247    8    0  

Bryter VVSKupp.no markedsføringsloven

 2 872     Asker     0
Jeg ser at VVSKupp til en hver tid reklamerer med veldig store avslag. Type 35-50%. Men for meg virker det som de aldri har solgt varene til fullpris, og at de bare tar % av veiledende. Meg bekjent er det ulovlig å markedsføre noe som redusert pris, tilbud, rabatt, salg etc uten p kunne dokumentere at reduksjonen er fra en pris baren er priset til, og omsatt, minst de siste 6 ukene. 

Kan ikke i min villeste fantasi (eller ved bruk av prisguiden.no) se at det stemmer for vvskupp
Signatur

TSt
   #1
 8 813     0
De trenger ikke å ha solgt varen til denne prisen men må kunne dokumentere at dette er markedsprisen de evt sammenlikner med. Men det er riktig at den enkleste måte å dokumentere det på selv er å ha eget salg til full pris.
Arbeidet før i en grossist i annen bransje hvor vi ha ut DM på vegne av forhandlere og da hadde vi dette oppe som tema i samtale med konkurransetilsynet. Her visste vi jo ikke prisbildet hos forhandler til vanlig men holdt med dokumentasjon på at dette var prisbildet i markedet. Men den måtte være konkret.

Tror rabatten her er ganske reell, om jeg handlet hos rør grossist eller hos disse har ikke hatt så mye å si. (Noe er dyrere mens andre ting har vært litt billigere).
  (trådstarter)
   #2
 2 872     Asker     0
Men det jeg tviler på at man kan si 35% og ar det er den høyeste prisen baren NOEN gang er solgt for i butikken. Noe jeg ser er tilfelle på en del varer. Da er det jo ikke gjengs pris.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 2 872     Asker     0
Ta dette eksempelet. Første jeg kom over. V&B Subway 2.0 Toalettpakke. Første som kom opp. Annonsert til 57% avslag. Men dyreste jeg kan finne er 6200 i butikk, som gir langt fra 57% avslag. Den høyeste «laveste pris toalettet har hatt er akkurat prisen VVSKupp har nå. Som betyr at deres pris faktisk er 0% avslag fra vanlig pris.

På mobil er formatering noe dritt.
Signatur
TSt
   #4
 8 813     0
Men det er nok riktig at det er leverandørens veiledende prisliste de sannsynligvis opererer ut i fra. Der jeg jobbet måtte de markedsansvarlige ha dokumentasjon på at denne prisen var benyttet hos flere eller at prisen var enda høyere. Hadde de dette hadde lov å bruke avslag i kr eller % på varen i DM.
  (trådstarter)
   #5
 2 872     Asker     0
Jeg er ganske så sikker på at de ikke kan ha det, for veiledende er jo sinsvakt høy. Det er jo ingen tvil om at en merkelapp på 57% avslag gir inntrykk av et stort avslag, mens sannheten er at VVSKupp ALDRI har solgt eksempelet over dyrere de siste 12-18 mnd. Kan umulig være innenfor.

Til sammenlikning fikk Anton sport 800 000 i bot for en enkel kampansje på 20% hva prisen ikke kunne forsvares.

Dette blir som om Kiwi og tema skal sette 10-30% salg på ALT, alltid, siden Meny er dyrere.
Signatur
TSt
   #6
 8 813     0
Det var for å unngå evt bot tidligere kollegaer hadde dialog men konkurransetilsynet. Hadde opp mot 100 uavhengige forhandlere som deltok på kampanje sendt ut av oss som leverandør. Det var da vi fikk OK på å bruke veiledende pris som utgangspunkt men hadde bevis på at denne prisen ble benyttet av flere forhandlere som salgspris. Hvis varer kun selges gjennom egen butikk eller kjede så må de jo ha salg i egen butikk å henvise til.
   #7
 2 835     I huset mitt     0
Eks Elkjøp reklamerer jo stadig med "tilbud"/kampanje" med å henvise til hva prisen hva var listet opp for hos eks Prisguiden/Prisjakt en gitt dag tilbake i tid. (de har vel avtale med den ene eller begge)
De passer seg nok for å skrive tilbud eller andre ord som det finnes regler for.Wink

Uansett avslag eller tilbud så må man se på hva varen koste og vurdere ut fra det. (70% rabatt føles godt, men ikke sikkert det er billig likevel)

Om en vare aldri har vært solgt til veiledende/anbefalt (eller den er alltid priset til 30% under), så er det ikke sikkert 35% rabatt med henvisning til veiledende/anbefalt pris er noe å rope veldig høyt hurra for.Wink


  (trådstarter)
   #8
 2 872     Asker     0
Jeg er ganske sikker på at loven sin intensjon, om ikke til og med spesifiserer, at dersom man markedsfører på en måte hvor det gis inntrykk av at prisen er nedsatt fra hva de vanligvis selger den for er loven gyldig. Slik sett er det nok ganske klart at VVSKupp bryter loven.

Det sagt har jeg hørt rykter om at det er noe som blir sett på, så kanskje vi kan forvente at VVSKupp snart får en kraftig skrape.
Signatur