1,017    4    0  

Test av varmepumper - fokus på driftssikkerhet og "kvalitet".??

 503     Vestfold     0
Er i gang med å undersøke 2016-markedet for nye varmepumper, luft til luft. Dersom man søker på nettet etter tester finner man stort sett at samtlige kjente produsenter leverer utelukkende testvinnere, avhengig av hvilken test man leser. Mer uavhengige tester som f.eks. Forbrukerrådet og tilsvarende i Sverige fokuserer tilsynelatende primært på sammenligning av faktaark osv - men lite på "opplevd kvalitet", driftssikkerhet osv.  Tilsynelatende er det altså veldig lite som skiller disse ulike pumpene - basert på oppgitt info.

MEN: Finnes det noen tester eller beskrivelse av hvilke merker som leverer best kvalitet/driftssikkerhet for pengene osv - eller er det noen som kan hjelpe med å dele egne erfaringer med de ulike merkene? Jeg bor i relativt varmt kystklima, ytterst mot Oslofjorden.

   #1
 6,009     Finnmark     0
Litt på siden av det du spør om, men viktig å tenke på ved vurdering av VP Wink
Ser på ulike regneark hos forhandlere, her blir strømreduksjonen utrolig mye pga oppgitt strømforbruk på vårt hus. Ofte oppgitt til over 50000 kWt per år, faktisk er ca 30000 kWt gjennomsnittlig. Så man sparer da helt elegant 20000 kWt ekstra på VP, som selvsagt ikke er virkeligheten.........

Også en tilleggsfaktor som er viktig før VP investering :

http://www.tv2.no/2016/01/17/nyheter/kraftlinje/strompriser/7939089
Signatur
   #2
 544     Nedre Romerike     0
Jeg valgte IVT, en av forbrukerrådets testvinnerne i 2011. Norsk importør (muligens i nyere tid) er Bosch Termoteknikk. Pumpen kommer med en 5 års trygghetsgaranti. Tryggheten er mitt tilfelle fullstendig forduftet.

Historien:

Slutten av 2011: Installasjon på innervegg, gjennomført av "godkjent forhandler". Den godkjente forhandleren røsket i rørene som bare det for å få dem på plass. Dessverre visste jeg ikke at rørene må behandles forholdsvis pent. Fordi rørene er isolerte ser en heller ikke hvordan de ser ut etter installasjonen. Men pumpen virket og jeg var fornøyd.

Vinter 2012/2013: Pumpen virket dårlig, den ga mye mindre varme enn den pleide å gjøre. Montøren stakk innom og etterfylte kjølemiddel. Sitat: "Det er ikke uvanlig." Garanti.

Vinter 2013/2014: Pumpen slo seg av i ny og ne uten å gi feilmelding. Jeg tok kontakt med IVT Sverige og ble henvist til "vår dyktig servicepartner", et annet firma (firma 2) enn det som monterte pumpen. De stakk innom, fant ingen feil (og etterfylte litt kjølemiddel). Garanti.

Sommer 2015: Min store tabbe. Jeg var i gang med husmaling og skulle flytte utedelen et par cm fra veggen (uten å fjerne den fra stativet). Jeg hadde for så vidt tatt på pumpen, da de kom en uhyggelig høy pipelyd fra et av rørene og kjølemiddelet forsvant. Nå kunne jeg like gjerne demontere rørene fra utedelen. Røret som røk var ikke pent bøyd men nesten knekt flere steder. Selvfølgelig umulig å bevise at det ikke var jeg som hadde herjet med det. Derfor bestilte jeg firma 2 på egen regning. Det tok en drøy time å skjøte røret og etterfylle pumpen. 5000 kr.

Vinter 2015/2016: Pumpen sluttet igjen å virke. Siden pumpen var omtrent nyfylt, tok jeg kontakt med nærmeste forhandler (firma 3) som sto oppført på IVT sin nettside. Han bekreftet at det er ved maskinfeil hipp som happ hvilket firma som tar reparasjonen. Det viste seg dessverre at det ikke var maskinfeil men igjen manglende kjølemiddel. Han fant ingen synlig lekkasje men måtte etterfylle 800 g (av totalt 1140 g). Siden det ikke var maskinfeil måtte jeg betale 3300 kr for innsatsen. Noe jeg gjorde, fordi jeg så ingen grunn til å krangle med firma 3.

Etterpå tok jeg kontakt med Bosch Termoteknikk for å kreve et fungerende og driftssikkert anlegg samt refusjon av utgiftene til firma 3.

De nektet fordi de ser på seg kun som importør. De er derfor etter sitt syn kun ansvarlig for maskinfeil, ikke for monteringsfeil. Begrepet "godkjent forhandler/montør" betyr en dritt. Servicesjefen sa at de selger pumpene til omtrent hvilket som helst firma for montering. Han anbefalte å ta kontakt med et av de involverte firmaene for å kreve monteringen utbedret. Hvis de nekter burde jeg etter hans syn ta saken til forbrukerrådet. Noe jeg kommer til å gjøre.

Konklusjonen min er at IVT muligens lager pumper som er bra (når den virker, er jeg fornøyd med den). De gir derimot fullstendig blaffen i kundens opplevelser men montørene som de henviser til på nettsiden sin. Trygghetsgarantien er null verdt siden reklamasjonstiden på et produkt som en varmepumpe er uansett 5 år.

Jeg har i hvert fall lært noe i den prosessen. Kanskje hjelper det TS å unngå de samme fellene. Slutter meg til spørsmålet om leverandører hvor erfaringen er bedre.
   #3
 3,575     buskerud     0
Maks uflaks. Har et par verre historier, men det firmaet er konk uansett.,.forståelig. Men luft/luft er ikke sykt dyrt...håper du om ikke annet rakk å spare den inn. Høres uansett helt for jævlig ut at ingen sjekka for lekkasjer.. Har jo forurensa no jævlig med alt utslippet av gass..

Bra det ikke var en luft/vann eller bergvarme innstallasjon til over godt over 100000,- da prater store tap
   #4
 544     Nedre Romerike     0
Tenkte å komme med en oppdatering. (Hvis TS synes at jeg kupper tråden kan jeg be moderator om å flytte det til en egen.)

Sendte mail til firmaene og Bosch/IVT om mitt syn på saken og nevnte at jeg kommer til å kontakte forbrukerrådet. Fikk innen samme eller neste dag svar fra firma 2, om at ting hadde løst seg mellom dem og Bosch og at de skulle komme for å bytte utedel på garanti. Etter mindre enn en dag hadde de skiftet mening igjen, henviste til ny informasjon de hadde fått (jeg vet ennå ikke hva det skal være - de fikk alt i eposten), med konklusjonen at det ikke skulle være garantisak. Da jeg begynte å krangle ble vi enige om at de skulle komme for feilsøking uten å fakturere meg. Det gjorde de og konstaterte lekkasje fra kompressoren. Nå var det garantisak igjen og de anbefalte å gå tilbake til den opprinnelige montøren (hvor ifølge dem garantien ligger).

Det gjorde jeg, han bestilte ny utedel på garanti fra Bosch/IVT og monterte den i dag. Til tross for den litt slitsomme prosessen i forkant var han faktisk blid og hyggelig, og da han så åstedet husket han installasjonen som vanskelig (pga innervegg/hjørne). Det hører med til historien at han fortsatt er med i IVT systemet selv om han ikke er oppført på nettsiden til dem. Noe jeg synes er uheldig, siden IVT gjør et stort nummer av det å bruke "våre sertifiserte montører".

Dvs. ting har løst seg for meg men det krevde mer enn bare litt utholdenhet. Som plaster på såret sitter jeg nå med neste generasjons utedel (vet ikke om det har mye å si).