Kanskje den type plugg på OSO som førte til at det kom krav om fast tilkobling - i den andre enden av kabelen. Så kom kravet om maks 2 kW. Da fabrikantene fulgte opp og la inn element på 1,95kW, kom kraver om at en måtte ned i 1,5 kW for tilkobling over schuko, «fordi fabrikantene spekulerte i å legge seg tett opp under grensa på 2 kW"!?
Analogt, når det står 80 langs veien, så må alle forstå at en kan ikke kjøre fortere enn 65 km/h!
Kanskje den type plugg på OSO som førte til at det kom krav om fast tilkobling - i den andre enden av kabelen. Så kom kravet om maks 2 kW. Da fabrikantene fulgte opp og la inn element på 1,95kW, kom kraver om at en måtte ned i 1,5 kW for tilkobling over schuko, «fordi fabrikantene spekulerte i å legge seg tett opp under grensa på 2 kW"!?
Analogt, når det står 80 langs veien, så må alle forstå at en kan ikke kjøre fortere enn 65 km/h!
Denne berederen har ikke pluggen med produksjonsfeil men den har en plugg som likevel anbefeles at en skifter ut.
Det at berederprodusenter tilpasser seg lovverket ved å legge seg så tett opptil max effekt viser at de ikke prioriterer sikkerheten så høyt de kan. At de fant en måte å omgå lovverket viser at det er vanskelig å lage lover som er helt treffsikre og som ingen greier å omgå.
Kravet om fasttilkobling av nye beredere kom fordi det var rapportert om mange feil og branntilløp med 2kW beredere og Shuco. Dette ville de gjøre noe med og satte grensen ved 2kW siden det lavere trinnet på effektskalaen var 1,5kW. Når da berederprodusentene var kreative nok til å få laget nye kolber på 1,95kW så var det naturlig å endre teksten ved neste revisjon av normen.
I mine øyne ville det vært bedre å kjøre i 65 når en visste at veien var så utsatt for ulykker i stedet for å ligge i 79,9.
Det man endte opp med er at folk gjør ting som å koble ut ett element på en bereder som burde byttes i stedet for å bytte til ny bereder fordi man vet at man da får en elektrikerregning som dobler kostnaden.
Hadde man innført f.eks. CEE i stedet for fast tilkobling så hadde man i alle fall sluppet med en engangskostnad.
Var på en visning nylig, der var bereder tilkoblet med blå CEE kontakt, 16A. Er det en godkjent metode? Eller mulig Ikke krav om å endre det, ved retningslinjer ikke er tilbakevirkende ?
Krav om fasttilkobling eller noe annet enn Schco gjelder ny montering i bolig. Ikke ved utskifting av eksisterende bereder. Dette pga at lovverket ikke har tilbakevirkende kraft. CEE kontakt er lov.
Da har jeg lagt meg på rett effekt
Denne berederen har ikke pluggen med produksjonsfeil men den har en plugg som likevel anbefeles at en skifter ut.
Det at berederprodusenter tilpasser seg lovverket ved å legge seg så tett opptil max effekt viser at de ikke prioriterer sikkerheten så høyt de kan.
At de fant en måte å omgå lovverket viser at det er vanskelig å lage lover som er helt treffsikre og som ingen greier å omgå.
Kravet om fasttilkobling av nye beredere kom fordi det var rapportert om mange feil og branntilløp med 2kW beredere og Shuco.
Dette ville de gjøre noe med og satte grensen ved 2kW siden det lavere trinnet på effektskalaen var 1,5kW.
Når da berederprodusentene var kreative nok til å få laget nye kolber på 1,95kW så var det naturlig å endre teksten ved neste revisjon av normen.
I mine øyne ville det vært bedre å kjøre i 65 når en visste at veien var så utsatt for ulykker i stedet for å ligge i 79,9.
Hadde man innført f.eks. CEE i stedet for fast tilkobling så hadde man i alle fall sluppet med en engangskostnad.
Dette pga at lovverket ikke har tilbakevirkende kraft.
CEE kontakt er lov.
De sier at denne ikke er berørt av kampanje der en må / bør bytte men at de gjøre det også til denne sender ut ny tilkobling
https://osohotwater.no/ledning/?ledning=oso