 A på 12V uttak. Jeg får ikke dette til å gå opp, da vinsjen er beregnet å stå på en ATV med ett "lite batteri" som kilde.

Trenger trekk-kraft på å dra noe greier opp på hytta, og finner ingen vinsjer til 230v som har en spiselig pris.

Noen som har noen råd? Vil dette fungere?


   #1
 24,668     Akershus     0
Noe er feil i Biltemas bruksanvisning. De oppgir max effekt til 3950W. Dividert på driftspenning 12V ender vi på høyeste strømforbruk på 3950/12=330A.  Dette harmonerer ikke med oppgitt 460A

Denne winchen er tiltenkt en bil eller ATV med et startbatteri. Et startbatteri kan ha en kortsluningsstrøm på opp mot 350A. Dvs den kan trekke winchen, men bare over en kortere tid. Aggregatet leverer max 8,5 A. Det vil mao ta noe tid for aggregatet å relade startbatteriet. Generatoren i en bil kan ofte levere strøm opp mot 30A ved 12V og vil lade noe raskere.

Uansett, dette oppsettet synes å kreve et passende batteri. Ville lett etter en 230V vinsj. 

Her er noen: https://moeco.no/produktkategori/loft-og-trekkutstyr/elektriske-vinsjer/?gclid=CjwKCAiAlJKuBhAdEiwAnZb7lfUzrBcom8gBpY5wJ_LvTs-__kDUhUNeIMuIAMcTiViR7VObyF0a3xoCfLQQAvD_BwE

Legg også merke til at trekkraften enkelt kan dobles ved å sette inn en kasteblokk og bruke dobelt så lang trekkwire - om det er plass på trommelen. 

1800 kg er ganske mye. Er det mulig å dele opp lasten i flere hiv? Så ellers en som bygde trallebane i tre og trakk opp i ca 45 graders vinkel over en avstand på ca 15 m. 230V vinsj, ukjent fabrikat. 
Signatur
TSt
   #2
 14,509     0
12V direkte uttak på strømaggregater kan ikke benyttes til noe annet enn nødladning av et 12V batteri. Skal en ha noe som monner så kobler en til det største som finnes av 230V   12V ladere.    

Ellers har alt med motor etc startstrøm så hvis de skriver et høyere A tall enn det en beregner det til så kan dette stemme veldig godt.  

På noe utstyr må en på aggregater måtte beregne en startstrøm som er helt opp mot  2 - 5 ganger oppgitt effekt.  
   #3
 24,668     Akershus     0
Enig i at startstrømmen kan være stor. Vanligvis oppgis ikke startstrømmen. I dette tilfellet vil strømmen usnsett begrenses av kortslutningsstrømmen på startbatteriet.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 5     0
Hei. Tusen takk for kjappe og utfyllende svar begge to!

Det gir mening at bil-batterier klarer å gi veldig høy startstrøm, og at ett mindre ATV batteri av den grunn kan levere til vinsjen, og så bør nok ATV`en svive slik at den lader batteriet under bruk. Så vil nok en slik vinsj kunne tømme batteriet ganske kjapt om den brukes over en lang periode?

Kjell, takk for link. Dessverre er alle vinsjene med 230V løfte-vinsjer, og jeg trenger trekk-kraft.
Jeg trenger nok ikke 1800 kg, men dette var det laveste tallet som oppgav nøyaktig strømforbruk på vinsjen. Et alternativ vil kanskje være å bruke ett batteri, og kjøre vinsjen rett på dette, og f.eks. koble til en 230v lader til batteriet? Frykter at det blir veldig mye makkverk å sette opp, men er jo en mulighet?
   #6
 24,668     Akershus     0
Kan du beskrive problemstillingen? Avstand fra pålessing til avlessing. Max vekt på udelelig last? Brukes én gang, eller til alminnelug bruk for bagasje ved ankomst/avreise?

Det er ingen prinsippiell forskjell på trekkvinjer og løftevinsjer. Kraften i viren er den samme. Dog om en ser på lastens vekt, så vil jo all vekt henge i stroppen ved løft, mens den blir mindre om den samme lasten ligger på en vogn opp en moderat stigning.

Signatur
   #7
 4,251     1
Fra elektriker sitt synspunkt: ATV batteri er gjerne på 7-15Ah. Vinsj som trekker opptil 100-180A på max.
Ikke gjør det. Du tømmer batteriet med en gang og må lade oppatt når det er tomt.

Gå for 230v hvis du har det tilgjengelig.
Ikke begynn med masse mikkmakk, det blir stor sjanse for at ting ryker eller ikke fungerer.

Det hadde vært enklete å svare vvis du hadde beskrevet mer detaljert hva vinsjen skal gjøre.

  (trådstarter)
   #9
 5     0
Jeg skal løfte materialer og ved opp til hytta opp ca. 15-17 meter høyde. Så kommer til å kjøre vinsjen litt opp og ned noen ganger, for så å ha en lengre pause med rydding. Typisk noen timers arbeid om gangen før alt blir pakket ned igjen. Har en løftevinsj på 230V som brukes i dag, men den har ikke lang nok wire, som medfører at jobben må gjøres i to omganger, som tar tid og er tungt. Denne går også fort varm, da den kun kan løfte rundt 500kg på maks, så løft på 200-300 kg belaster vinsjen endel. Men jeg kan kjøre denne i 1 god time før den blir varmt, og har vurdert å omkoble vifta slik at den sviver hele tiden, ikke bare akkurat når vinsjen går.

I dag brukes løftevinsj med en vinsj-rulle som snur retningen ca 70grader nedover. Så løftevinsj som er sterk nok, med lang nok wire, og som kan kjøres en stund kan potensielt være ok.

Elektrikern: helt enig, dette er også min frykt. Men utvalget virker å være svært dårlig på 230v vinsjer. Har funnet noen for industri, men da snakker vi fort 20k+.
90aH batteri, 230V på batteret, boks til udyret, så tykke kabler over til 12V vinsj?
   #10
 24,668     Akershus     0
Her er en robist en. Født som løftevinsj, men med braketter bygget omm til mer horisontalt trekk.
(Litt overkill kanskje?) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=339619354

Tror du er best tjent med den du har når du har utstyrt den med kontinuerlig vifte. Om en får til litt lettere last eller et arbeidsmønster med litt hvile for vinsjen, så vil det også hjelpe. Er det plass nok på trommelen kan en bytte til lengre wire. 
Er det mulighet for feste nede, kan en også vurdere wireslynge eller kjettingslyng a la transportbånd.  Da blir det ingen venting for å kjøre wiren ut igjen. 
Signatur