5,200    9    0  

Forsikringsutbetaling - Hvor mye av annbud får man utbetalt?

 598     Midt-noreg     0
Er midt i en forsikringssak nå med feil opplysninger på egenmeldingsskjema, og utbedringspålegg fra feiervesen som vi ikke har blitt informert om før vi kjøpte. Saken er ganske grei, og det forventes at vi vinner frem med klagen.
Men så til sakens kjærne: Vi har hentet inn annbud på alle fag i forbindelse med utbedringer som er påkrevd fra feiervesenet, og den totale summen på utbedringer er ikke veldig langt unna 100 000. Noen mener at om vi vinner fram med saken så kan vi ikke forvente oss å få utbetalt så mye, og flere mener vi burde være fornøyd med halvparten av det. Hvorfor skal vi være det? Om det koster 100 000 å utbedre en mangel i en forsikringssak så skal vel ikke vi være med å sponse 50 000 pga en feil forige eier har gjort? Er det virkelig sånn, og isåfall hvorfor det?
Signatur

   #1
 1,519     Oslo     0
Fordi at dersom du har kjøpt en brukt bolig så har du ikke kjøpt noe med "ny" standard? Vil anta det er normalt å gjøre et fratrekk utfra forventet levedid. Om du f.eks kjøper et 20 år gammelt hus med bad fra byggeåret og det må byttes så er det urimelig at du skal få et flunkandes nytt bad etter alle kunstens regler på forsikringen, for det var ikke det du kjøpte i utgangspunktet.

Discalimer: Driver ikke med forsikring.
  (trådstarter)
   #2
 598     Midt-noreg     0
Godt poeng, og noe jeg ikke har tenkt på. Men her er case'n og alt som omfatter det ca 6 år gammelt. Det bør vel ikke ofrringes så utrolig mye på den tid.
Men burde ikke det være en " Risk " forsikringsselskapene burde tatt, dette med levetid?
Signatur
   #3
 1,185     0
Forsikringsselskapene gjør normalt sett fratrekk for alt som er eldre enn 5 år gammelt. Men siden fratrekket øker proposjonalt med alder så bør ikke fratrekket i ditt tilfelle bli avskrekkende. Om man bruker sunn fornuft og er saklig så går det an å diskutere med forsikringsselskapet for å komme frem til en løsning begge kan leve med.
Ebe
   #4
 4,452     Vestlandet     0
En pipe forringes også i mindre grad enn f.eks et bad, i hvertfall i mitt hode. Så dette blir nok en vurderingsak som forsikringsselskapet gjør. Tipper de har modeller for slikt.
Signatur
   #5
 3,955     0

Forsikringsselskapene gjør normalt sett fratrekk for alt som er eldre enn 5 år gammelt. Men siden fratrekket øker proposjonalt med alder så bør ikke fratrekket i ditt tilfelle bli avskrekkende. Om man bruker sunn fornuft og er saklig så går det an å diskutere med forsikringsselskapet for å komme frem til en løsning begge kan leve med.


I Norge har man ikke fratrekk på bygning. Det er kun innbo/løsøre det blir gitt aldersfradrag på.
   #6
 1,519     Oslo     0

I Norge har man ikke fratrekk på bygning. Det er kun innbo/løsøre det blir gitt aldersfradrag på.


Nei, men dette er vel snakk om en eierskifteforsikring e.l. og ikke en fullverdiforsikring av en bolig? Jeg mener å ha lest at de som tilbyr eierskifteforsikring gjør fratekk, så ved et 20 år gammelt defekt bad får man i praksis ingen ting selv om badet må tas.
hro
   #7
 1,574     Trondheim     0
Jeg kjenner ikke prospektet ditt, men forstår at utbedringskostnadene er ca 100 tusen knyttet til pipa. Utbedringspålegget er en beviselig feil tidligere eier skulle ha informert om. Jf avhendigsloven, er selger pliktig å informere om dette - slik at "as is" kravet om 5-10% av kjøpssummen er ikke nødvendig. Størrelsen på kostnadene er vitterlig så stor at om du ville ha kjent om pålegget, ville dette ha påvirket budet ditt.

Men - om prospektet beskriver pipe som TG2, har du som kjøper også fått informasjon om at pipas tilstand er dårlig og at du må påregne vedlikeholdskostnader. Ut fra dette vil Protector eller Norwegian Claims lett klippe bort deler av utbedringskostnadene i sitt tilbud. Om jeg ville akseptert dette på en 6 år gammel pipe er en helt annen sak :)

Kjenner ikke rettspraksis i slike saker, men omtvistet beløp er innenfor konfliktrådets mandat. Jeg ville ha sjekket med noen som har juskompetanse og erfaring på slike saker (kan hende du allerede har boligkjøperforsikring eller er medlem i huseierenes landsforbund?).

Hold oss oppdatert på status.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 598     Midt-noreg     0
Takk for gode svar!

Det sto null i prospektet om noe som helst iforbindelse med pipe/ildsted. I egenmelding ar det krysset av for at eier ikke hadde kjennskap til problemer/annmerkninger rundt peis/Ildsted, men feiervesenet var her på befaring i 2009 og opprettet pålegg om utbedring iforbindelse med pipa. Etter dette sendte de brev med varsel om pålegg, og senere en purring, så fikk vi purring nr 2 nå for en dryg mnd siden.

Vi har boligkjøpsforsikring, og selger har eierskifteforsikring. Advokaten vi snakket med hos boligkjøpsforsikringa mente saken virket veldig grei og klar, og at det ikke skulle være noe problem,samt at saksbehandlinga kanskje tok litt kortere td enn vanlig ettersom alt så så opplagt ut. Nå tar vi ingen glede på forskudd her, vi er forbredt på det værste, men spørsmålet er beløpssummen om vi nå skulle få en utbetaling

Signatur
hro
   #9
 1,574     Trondheim     0
Jeg antar dere har en takst på utbedringskostnader av mangelen. Det er denne som legges til grunn og det er dere som mottar oppgjøret. Skulle dere, mot formodning, få et tilbud om å fagmessig utførelse som er billigere enn taksten, er det opp til dere å benytte dere av dette. Pengene kommer først når motparten har erkjent de faktiske forhold (Amtrust(Norwegian Claims) og Protector har som praksis å søke sine utlegg dekket gjennom regress mot selger). Slikt sett vil deres egeninteresse i å "prute" ned oppgjøre være minimal. 

I og med at dette er en sak som er med pålegg fra kommunen, er det jo uansett slik at dere må utbedre pipa. Dette arbeidet må dere forholde dere til og av kreve renter på ev utlegg dere har før oppgjøret er i havn. Det vil nok Help være flinke med å passe på.
Signatur