96
4
0
Plannja Trend 475 reklamasjon
41
0
Hei,
Fikk lagt Plannja trend 475 i matt sort stål av en entreprenør i starten av 2024. Taket ble kun lagt på den ene siden av huset i påvente av tilbygg på andre siden. Jeg ser kort tid etter montering bølger i disse platene som ellers skal være slette. Det kan se ut til at lektene vises igjennom platene.
De ble montert i henhold til godkjent monteringsanvisning med strølekt 30x48 og bærelekt 36x68 på cc30. Taket ble også påforet og rettet opp. Det ble brukt tilleggsproduktet "soundcontrol" som er en duk som limes på baksiden av platene etter anbefaling fra produsent. Jeg som kunde er misfornøyd med resultatet. Entreprenør er enig med meg at dette ikke ble bra og har forsøkt å reklamere til Plannja men møter bare veggen. Først mente Plannja at dette skyldes at skruene var skrudd for hardt til, men det mener entreprenøren er feil da de må da ha skrudd hele taket for hardt siden bølgene vises hele veien og det nekter entreprenøren for. Det er heller ikke oppgitt noe tilskruingsmoment annet en at skruen ikke skal skrues "for hardt". Entreprenøren sier så til Plannja at de oppdaget allerede under montering at platene hadde bølger, men at de ikke så dette når de monterte duken på baksiden av platene. Plannja innrømmer så på epost at platene kan få et slikt utseende hvis de monteres på bærelekt og derfor anbefaler de taktro, men ingen plass i deres dokumentasjon beskriver de at bærelekt kan bli synlig eller gi avvik i platen. Vi hadde selvsagt valgt et annet produkt eller fremgangsmåte hvis vi var klar over dette. Plannja nekter for reklamasjon og fraskriver seg alt ansvar. Da kommer saken tilbake til meg, som sluttkunde. Hva gjør jeg? Jeg har ikke betalt siste faktura som dekker takplatene på 65.000kr. Jobben med å legge har jeg betalt. Entreprenøren er villig til å dele denne fakturaen med meg, men jeg sitter fortsatt med et nytt tak jeg er misfornøyd med og må i tillegg legge samme produktet på resten av huset noe som er surt når jeg vet utfallet. Hva ville dere gjort i min situasjon? Har ikke produsenten et ansvar her? Når de velger å unnlate mulig resultat ved bruk av bærelekt?


Fikk lagt Plannja trend 475 i matt sort stål av en entreprenør i starten av 2024. Taket ble kun lagt på den ene siden av huset i påvente av tilbygg på andre siden. Jeg ser kort tid etter montering bølger i disse platene som ellers skal være slette. Det kan se ut til at lektene vises igjennom platene.
De ble montert i henhold til godkjent monteringsanvisning med strølekt 30x48 og bærelekt 36x68 på cc30. Taket ble også påforet og rettet opp. Det ble brukt tilleggsproduktet "soundcontrol" som er en duk som limes på baksiden av platene etter anbefaling fra produsent. Jeg som kunde er misfornøyd med resultatet. Entreprenør er enig med meg at dette ikke ble bra og har forsøkt å reklamere til Plannja men møter bare veggen. Først mente Plannja at dette skyldes at skruene var skrudd for hardt til, men det mener entreprenøren er feil da de må da ha skrudd hele taket for hardt siden bølgene vises hele veien og det nekter entreprenøren for. Det er heller ikke oppgitt noe tilskruingsmoment annet en at skruen ikke skal skrues "for hardt". Entreprenøren sier så til Plannja at de oppdaget allerede under montering at platene hadde bølger, men at de ikke så dette når de monterte duken på baksiden av platene. Plannja innrømmer så på epost at platene kan få et slikt utseende hvis de monteres på bærelekt og derfor anbefaler de taktro, men ingen plass i deres dokumentasjon beskriver de at bærelekt kan bli synlig eller gi avvik i platen. Vi hadde selvsagt valgt et annet produkt eller fremgangsmåte hvis vi var klar over dette. Plannja nekter for reklamasjon og fraskriver seg alt ansvar. Da kommer saken tilbake til meg, som sluttkunde. Hva gjør jeg? Jeg har ikke betalt siste faktura som dekker takplatene på 65.000kr. Jobben med å legge har jeg betalt. Entreprenøren er villig til å dele denne fakturaen med meg, men jeg sitter fortsatt med et nytt tak jeg er misfornøyd med og må i tillegg legge samme produktet på resten av huset noe som er surt når jeg vet utfallet. Hva ville dere gjort i min situasjon? Har ikke produsenten et ansvar her? Når de velger å unnlate mulig resultat ved bruk av bærelekt?



https://youtube.com/shorts/twXA3pPM-v8?feature=share