1,762
26
4
Nybygg: Arealsvikt garasje i kjeller på enebolig
19
0
Hei
Vi har kjøpt nybygg hvor garasjen i henhold til salgsoppgaven er 18,2 m2, ikke målsatte tegninger angir ca 6,2x2,95 m om man bruker forholdstall og skalerer opp ti 18,2 m2. Muntlig fra megler var at det skulle være plass til SUV med skiboks.
Reell størrelse på garasje er 5,50x2,49 m, altså 13,7 m2. Innkjøringsbredde er 2,15 m.
Arealsvikten i garasjen er 24%, men for boligen sett under ett er det kun 2,6% (forutsatt at andre arealer er i orden, dette er ikke målt opp ennå). I tillegg til de faktiske tall her, sier Sintef Byggforsk at garasje med vegg på begge sider BØR ha bredde 3,0 m.
For oss er det to problemer:
1. Vi har fått mindre garasje enn i salgsoppgaven
2. Vi kommer ikke inn med vår Landrover (2,19 bred), det vil også være svært vanskelig med en vanlig bil som V70 (2,10 bred) eller SUV (f.eks. Outlander: 2,12). Om vi først har kommet inn er det 0,5 meter mindre plass til å åpne dør enn i salgsoppgave og Sintef Byggforsks anbefalinger.
Jeg har forstått at arealsvikt skal være lik eller større enn 8% for å gjøre gjeldende mangel, samtidig må det ha hatt betydning for kjøpsbeslutningen. Dette blir litt kinkig da arealsvikten for hele enheten er liten, men garasjen blir for oss ubrukelig. Vi bytter ikke Landroveren i en iMiev, for å si det sånn.
Har noen erfaring fra liknende saker, og tips til hvordan vi går frem? Vi har ikke budsjettert med bilbytte og har behov for plassen i bilen vi har i dag.
Vi har kjøpt nybygg hvor garasjen i henhold til salgsoppgaven er 18,2 m2, ikke målsatte tegninger angir ca 6,2x2,95 m om man bruker forholdstall og skalerer opp ti 18,2 m2. Muntlig fra megler var at det skulle være plass til SUV med skiboks.
Reell størrelse på garasje er 5,50x2,49 m, altså 13,7 m2. Innkjøringsbredde er 2,15 m.
Arealsvikten i garasjen er 24%, men for boligen sett under ett er det kun 2,6% (forutsatt at andre arealer er i orden, dette er ikke målt opp ennå). I tillegg til de faktiske tall her, sier Sintef Byggforsk at garasje med vegg på begge sider BØR ha bredde 3,0 m.
For oss er det to problemer:
1. Vi har fått mindre garasje enn i salgsoppgaven
2. Vi kommer ikke inn med vår Landrover (2,19 bred), det vil også være svært vanskelig med en vanlig bil som V70 (2,10 bred) eller SUV (f.eks. Outlander: 2,12). Om vi først har kommet inn er det 0,5 meter mindre plass til å åpne dør enn i salgsoppgave og Sintef Byggforsks anbefalinger.
Jeg har forstått at arealsvikt skal være lik eller større enn 8% for å gjøre gjeldende mangel, samtidig må det ha hatt betydning for kjøpsbeslutningen. Dette blir litt kinkig da arealsvikten for hele enheten er liten, men garasjen blir for oss ubrukelig. Vi bytter ikke Landroveren i en iMiev, for å si det sånn.
Har noen erfaring fra liknende saker, og tips til hvordan vi går frem? Vi har ikke budsjettert med bilbytte og har behov for plassen i bilen vi har i dag.
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS
Utbygger argumenterer med at 18 m2 areal i prospekt er inkl yttervegger, da kommunen stiller krav om at hver parkeringsplass regnes inn i BYA med 18 m2 uavhengig om den er på terreng eller i bygg.
Et nybyggmed garasje som er så smal at en relativt vanlig personbil ikke får plass er jo helt på tryne.
Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...
Muntlege avtalar er vel heller dårleg butikk, dessverre. Det er langt mellom personar som står for det dei seier no til dags, spesielt når det står om pengar.
18m2 er ein kjent storleik når det gjeld parkeringsplassar. Det virkar som om meklaren prøver seg på ein spansk ein. Sjå i KMD si veiledning til grad av utnytting. Du finn blekka på dibk.no. Paragraf 5-7 siste ledd lyd som følger:
Kommunen bør reservere inntil 25 m pr. biloppstillingsplass i parkeringshus, mens det kan være tilstrekkelig å reservere 18 m pr. bil oppstillingsplass når parkeringsbehovet dekkes ved overflateparkering. Arealbehovet pr. bil opp stil lingsplass vil være større i parkerings hus/ garasje anlegg ettersom manøvreringsarealet blir en del av bygningen.
Så blir jo det då eit tolkningsspørsmål, er dette overflateparkering eller parkeringshus? Er overflateparkeringsarealet med eller utan veggar? Du treng jo gjerne ikkje manøvrere, men å få opp dørene er jo kjekt.
Har du forresten uteparkeringsplass? Kva seier reguleringsplanen om krav til parkeringsplass ?
Med port på 2,15 og innvendig bredde 2,49 er det svært vanskelig å manøvrere seg inn slik at en kommer ut av også en liten bil som en Leaf).
Hva fikk dere av tegninger, hadde dere objektivt sett noen mulighet til å avdekke problemet før dere kjøpte?