198    3    0  

Parkett trøbbel

 1     0
En «kort»😊 forløpshistorie, hadde behov for 150 m2* parkett til hus som skal selges. Altfor stor risiko å kjøpe dette på postordre (nettet) velger derfor å besøke en faghandel altså butikk. Møter et hyggelig personale legger frem mittt behov, finner frem prøver og diskuterer frem fargevalg/type parkett. Velger videre ut en prøve å ta med hjem. Alle fremlagte prøver er av høy kvalitet uten kvister/sprekker etc. Prøven som tas med hjem er på 3,5 bords bredde og 70 cm lengde. Det blir spurt om prøven er representativ for gulvet, dette blir bekreftet. Prøven blir altså med hjem, lagt oppå gammel parkett og vurdert så godkjent. Returnerer prøven neste dag og bestiller gulv. Mottar en ordrebekreftelse på e-post, hvor bestilling bekreftes  basert på butikkbesøket og den hjemlånte prøven.  Henter på gulvet i butikken noen dager senere og leverer det til huset hvor handtverkerne står klare til å legge. Reiser videre avgårde til mitt nye hjem. Returnerer så tilbake etter 3 dager og får sjokk av hvordan parketten ser ut. Det er en masse sortfylte kvister/hvitved og sortfylte sprekker. Etter en nærmere opptelling er det kun rundt 15% av parketten som holder kvaliteten til prøven. Stopper arbeidet som er nær fullført og reiser til butikken med en del eksempler på elendigheten. Tar deretter bilder og klager pr. E-post. Får en oppringing fra ansvarlige i firmaet hvor jeg nærmest blir skjelt ut for ikke å ha sjekket ut parketten etter mottakelse. Og alt ansvar legges på kunden altså meg. Jeg har da altså gått i en faghandel/butikk og kjøpt parkett basert på butikkens råd og på en anselig stor vareprøve, fått bekreftet at gulvet skulle være som vareprøven, og bestilt med henvisning på vareprøven. Jeg ble ikke vist noen brosjyre eller bilder på parketten. Ei heller har jeg blitt presentert eller godtatt noen form for salgs og leveringsbetingelser, som man jo klikker på når man netthandler. Vareprøven fremstod uten svartkorrigerte kvister og sprekker og hadde ingen spor av hvitved. Der viser seg når forhandler sjekker nærmere at produsenten klassifiserer gulvet som rustikk. Dette står ikke på etiketten på vare prøven ei heller på ordrebekreftelsen. Butikken har da altså solgt meg dette gulvet enten uten å vite at det ikke er som vareprøven evt. mindre sannsynlig underslått dette faktum. Jeg har gode bilder av vareprøven. Hvordan står jeg her? Det står ingenting i forbrukerkjøpsloven om en slik kontrollplikt. Det står derimot at det en en klar mangel at levert vare avviker stort fra vare prøver. Er det virkelig kundens plikt å sjekke at en profesjonell forhandler gjør jobben sin?
Beklager lengden men komplisert affære dette.
Forhandler har dukker nå unna alle henvendelser og avtaler om befaring. Heldigvis er ikke gulvet betalt. Gulvet må ut av huset raskt, innen 14 dager, for få et greit salg da det overhodet ikke har nødvendig kvalitet. Avtaler med megler og stylist presser også på.
Setter stor pris på tilbakemeldinger særlig om det er noen som er bevandret i forbrukerkjøpsloven eller problemstillingen generelt!

TDJ
   #1
 1,627     Asker      0
Etter hva jeg forstår har du fått en annen vare (Rustikk) enn den du har avtalt og bestilt. Og du kan dokumentere uten tvil hva det er du har bestilt. Parkett-pakker er vanligvis godt merket med produktnavn, nummer osv. Dersom dette ikke stemmer overens med bekreftelsen du har mottatt pr epost så har du etter min mening en "god" sak.

Da er det vel klart grunnlag for omlevering eller heving av kjøpet.
Normalt vil / skal vel selger ha / få et par muligheter til å korrigere feil ved leveranser før det ender opp med heving.

Hos TS er det tydeligvis også en tidsfaktor i bildet.
Virker også som det ikke er parkett-leverandør som faktisk legger gulvet (?)

Jeg ville asap levert ultimatum (skriftlig !) til ansvarlig selger;
  • Dokumentér at avtalt og bestilt vare ikke er i samsvar med levert vare.

  • Krev ny og riktig parkett levert.

  • Krev refusjon på ekstra omkostninger du har hatt.

  • Forlange et løsningsforslag fra leverandør.

  • Beskriv ditt neste skritt dersom ikke selger etterkommer dine krav (klage til forbrukerrådet).


Dersom din dokumentasjon av å ha fått en annen vare enn bestilt er "god" er dette etter mitt syn en sak du ikke kan "tape". Det åpner jo muligens også for å "forhandle" fram en minnelig ordning for begge parter, normalt en pris-reduksjon for tort og svie.

En prosess med Forbrukerrådet vil normalt ta mange måneder.

PS - at fakturaen ikke er betalt ennå er jo også et godt utgangspunkt. Dersom du ikke kommer fram til en ordning med leverandøren er det de som må gå til "sak" mot deg og ikke motsatt. (Men du bør jo løse dette før det blir "sak" ut av det)
Signatur
HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Problemet er nok at det står med liten skrift at pakker skal inspiseres før legging, vil tippe det står i leggeanvisningen, men feilene som er gjort før dette kan forhåpentligvis redde TS.
TDJ
   #3
 1,627     Asker      0
Problemet er nok at det står med liten skrift at pakker skal inspiseres før legging, vil tippe det står i leggeanvisningen, men feilene som er gjort før dette kan forhåpentligvis redde TS.

Enig i det, men her er det vel ikke snakk om "feilvare", men feil vare levert. Er litt forskjell.
Signatur