223    3    0  

Egenandel Vannlekkasje ny bolig

 2     0
Hei, for ett år siden kom jeg heim til en oversvømt leilighet. Ca 7 cm vann i heile leiligheten.

Leiligheten var nybygd i 2019

PRK kobling på vannledningen inn til leiligheten hadde sklidd av ifølge rørlegger.

Etter denne saken måtte jeg betale ca 10 000,- i egenandel for boligforsikring, og ca 5-6000,- i egenandel innboforskring.

Det jeg lurer på, har jeg krav på og få dette tilbake? Mtp dette må ha vært rørlegger sin feil eventuelt produsent av kobling?

Legger ved sensurert utklipp av skaderapport mtp personvern.

Eier Kom hjem kl 04.30 søndag 16 februar. Det sprutet vann med høyt trykk ut fra hoved vann ledning i badet. Eier ringt til brannvesenet som kom umiddelbart.  Brannvesenet pumpet ut vann og satt på miljø tørk. Brannvesenet ringt til kommune vakt som stengte vann. Rørlegger fra Rørleggerfirma kom kl 9 og reparert vann ledning. Rørleggerfirma montert rør installasjon i april 2019. 

Jeg ringte rørlegger Xxxxxx fra Rørleggerfirma på befaring. Han opplyste at han mener det er produkt feil som er skadeårsaken. Det er PRK kobling som har sklidd ut. Xxxxx varusikkert på hvem var produsenten av kobling men mener at det var en del problem ved disse koblinger og som konsekvens var datablader endret i september 2019 som nå anbefaler bruk av hylse inne i rør.



TSt
   #1
 14,509     0
Regner med at det er rørlegger sin forsikring som også har dekket selve skaden, ditt selskap vil kjøre regress mot disse men det er vanlig at ditt selskap dekker skaden og at de får kostnadene tilbake. Men synes det er rart at du ikke har fått beskjed om at de vil dekke egenandelene dine. Det kunne ditt forsikringsselskap ha gitt beskjed om.
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Ifølge saksdokument til forsikringselskap står det att di kjørte regressak mot rørleggerfirma.

Når jeg kontakter forsikringselskap sier di det bare vil ta tid.. snart to år siden dette skjedde
TSt
   #3
 14,509     0
Men står det at de også krever egenandelen din og betaler den tilbake ?  Hvis ikke må du stille krav om dette direkte.  ellers er det vanlig at forsikringsselskapene krangler,  de vil jo prøve å argumentere for at de ikke skal dekke det men det blir en krangel forbruker ikke er noen del av.