Ebe
   #11
 4,452     Vestlandet     0
Jeg irriterer meg ennå at jeg betalte moms på noen avfallscontainere levert av Norsk Gjenvinning. De sa pr telefon en pris. Når fakturaen kom, så var det lagt til moms. Sendte to mailer og endte i en telefonsamtale med en kundebehandler som var svært nedlatende. Endte med at jeg ga faen, slang noen stygge ord og betalte skiten. Irriterer meg ennå at jeg ikke betalte den prisen jeg hadde fått per telefon, så fikk de ta kampen videre.
Signatur

   #12
 10     Vestlandet     0

Mente om jeg som privatperson mottar tilbud uten at MVA er spesifisert. Da ordlyden er: "med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet". Vil jeg som privatperson, pga jeg er innenfor bransjen, få en større undersøkelsesplikt dersom jeg føler et tilbud gitt uten MVA?


Tja, dette kommer jo litt an på. Om du får et skriftlig pristilbud hvor beløpet(-ene) er uten henvisning til mva. i det hele tatt, eksempelvis "TOTALSUM = 10.200,-", så må dette kunne oppfattes som om at prisen er inklusive mva. Dette uavhengig av om du er i bransjen eller ikke, så lenge du handler for deg selv som privatperson. Du vil ikke ha noen spesiell undersøkelsesplikt for hvorvidt mva. er inkludert eller ikke når du får beløpet opplyst slik.

MEN: om du har en magefølelse på at tjenesteyter ikke har medtatt mva. i prisen du får oppgitt vil det jo være hensiktsmessig å få dette avklart så snart som mulig - spesielt ift. muntlige tilbud. Eksempel: Du får opplyst prisen muntlig mens dere begge er ute på en "felles" anleggsplass (f.eks. at du er tømrer og du får pris av en elektriker på installasjonsarbeider hjemme hos deg). Ute på et anlegg (mellom næringsvirksomheter) opererer man med priser eks.mva. og det er nærliggende å forestille seg at man i slike situasjoner kan "blinkse" litt. Det eneste som skal til er å spørre. For hva er det egentlig man ønsker å oppnå? Er det ikke først og fremst enighet om prisen, slik at man kan unngådiskusjoner i etterkant når regninga kommer?  ;)


Jeg irriterer meg ennå at jeg betalte moms på noen avfallscontainere levert av Norsk Gjenvinning. De sa pr telefon en pris. Når fakturaen kom, så var det lagt til moms. Sendte to mailer og endte i en telefonsamtale med en kundebehandler som var svært nedlatende. Endte med at jeg ga faen, slang noen stygge ord og betalte skiten. Irriterer meg ennå at jeg ikke betalte den prisen jeg hadde fått per telefon, så fikk de ta kampen videre.


En anbefaling ved muntlige avtaler/pristilbud: Få skriftlig bekreftelse så snart som mulig etter at avtalen er inngått. En e-post er tilstrekkelig. Anfør hva du har forstått at avtalen innebærer og be om bekreftelse tilbake.

Til ev. senere anledninger for liknende situasjoner som du nevner: Når fakturaen du mottar ikke er i overenstemmelse med slik du oppfattet avtalen melder du skriftlig tilbake at du er uenig og anfører hva du er uenig om. Når et krav er omtvistet på denne måten kan ikke tjenesteyter ta krav inn for purring og innkasso, men må alternativt velge å gå rettens vei. Sistnevnte vil i praksis innebære forliksrådet i første omgang, og denne behandlingen koster i seg selv en del penger. Med andre ord: det skal mye til for om ikke tjenesteyter jenker sitt krav - om det selvfølgelig ikke er snakk om mye penger, og som tjenesteyter er rimelig sikker på at han skal ha.