4,359    5    0  

Mangler og dårlig håndtverk - hva ville dere gjort?

 223     0
Vi er i sluttfasen på huset vårt og har slitt med mye dårlig håndtverk under byggeperioden.

Tomten vi fikk var uten byggeklausul, så vi stod fritt til å velge håndtverkere. Desverre har det vist seg at firmaet som tok seg av tømrerarbeidet har gjort tidvis amatørmessige feil (som er blitt påpekt av oss) og utbedret fortløpende. Men det er diverse feil som aldri har blitt utbedret, uvisst om det var pga tidsklemma, eller at de rett og slett ikke ønsket å fikse det. Enkelte ting har vi måtte påpeke 5-6 ganger før det har blitt utbedret.

Påpekninger har for det meste gått i:
-Feilplasserte vegger
-Tegninger som ikke følges,
-Amatørmessig utførelse av gipsing, spriker i alle retninger hvor ansvaret er bare lesset over på maler (som igjen resulterte i merutgifter for oss).
-Det er blitt påpekt av andre at luftingen i yttertak er ikke tilstrekkelig.. tror vi er heldige om det er 2mm luftgap i luftingen.
-Kledning er kuttet rett av i skøyter (montert "stu-i-stu"), kledning er ikke levert med not og fjær.
-Skeivt etasjeskille mellom 1 og 2


Nå har vi kommet så langt at vi har montert kjøkken og hatt maler i hus, diverse mangler har blitt enda mer synlige. De mest graverende er:

-Gipstak heller i alle retninger, (lydhimling under hulldekke). Værste er 2cm over 2m i kjeller
-Store glipper rundt elektriske uttak
-Innervegger er skeive (utenfor loddavvik)

Så nå har vi sett oss lei, vi har vært gode betalere og over middels tålmodige under byggingen. Men de feilene som nå er avdekket må kompenseres i en eller annen form. Vi anser det slik at huset er levert med vesentlige mangler.

Hvordan er mulighetene for å innhente tilbud fra tredjepart for utbedring og levere dette inn som motkrav ved sluttoppgjøret? (Kostnadene som vi måtte ha dekket om disse manglene skulle blitt utbedret)
Siste redigering: Monday, January 23, 2012 10:39:41 AM av t0ffluss

   #1
 114     0
Hei, har dere overtatt arbeidene som er utført?

Hvis dere har gjort det, stiller dere i utgangspunktet svakt. Da dette ikke er skjulte feil eller mangler, og dette skulle da ha vært skrevet ned i en overtagelsesprotokoll.

I forbindelse med motkrav er nok det beste en takstmann.
  (trådstarter)
   #2
 223     0

Hei, har dere overtatt arbeidene som er utført?

Hvis dere har gjort det, stiller dere i utgangspunktet svakt. Da dette ikke er skjulte feil eller mangler, og dette skulle da ha vært skrevet ned i en overtagelsesprotokoll.

I forbindelse med motkrav er nok det beste en takstmann.


Takk for svar!

Vi har ikke overtatt huset, listverk og dører gjenstår. Disse utbedringene har en viss sporbarhet iform av epost som er sendt fram og tilbake.

Kan høre med en takstmann, sikkert ikke dumt.
   #3
 1,459     Trondheim     0
Hold igjen penger!!!!!!!!
Signatur
   #4
 901     Østfold     0
Hvis dere har noe utestående så hold igjen pengene.

Engasjer så en takstmann eller annen fagkyndig som kan ta stilling til om ting er riktig eller ikke. At noe ikke nødvendigvis ser like pent ut som en hadde forventet betyr dog ikke at man har krav på omlevering.

Hvis takstmannen/fagkyndig mener at ting ikke er gjort som de skulle så gi byggefirmaet en kopi av rapport og foreslå løsning. Hadde jeg vært dere hadde jeg vært ganske skeptisk til å la firmaet gjøre mer arbeid på boligen. Jeg hadde forsøkt å komme meg ut av avtalen dere har med dem og fått andre til å sluttføre.
Hvis dere skylder firmaet penger for (dårlig) utført arbeid kan det være en løsning å si at disse pengene vil dere ikke betale og at dere avslutter kontrakten med firmaet. Hadde jeg vært håndverker hadde jeg nok blitt ganske lei av å stadig få klager og selv ønsket meg ut av en avtale med dårlig stemning mellom kunde og leverandør.
Problemet som kanskje da oppstår er hvis dere avdekker ytterligere feil og det opprinnelige firmaet ikke har fått mulighet til oppretting.

Men alt koker vel ned til penger og hva man er villig til å gå med på.
   #5
 1,519     Oslo     0
Om de er så talentløs håndtverkere som trådstarter her fremstiller det som så gir de sannsynligvis jamt faen i om kunden er misfornøyd. Eneste språket slike skjønner er å ikke få betalt for dårlig utført arbeid.