3,712    4    0  

Reklamasjon på varmepumpe

 388     0
Fikk installert luft til vann varmepumpe for omtrent akkurat tre år siden ifbm en oppussing av kjeller. Rørleggeren som gjorde jobben ble hivd ut når han gjorde jobben ferdig. Jeg fikk en elektriker til å gjøre tilkobling og et kjølefirma til å installere utedelen. Kjørte i gang systemet selv.

Nå har den interne sirkulasjonspumpa i innedelen begynt å fuske, så jeg ringte importøren for å få noen til å bytte denne. De sa at dette kunne ordnes, men hvis de fant noen feil på installasjonen eller innstillingene på anlegget som sådan ville ikke dette være en reklamasjonssak, og jeg måtte betale for pumpa selv. De snakket om slamavskiller og diverse som burde være på plass, men som installasjonsveiledningen ikke sier et døyt om.

Hvordan kan jeg som sluttforbruker ha noe som helst skyld i at et firma installerer noe feil, hvis så er tilfelle? og hvorfor er ikke importøren i siste instans ansvarlig for å få rettet opp i dette, uansett hvem som har levert/installert dette?





   #1
 77     Rogaland     0
Jeg har fått skiftet innvendig lager-enhet til min varmepumpe 2 ganger. Helt alldeles gratis. Uten andre spørsmål fra leverandør enn om varmepumpen var solgt og montert for mindre enn 5 år siden.
Signatur
   #2
 901     Østfold     0
Poenget er at produsenten eller importøren ikke kan ta ansvar for feilinnstallasjon. Det er rett og rimlig.

Dersom det er feilinnstallasjon kan du ha et reklamasjonskrav ovenfor rørleggeren (som ble hivd ut), elektroinnstallatøren eller kjølemontøren.
   #3
 1,015     Revetal     0

Fikk installert luft til vann varmepumpe for omtrent akkurat tre år siden ifbm en oppussing av kjeller. Rørleggeren som gjorde jobben ble hivd ut når han gjorde jobben ferdig. Jeg fikk en elektriker til å gjøre tilkobling og et kjølefirma til å installere utedelen. Kjørte i gang systemet selv.

Nå har den interne sirkulasjonspumpa i innedelen begynt å fuske, så jeg ringte importøren for å få noen til å bytte denne. De sa at dette kunne ordnes, men hvis de fant noen feil på installasjonen eller innstillingene på anlegget som sådan ville ikke dette være en reklamasjonssak, og jeg måtte betale for pumpa selv. De snakket om slamavskiller og diverse som burde være på plass, men som installasjonsveiledningen ikke sier et døyt om.

Hvordan kan jeg som sluttforbruker ha noe som helst skyld i at et firma installerer noe feil, hvis så er tilfelle? og hvorfor er ikke importøren i siste instans ansvarlig for å få rettet opp i dette, uansett hvem som har levert/installert dette?


Høres ut som en kjent historie og erfaringer jeg selv har fra en leverandør med Norgesmesterskap i ansvarsfraskrivelse.

Importøren gjør alt de kan for å få lagt skylden over på installatør, forhandler eller forbrukerens bruk. Sannheten er at komponentene i produktet i seg selv er såpass dårlige at et eller annet ryker kontinuerlig. Spesielt sirkulasjonspumpe, temperaturfølere, kulelager i vifte etc som egentlig aldri har noe med installasjonen å gjøre, men produktet i seg selv. Dette er produsentens/importørens ansvar, og tilsvarende også at de samme varmepumpene gir effekt/cop tilsvarende ca halparten av hva som er oppgitt ytelse.

Å få de til å ta ansvaret har jeg derimot gitt opp for lenge siden, så best for alle parter å bytte ut med noe skikkelig.

Jeg vet ikke sikkert hvem det gjelder, men har sterke anelser, og skriver utifra det.
Signatur
   #4
 63     0
Om importør finner mangler ved installasjonen som er årsak til havariet så har du gode kort ovenfor rørlegger eller elektriker. Denne dokumentasjonen kan du bruke videre. Om den ikke er god nok så har importør/selger problemet selv.