221    4    0  

Vannskade / merskader av utførende

 2     0
Vi har hatt vannskade i boligen vår, og vi er ikke spesielt imponert over utførende som er engasjert av forsikringsselskapet. 

Er det noen her inne som vet hvilke rettigheter vi har? 

Gulv på stue/kjøkken 2.etg må byttes
Gulv på soverom 1.etg må byttes

Ved riving av gulv i andre etasje har kjøkkenøya blitt helt skjev. Skruer har løsnet fra benkeplate / blitt revet ut pga manglende støtte mens de fjernet gulvet. Benkeplata har løsnet fra fugen på veggen. Den nederste skuffen må has igjen ved makt - det samme med oppvaskmaskina. Kan vi kreve ny benkeplate når de må borre nye hull i den? 

Siden vi uansett ønsker å bytte gulv i 2.etasje ønsker de å bruke opp stuegulvet, der det ikke var vannsøl, nede på soverommet. Gulvet har helt klart mer slitasje og solbleking enn opprinnelig gilv på soverom. Kan vi kreve at det blir kjøpt nytt gulv eller må vi godta dette? Når de fjernet gulvet rev de med seg 4 parkettbord fra kjellerstue - her ønsker de også å hente gulv fra hovedstue. Er dette akseptert løsning i slike situasjoner? 

Håper noen kan hjelpe meg! 

   #1
 1,699     Trondheim     0
Normalt er klausulen hos forsikringsselskapene at det skal dekke å få reparert skaden til samme eller bedre standard som det var før skaden oppstod.

Dersom du har en 2000 modell Opel ig den må kondemneres får du dekket kosten for å kjøpe en ny 2000 modell Opel, ikke en 2018 modell.

Å gjenbruke gulv som er mer slitt enn opprinnelig gulv tenker jeg ikke er greit.
Å skade utstyr under reperasjon slik at det blir nye skader tenker jeg ikke er greit.

Så nei, jeg synes ikke du skal godta dette.

Det er flere måter å få ett forsikringsoppgjør på. Ofte setter takstmannen ett beløp også kan du ta de pengene og enten bruke dem eller bruke mer og for eks få deg nytt kjøkken (om det var vannskade på ett kjøkken).

Det høres ut som om dere har en ordning hvor forsikringsselskapet går inn og retter opp skaden. Da er det vel de som har bestilt jobben. Om du synes løsningene og resultatet av arbeidet som blir gjort ikke er ok - og det ikke enkelt løser seg gjennom en prat med gjennomførende - så bør du ta det opp med forsikringsselskapet, siden det er de som har bestilt jobben.
Normalt skal de være relativt greie å forholde seg til - men det varierer sikkert fra selskap til selskap.

Kan det være at du har ett av de små forsikringsselskapene (i motsetning til if, storebrand osv.)?
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 2     0
Boligen er bygget i 2013, så det er snakk om kjøkken med i utgangspunktet 25 års garanti fra installasjon i byggeår. Denne forsvinner dersom vi gjør endringer, herunder skader det selv. Jeg vil derfor anta at i ett slikt tilfelle ryker også garantien?

Vi står fritt til å velge annet gulv nede også, men når jeg sier at jeg ønsker samme type gulv så vil de bruke gammelt gulv.

Vi har ett av de to forsikringsselskapene du har nevnt, så dette gjelder en av de store. Utførende part er også vel kjent, så dette overrasker oss.
   #3
 1,699     Trondheim     0
Synes du skal gi beskjed om at du ikke synes det er OK å gjenbruke gulv oppe nede med den begrunnelsen du oppgir.

Alle skader må naturligvis rettes opp, og da på en slik måte at garantien ikke påvirkes. Er du i tvil blr du ta kontakt med kjøkkenleverandøren.

Men husk på at du kommer veldig langt med god dialog. Start med å ta en prat med håndtverkerne, deretter oppdragsleder og beskriv hva du tenker fra ditt perspektiv. Sannsynligvis ordner det seg.
Samtidig må du klargjøre for deg selv hva du skal gjøre om det ikke ordner seg. Sannsynligvis betyr det å ta kontakt med saksbehandler hos forsikringsselskapet. Om det fortsatt ikke ordner seg må du videre og kanskje rette deg inn mot forliksråd eller lignende.
Viktig å fokusere på god dialog og passe på at kravene dine er rimelige og fornuftige. Få dem til å se problemstillingen fra din side, om det spisser seg til - forhold deg saklig og til fakta. Gå før du mister kontrollen. Ta dialogen fjes-til-fjes, i verste fall på telefon, unngå epost - det er bare konfliktfremmende. Bruk epost som bekreftelse/dokumentasjon etter oppnådd enighet.
Vær på - ikke la ting skli, sørg for å få avklart og eskaler hurtig om det ikke går.
Har de først lagt ned det gamle gulvet vil det være mye vanskeligere å få endret enn om du klarer å ta tak i det på forhånd.
Signatur
   #4
 143     0
Viktig å fokusere på god dialog og passe på at kravene dine er rimelige og fornuftige. Få dem til å se problemstillingen fra din side, om det spisser seg til - forhold deg saklig og til fakta. Gå før du mister kontrollen. Ta dialogen fjes-til-fjes, i verste fall på telefon, unngå epost - det er bare konfliktfremmende. Bruk epost som bekreftelse/dokumentasjon etter oppnådd enighet.
Vær på - ikke la ting skli, sørg for å få avklart og eskaler hurtig om det ikke går.
Har de først lagt ned det gamle gulvet vil det være mye vanskeligere å få endret enn om du klarer å ta tak i det på forhånd.

Jeg har prøvd den måten du beskriver her, sett gjennom fingrene med mindre feil, prøvde å stryke håndverkere med hårene, unngått å bruke E-post. Det ender dessverre med at du sitter igjen at med svarteper. Gir du folk lillefingeren så tar de hele hånden. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tidlig satte ned foten hardt ovenfor Bademiljø.
Signatur