#11
 1,027     0
Jeg vet ikke sikkert, men det høres ikke rett/rimelig ut at leverandør er ansvarlig for mer enn han har solgt/levert.

   #12
 4,297     0


Jeg sendte følgende melding til Forbrukerrådet angående reklamasjoner på utstyr som det blir feil på:

> Melding: Vi lurer på regelverket som gjelder ved kjøp av f.eks en lampe som
> skal fastmonteres/ fasttilkobles, og som av den grunn må monteres/ tilkobles
> av elektriker. Hvis en forbruker har kjøpt denne lampen hos en nettbutikk og
> forbrukeren har betalt en lokal elektriker for monteringen. Så ryker lampen
> pga en feil. Vil forbrukeren da ha noen rettigheter i forbindelse med bytte ?
> Vi har fått en vurdering fra Nelfo sin advokat om at selgeren av lampen har
> ansvaret for å få byttet lampen inklusive elektrikerkostnaden for selve
> byttet.
> Grunnen til dette skulle være at ufaglærte ikke har lov til å bytte lampen
> selv.
> Er dette en vurdering dere er enige i?
>
[/i]


Takk for henvendelsen.

Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet
rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,
men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din
fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner
til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.
---

Hei,


Dersom det skulle være et problem med monteringen, så vil det være et forhold
mellom forbruker og elektriker som reguleres av håndverkertjenesteloven.

Hvis feilen ligger i selve varen, så vil forbrukerkjøpsloven gi forbruekren
rett til å både kreve kostnadsfri utbedring elelr omlevering av selve lampen
pluss kreve erstatning for påtvungne økonomiske utgifter (f.eks. hvis man må
innhente elektriker på nytt til å montere en andre gang). Dersom selger kan
bytte lampen selv så har han normalt rett til dette.

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk


Med hilsen

Jøran Sten Pettersen

www.forbrukerportalen.no
[/i]
Dette er svaret i en gammel tråd men vil være relevant for denne saken også.
  (trådstarter)
   #13
 53     Nordland     0
Takk for oppløftende tilbakemeldinger!

Jeg var i utgangspunktet noe usikker på disse uttalelsene, og dere bekrefter jo langt på vei det jeg også mener er rett.
Og ja, de stemmer at varene ble kjøpt inn på en butikk over nett, og intsallert av et annet firma i forbindelse av rehab. av en eldre bolig.

Jeg har også sendt mail til forbrukerrådet, på selgers oppfordring.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal argumentere videre, utover det aom allerede er sagt. Karen som driver firmaet har tidligere virket veldig  serviceinnstilt og imøtekommende. Han har også så vidt meg bekjent monopol på denne type produkter i Norge.

Jeg får avvente svar fra forbukerrådet som forhåpentligvis bekrefter det dere sier. Alternativt kunne en jo linket til denne tråden, men er redd det kan oppfattes som en trussel om sverting av firmaets navn. Vil jo tro at mange av hans nåværende og ev. fremtidige kunder er å finne her.

Fortsettelse følger!
   #15
 4,297     0
Jeg prøvde å finne igjen innlegget når jeg svarte deg også men greide ikke å finne det den dagen. :D   
   #17
 8,022     Bærum     0
Dette er desverre et alt for kjent fenomen i Norge, selv i dag mange år etter at tilsvarende case har gått helt til høyesterett.

Jeg har reklamert på tilsvarende produkter en rekke ganger, og forbausende ofte blitt møtt med "garantien på 1 ett år" er gått ut. I Norge har vi forbrukerkjøpsloven som går langt ut over latterlige fabrikkgarantier på 1 år. Desverre virker det fortsatt som mange butikkansatte ikke har satt seg inn i lovverket og møter kundene med nesten god-dag-mann-økseskaft lignende responser på reklamasjonshenvendelser.

Men selv med loven på sin side krever det ofte mye papirmølle for at mannen i gata skal nå frem med sine krav (forbrukerrådet må ofte involveres osv) - og mange butikker/ansatte spiller på det faktum at de kan lure en stor prosentandel av kundemassen ved å henvise til at garantien er gått ut.

Trist at det er blitt sånn.

Et produkt som er spesielt artig å trekke frem er mobiltelefoner - det er en høyesterettsdom avgitt på at reklamasjonsretten på disse faktisk er 5 år. Prøv å komme trekkende med en 4.5 år gammel mobiltelefon som har sluttet å virke på Elkjøp og se hva de sier...... ;D