11,850    11    1  

Reklamasjon på reklamasjon på glass/vindu

 3     0
Lurer på om noen her kan hjelpe meg med en sak.

Jeg kjøpte nytt hus i 2011 som var bygd og ferdigstilt i februar 2007. Sommeren 2012 (Mai/Juni) oppdaget jeg dugg å skitt mellom glasset i stuen. Jeg kontaktet levrandør av huset å forklarte problemet men fikk til svar at 5 års reklamasjon retten min gjekk ut i Februar 2012 så jeg måtte kontakte mitt forsikrings selskap å få de dekt der. Greit nåkk tenkte jeg. Jeg ringte forsikrings selskapet mitt å fikk vita at dem ikke dekker slike skade. OK.....jeg bestilte nytt vindu hos en glassmester å noen uker senere kom dem å skiftet de.
Då glassmesteren skiftet viduet oppdaget han en rekke feil på viduet.
1. Viduet hadde hull i forseglingen. ( noe jeg viste siden det kom vann inn mellom glasset når det regnet)
2. Oppdaget at produksjons datoen på glasset var September 2007.

Dette betyr da at glasset har blitt skiftet ut tidliger og at det tidligere har vert en reklamasjon.

Når dette viduet skiftes ut første gang, er det 5 år garanti har jeg hørt. Men hordan er det når det samme viduet går lekk igjen? Gjelder da 5 nye år fra da du setter det inn ? eller gjelder det fortsatt fra overtakelse av hus, altså Februar 2007. ??

I følge levrandør so har jeg ikke rett på erstatning selv om glasset er under 5 år gammelt.
Å han henviste til forbruker kjøpslåven. Å etter å ha lest den er jeg like blank. 

   #1
 22,342     Akershus     0
Det var noen liknende saker mot Mercedes, som de tapte. Se om du finner noen gode argumenter i disse.
   #2
 10,486     Akershus     0

Det var noen liknende saker mot Mercedes, som de tapte. Se om du finner noen gode argumenter i disse.


Saken der gikk på at forhandler mente det ikke var samme feil som oppsto igjen, men noe annet.


Jeg mener bestemt jeg leste at når noe utbedres på garanti/reklamasjon/goodwill/whatever, så løper ny frist på nytt produkt.
Signatur
   #4
 22,342     Akershus     0


Det var noen liknende saker mot Mercedes, som de tapte. Se om du finner noen gode argumenter i disse.


Saken der gikk på at forhandler mente det ikke var samme feil som oppsto igjen, men noe annet.
Det mente ikke retten, og Mercdes tapte.

Slik jeg husker det mente de at rettingen som ble utført ikke var tilstrekkelig, og at det var reklamasjonsgrunnlag selv om fristen hadde utløpt i forhold til kjøpsdato, men det var to-tre år etter at rettingen var utført.
  (trådstarter)
   #5
 3     0
Her er meldingen jeg fikk fra leverandør.
Mener at dette ikke kan stemme men.....



Konklusjon på henvendelse om reklamasjon på glass.

Glassets garanti gjelder fra første glass, altså fra 2006. Det gis ikke nye års garant når glass byttes ved en reklamasjon. Dette gjelder også andre varer og er ihht kjøpsloven.

Videre hevder glassprodusenten at et hull i ytre forsegling ikke betyr punktering, da den indre forseglingen er den som er viktigst. At glassklosser er plassert ”feil” har ingen betydning for glasset i denne saken, undertegnede har svennebrev i glassmesterfaget og har jobbet med glass siden 1975, så det er jeg sikker på.
Kunde skulle ha kontakten vindus eller glassprodusenten når punkteringen av glasset ble oppdaget.

Må derfor konkludere med at reklamasjonen derfor må avvises.
   #6
 7,686     Bærum     0
Du må klage innen rimelig tid etter at skaden ble oppdaget. Med rimelig tid menes minimum 2 måneder. Dvs. hvis du har klaget innen 2 ,mnd. etter at du oppdaget problemet er det ingen diskusjon. Ventet du lenger er du i gråsonen. Ved omlevering gjelder ny reklamasjonsfrist. Ved repararasjon gjelder ny reklamasjonsfrist kun den delen som er reparert. I ditt tilfelle bør du kunne kreve nytt glass. Det er mange håndverkere som ikke kan loven så det at han protesterer ville jeg ikke brydd meg om.
  (trådstarter)
   #7
 3     0
Takker for svar. 
Vet du hvor jeg finner dokumentasjon på om ny garanti gjelder ved en reklamasjon ?

   #8
 190     0
Hei!

Jeg tror egentlig du har en dårlig sak her ...

Slik jeg tolker lovens bokstav i forbrukerkjøpsloven så dikterer denne at du har krav på at produktet skal fungere i minst 5 år etter kjøpsdato.

Dersom de reparerer produktet etter 1 år så starter ikke disse 5 årene "på nytt"; du har fremdeles 4 år igjen; den nullstilles ikke.

En parallell i PC-verdenen; sålenge datamaskinen går i stykker med 3 års mellomrom får du ikke ny datamaskin "for evig". Du får den reparert eller ny i inntil 5 år fra kjøpsdato; så er det slutt.
   #9
 10,486     Akershus     0
Kan leverandør bevise at dette vinduet er kjøpt på våren og omlevert på høsten?
Signatur
   #10
 7,686     Bærum     0

Takker for svar. 
Vet du hvor jeg finner dokumentasjon på om ny garanti gjelder ved en reklamasjon ?
Her er en kronikk fra Forbrukerrådet. http://www.elektronikkbransjen.no/Fagbladet/Utgaver/2011-4/HVILKE-REKLAMASJONSFRISTER-GJELDER Ellers er det ny reklamasjonsrett vi snakker om, ikke garanti. Generelt er det mange "eksperter" på forbrukerkjøpsloven. Du bør forholde deg til fagkompetanse når det gjelder tolkning av loven.