#11
 1,076     1484     0
Håndtkverkere har vel LOV til å fakturere hva de vil, og gjør det gjerne også.

Har hatt TRE rørleggerfirma på befaring her, og venter i spenning på regningene for befaringa. Tilbudet de dyrt og hellig har lovet, er ikke kommet enda, iaf ikke fra 2 av de. Det tredje har gitt tilbud på noe HELT annet enn det jeg bad om, så det tilbudet er også ubrukelig.... ::)

Også lurer folk på hvorfor man ikke har tiltro til håndtverkerne

PS - befaringene var for hhv 6 og 4 uker siden. Alle tre rørleggerne er purret gjentatte ganger, og alle tre er inneforstått med at en beslutning skal fattes før første mai.

PPS - denne tråden er forøvrig feilplassert. En bedrift har IKKE forbrukerrettigheter, og det er HELT andre regler som gjelder for firma, enn for privatpersoner
Signatur

   #12
 21,481     Enebolig     0
Det er tydeligvis endel å gjøre. Det jeg ikke skjønner er hvorfor firmaer gidder å komme på befaring dersom de ikke skal gi et tilbud.
   #13
 1,307     Hardanger     0
De har ikke tid til å jobbe fordi de er så opptatt med å reise rundt på befaringer  Grin
Signatur
   #14
 878     Sokna, Ringerike     0
Er ikke din feil at elektrikeren bruker piggdekk. Det er noe de har valgt selv.
Har aldri hatt problemer med å kjøre piggfritt, selv i bratte bakker når det er glatt. Så da synes jeg det er drøyt å fakturere deg for den utgiften. Bompenger blir noe annet, da det ikke er noe man kan velge selv. Wink
Signatur
   #15
 21,481     Enebolig     0
Ville nå heller betalt piggdekkavgift enn "firehjulsavgift"  Grin
   #16
 878     Sokna, Ringerike     0
Nå er det vel bare på speilblank holke piggdekkene har noen fordel når det gjelder fremkommelighet.
På vanlig vinterføre er piggfri like bra. Kankje de heller burde legge inn utgift for ekstra kjøreopplæring. ;D
Siste redigering: Tuesday, April 19, 2011 5:02:45 PM av Terjem
Signatur
   #17
 10,486     Akershus     0

Nå er det vel bare på speilblank holke piggdekkene har noen fordel når det gjelder fremkommelighet.
På vanlig vinterføre er pikkfri like bra. Kankje de heller burde legge inn utgift for ekstra kjøreopplæring. ;D


Hva er det egentlig du sitter og tenker på mens du skriver innlegg?

Dekktester viser gang på gang at pigg er bedre på alle underlag, så det burde egentlig ikke være noe å diskutere. Om man vil ha best mulig grep får være en personlig avveiing. Jeg kjører pigg, og kommer til å fortsette med det. Ser kun fordeler. De jeg har nå bråker mindre enn sommerdekkene, har MYE bedre grep og følelse på barmark enn myke, nordiske piggfrie, og jeg kan også høre når det nærmer seg slippgrensen på is. Det handler ikke om å ikke kunne kjøre bil, det handler om å ville ha best mulig grep.

Som jeg skrev over, så syns jeg at håndtverker må avtale slikt med kunden før de setter i gang med fakturering av det. Det pleier å være oppgitt en pris for oppmøte / transport, så med mindre slikt er avtalt, burde det heller ikke faktureres.
Det skal sies at hvis man har små marginer, så er det ofte ikke så store summene som skal til for at det skal gjøre en ganske betydelig forskjell. Sånt går jo rett på bunnlinja. Kan de dra inn 78,- ekstra pr. oppdrag, så blir det en del penger av sånt.
Signatur

   #18
 3,997     Oppland     0
Tester viser også at slitte piggdekk er dårligere på alle underlag enn tilsvarende piggfrie.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10025095
Jeg kjenner ingen som bytter til nye dekk før dekket er utslitt i allefall.

Man kan finne info som støtter sitt standpunkt!

Den dagen du setter din lit til at piggene i piggdekket skal redde deg fra en katastrofe bør du stoppe og tenke deg om, hva i helsike driver du med!

Det er alt for enkelt å si at piggdekk er best!
Det kommer an på dekket, det kommer an på produsenten, det kommer an på dimensjon, det kommer an på hvor slitt det er osv osv!

Vi har 2 ambulanser på jobben vi bytter mellom piggfritt og piggdekk, og det er ingen som er bedre en det andre, ved våt speilblank is sitter ikke piggene heller.
Men de fleste liker piggfritt bedre, fordi de bråker mindre.
   #19
 10,486     Akershus     0
Mine har gått 3 sesonger, og det begynner å bli redusert med pigger igjen, så jeg kommer enten til å skru inn nye pigger eller bytte dem ut.
Jeg har ingen formening om at piggdekk redder meg fra katastrofe, men kjører på det som passer min kjøring best. Nå er det piggdekk, for noen år siden var det kontinentale vinterdekk.

At slitte dekk blir dårligere er jo ikke akkurat noe nytt.
Signatur
   #20
 878     Sokna, Ringerike     0
På vanlig vinterføre vinner ikke piggdekk alle tester. Etter en vinter er allerede mye av piggene borte.
Jeg har kjørt i flere år både med pigg og uten pigg, så jeg har erfaring med begge deler. At piggdekk kommer bedre ut på alt slags føre er bare tull. Hvilken nytte har piggen på snøføre? Jeg er enig i at pigg har noe for seg på blank is, men jeg står fortsatt på at piggfri dekk er like bra de fleste dagene av året. På bar asfalt, noe det er mange steder store deler av vinteren, så bremser du faktisk raskere ned med piggfri.
Jeg har enda ikke klart å stå fast noe sted med piggfri, så fremkommelighet er heller ikke noe å tenke på. Tror ikke det er pigg eller ikke pigg som avgjør om du kommer frem, men bra dekk/dårlig dekk-nytt dekk/gammelt dekk. Og erfaring ikke erfaring på ulike føre typer..
Var litt fleip det med kjøreopplæring, med gode piggfrie dekk har meget god fremkommelighet på
de fleste underlag.
Signatur