1,339    5    3  

Jula luft-vann varmepumpe 416-086 F4 feilmelding

 90     Trondheim     0
Jeg kjøpte min Anslut 416-086 varmepumpe i 2012 og har nå fått feilkode F4. Dette mistenker Jula Sverige er reservedel R018269 som koster 6000kr! Reservedelen er til opplysning utendørs elboks på varmepumpen. Jula sier at garantien har gått ut som er 2 år. Det stemmer, men jeg mener siden varmepumpen er ment å vare i 5 år eller mer så gjelder 5 års reklamasjonsrett. Fikk medhold i dette, men Jula ønsker da selv å undersøke varmepumpen og krever da at jeg må lever inn pumpen. Sitat mail fra Jula: 
 
"Du kan göra så att du tar med dig din värmepump in till ditt närmsta varuhus där du lämnar in den och säger till butiken att du åberopar reklamationsrätten.
Vi kommer att undersöka pumpen. Om det är så att vi inte anser att det är en godkänd reklamation så kan det bli så att du får stå för kostnaden för undersökningen."
 
Hvordan skal jeg angripe dette videre? Det vil vel være behov for etterfylling av gass om jeg demonterer pumpen? 
 
Pumpen har jeg montert selv så ikke noe lure forslag om å kontakte installatør:) 

   #1
 5,416     Langhus     1
Loven sier ganske klart at reklamasjon skal skje uten kostnad for forbruker.

http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2009-2/Kostnader-ved-reklamasjon-HAR-KUNDEN-ALLTID-RETT
Avhjelp
Etter forbrukerkjøpsloven skal reparasjon eller omlevering, såkalt avhjelp, skje innen rimelig tid, uten kostnad og vesentlig ulempe for forbrukeren. Dette vil være utgangspunktet så lenge avhjelp ikke er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. I så fall vil kjøper ha rett på prisavslag eller heving.

Hva som skal regnes for urimelige kostnader, må avgjøres gjennom en konkret vurdering. Det må blant annet sees på tingens verdi i seg selv, mangelens betydning og om andre former for kompensasjon er aktuelt for kunden.

Hva som ligger i begrepene ”rimelig tid” og ”uten vesentlig ulempe” må vurderes konkret, men vil ikke bli tatt opp særskilt i denne omgang.

Uten kostnad
Når loven kun sier at avhjelp skal skje uten kostnad for forbrukeren, levnes ikke mye rom for tolkning.

Et aktuelt spørsmål har vært utgifter til sending av produktet, der det for eksempel er store avstander mellom produktet som skal repareres og selger. Også her er utgangspunktet at selger ikke kan avvise et krav om retting med en begrunnelse om at tingen befinner seg utenfor det ”normale” geografiske område selger opererer i. En eventuell begrensning må i så fall bygges på at det volder selger urimelig kostnader. Kjøper kan måtte gjøre enkelte, mindre utlegg i forbindelse med avhjelpen, men disse vil han ha krav på å få refundert av selger.

Så nå som det ikke lengre er lov å montere VP selv, må Jula etter min mening bekoste Servicemann for både demontering og montering samt frakt hvis de skal ha pumpen sendt til seg.
Signatur
   #2
 6,009     Finnmark     0
TS har kjøpt i Sverige...... Så det er ikke norske regler som gjelder ;(
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 90     Trondheim     0
TS har kjøpt i Sverige...... Så det er ikke norske regler som gjelder ;(


Nei kjøpt på Jula i Trondheim, men ved innmelding av feil ble jeg automatisk satt over til Sverige avdelingen. Kommer nok til å levere utedelen til reparasjon i løpet av denne uken, så får vi se om Jula utbedrer den. Samt fyller på gass på anlegget igjen.
   #4
 6,009     Finnmark     0
TS har kjøpt i Sverige...... Så det er ikke norske regler som gjelder ;(


Nei kjøpt på Jula i Trondheim, men ved innmelding av feil ble jeg automatisk satt over til Sverige avdelingen. Kommer nok til å levere utedelen til reparasjon i løpet av denne uken, så får vi se om Jula utbedrer den. Samt fyller på gass på anlegget igjen.

Ok....Tok feil da;)........

......selvsagt norske regler som gjelder Wink

Fint om du oppdaterer denne saken, hvordan det går;)
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 90     Trondheim     2
Da tok Jula kontakt via tlf, det var selveste reperatøren som ringte. Trivelig herremann som fortalte at viften ikke gikk rundt og det skyldtes et rele' som hadde tatt kvelden. Rele ble byttet med et som tålte mer effekt og varmepumpen funket vist nå. Så nå er pumpen på vei tilbake til Jula Trondheim og en kunde som er meget fornøyd med utfallet og servicen. Tommelen opp for Jula.