#31
 21,481     Enebolig     0


Fikk tilbud fra Acrobat Trefelling pr telefon. 4800 kr skulle de ha for jobben.
Litt dyrt tenkte jeg, men la gå. Da fakturaen kom var det 6000 kr.

Mange useriøse firmaer opptrer på denne måten.



Jeg har selv brukt dette firmaet og anbefalt dem her på forumet. Men jeg avklarte dette på forhånd, først på telefon og så på mail. Det skal ikke så veldig mye til for å avklare slike ting.

Jeg synes det er en tendens til at man klager i ettertid på ting man ENKELT kan avklare i forkant.


Det kan firmaet også  Wink De vet at kunden vil høre totalpris.

   #32
 813     Østfold     0
Jeg pleier som regel og oppgi prisen jeg skal ha eks moms, men i pristilbudene jeg sender ut på mail eller papir(liker å ha ting skriftelig) så plusser jeg alltid sammen momsen til slutt, tar vi det bare muntelig legger jeg alltid trykk på at det er EKS moms, og når jeg driver på timer hos noen(hovedsakelig private),så sier jeg fra når det begynner å komme opp i litt summer.... så man ikke skal få noen sjokk regning.... blir det noe tillegg så pleier jeg å si ifra CA hva det kan bli,med trykk på CA, sjelden det skiller mer enn noen 1000 lapper + - . Tydeligs mange firmaer som ikke er så flinke på dette....
Signatur
   #33
 4,148     Oslo Vest     0


Det kan firmaet også  Wink De vet at kunden vil høre totalpris.


Det har du selvsagt rett i. Men min filosofi er at som kunde så er det mye lettere å avklare ting på forhånd enn å starte en konflikt i ettertid. Og noe av det enkleste er å bekrefte avtaler inngått på telefon skriftlig f.eks på email.

Jeg er enig i at vi skal ha en streng lovgining i forbrukers favør, men jeg synes også at forbruker selv skal gjøre maksimalt for å unngå å bli lurt, siden en rettslig konflikt både er en påkjenning, koster penger og resultatet kan være usikkert.

Selger er selvsagt forpliktet til å vite hvordan en pris skal presenteres, men dersom kunden gjør sitt for å avklare vil en usikkerhet ikke oppstå, uansett hvilken årsak det er for at pris uten tydelig mva blir presentert.

Signatur
   #34
 1,093     Skjetten     0
Grunnen, uten å på noen måte forsvare bransjen, til at mange håndtverkere (spesielt litt mindre firma) operer og "glemmer" litt ut momsen.

Vi sitter kun igjen med den summen som er eksl/mva, og det er det som er "kostnadene" våre og hva vi i 98% av tiden forholder oss til. Jeg har faste priser på forskjellige tjenester, som er alle lagret i mitt hode eksl/mva, jeg er ikke istand til å ha alle prisene i hodet + både med og uten moms. Da hadde jeg garantert rotet mer med tallene enn hva jeg gjør per dags dato.

Problemet er ikke der så lenge man er flink til å spesifisere at prisen er eksl/mva, eller som jeg alltid gjør både til bedrifts og privat kunder. Sender en SMS etter telefon samtalen hvor jeg skriver prisene. Da har jeg prisen liggende på utboksen for min egen del, samt kunden har fått det skriftlig.

Det tar 2 minutt, og sparer meg/bedriften for mye "gjetting" og "husking" i etterkant.
Signatur
   #35
 765     Østfold     0
Og det kan sikkert tillegges at å være Statens innkrever av denne avgiften koster oss tusenvis av kroner i året i merarbeid, skjemautfylling, rapportering, likviditetsskvis og renter de gangene vi betaler tre dager for sent...

Så, har man et par, tre kverulanter i året som kommer med "men du sa jo at prisen var....", er det sikkert gøy å være flink håndverker, men litt dårligere kommunikator...

Jeg gir ikke en eneste pris muntlig. Man lærer jo heldigvis  Smile
Signatur
   #36
 1,617     Rogaland     0
Det er forsåvidt greit at man som forbruker bør undersøke så mye så mulig i forkant for å slippe overraskelser. Når det gjelder inkl/eksl mva synes jeg det blir unaturlig å stille spørsmål ved dette da man alltid må betale mva som forbruker. Jeg forstår heller ikke unskyldningen for håndtverkeren at det er lettere å gi pris uten mva.
Jeg er har selv et par firma som selger varer/tjenester. Synes ikke det er så vrient å finne en utpris med Mva inkludert. ???
Om håndtverkeren tenker seg litt om bør han forstå at slurv med dette kan gi mange misfornøyde kunder.
   #37
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg er i prisippet enig med deg, men mitt poeng var at dersom man selv gjør sitt for å avklare slipper man konflikten i ettertid. Det gjelder ikke bare når for mva., men for det meste man kommer ut for i samfunnet hvor det kan oppstå problemer og konflikter i etterkant.

Jeg har veldig tro på at man sponser advokatstanden FØR man inngår store avtaler, dvs bruker dem som rådgivere og unngår usikkerheter istedet for å bruke STORE penger etter at konflikten har oppstått.

Det er selvsagt opp til enhver om de ønsker å krangle i ettertid, men selv om jeg ikke ser meg selv som konfliktsky, ser jeg ingen grunn til å bli innblandet i en konflikt i ettertid, dersom man kunne ha avverget den på forhånd med litt ekstra innsats.
Signatur

   #38
 5,188     Østlandet     0
Punkt 1: Når privatkunder spør om pris, så lurer vi A.L.D.R.I. -ALDRI- på hva det koster uten moms! ALDRI!!!

Punkt 2: Vi HATER fagfolk/firmaer som plusser på fakturaen 25% som den naturligste ting i verden, uten å si et kløyva ord om dette på forhånd. Dette misliker vi sterkt!

Punkt 3: Siden vi ikke liker å bli lurt hater vi disse fagfolkene/firmaene så høyt i etterkant at vi velger dem bort neste gang vi skal ha gjort noe, og vi forteller gjerne historien til familie, venner og kollegaer slik at heller ikke de skal bli utsatt for disse småsleipe, useriøse skadedyrene.

Mitt tips er derfor å oppgi hele prisen, eller T.Y.D.E.L.I.G fortelle at dette er uten moms hvis du ønsker fornøyde kunder.
Hvis du driter i om kundene er fornøyd i etterkant, kjør på som før![right][/right]
Signatur
   #39
 249     0
Trodde det var lovpålagt at pristilbud rettet mot privatpersoner skulle inneholde moms jeg. Vel, med lovpålagt så vil det si "Orientering om Praksis prisopplysninger" som sier følgende:
I annonser rettet både til forbrukere og næringsdrivende (med fradrags-rett for moms) kan prisen angis eksklusive moms, men da slik at prisen inklusive moms, eventuelt selve momstillegget angis samtidig og på en måte som er likeverdig i meddelelses- og påvirkningseffekt


På forbrukerportalen om advokathjelp står det:
Prisen for tjenesten
Pris for advokattjenester kalles salær. Prisopplysningsforskriften for tjenester regulerer opplysninger om pris på advokattjenester overfor forbrukere. Prisen skal opplyses ved prisoverslag eller prisliste der tjenesten normalt bestilles. Normalt vil det være på advokatkontoret. Flere advokater har også informasjon om pris på internett. Advokattjenester er momsbelagt. I utgangspunktet skal prisen inklusive mva opplyses til forbrukere. Dersom prisen det opplyses om er eksklusive mva, skal dette fremgå uttrykkelig.


Jeg kan ikke se annet enn at alle tilbud gitt til kunder enten skal være inklusive mva, eller at dette skal gå ettertrykkelig frem av tilbudet slik at det ikke er rom for misforståelser.
   #40
 5,188     Østlandet     0
Enig med deg, men jeg har opptil flere ganger opplevd at pris som oppgis muntlig "mangler" moms.
Skjønner egentlig ikke hvorfor de "glemmer" å nevne dette, for når det kommer til fakturaen er hukommelsen upåklagelig.
Signatur