#11
 1,355     0
Du må jo isolere selv om det er rør i rør. På flate strekk ser jeg for meg at det blir liggende kondensvann.

Er det brukt rør i rør må ihvertfall begge ender av varerøret plugges skikkelig så det ikke trekker luft gjennom der. Men jeg ser ikke helt poenget med rør i rør siden en evt. lekkasje vil være meget begrenset og dimensjonsøkningen gjør det vesentlig dyrere å isolere rørene skikkelig.

  (trådstarter)
   #12
 5     0
Er det noen begrensning på hvor kald væsken til
en konvektor kan være.
Jeg ser for meg at jeg må rive deler av taket, ta av ytterrøret og isolere innerrøret. Så blir spørsmålet om jeg trenger en automatiske ventilen for å holde væsken på 7°C. Væsken ligger nå på rundt 2-4°C.
HSt
   #13
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Du har trolig godt med kondens også ved 7C men kravet til kondensisolasjonen er trolig noe mindre

   #14
 1,355     0
2-4 grader? Har du svært lav hastighet på kjølekretspumpen? Jeg ville kanskje justert opp pumpen et hakk først og sett hvilken effekt det ga.
  (trådstarter)
   #15
 5     0
2-4 grader? Har du svært lav hastighet på kjølekretspumpen? Jeg ville kanskje justert opp pumpen et hakk først og sett hvilken effekt det ga.

Temperaturen i borehullet virker å ligge på 2-4 grader. Var det den kretsen du mente?
   #16
 1,355     0
2-4 grader? Har du svært lav hastighet på kjølekretspumpen? Jeg ville kanskje justert opp pumpen et hakk først og sett hvilken effekt det ga.

Temperaturen i borehullet virker å ligge på 2-4 grader. Var det den kretsen du mente?

Ja, men jeg tenker på stabilisert temperatur inn til viftekonvektor, etter at kjøling har vært i drift en stund. Er den bare 2-4 grader går nok pumpen veeeldig sakte. Nyttige temperaturer å vite er temperatur på kjølevæske både på tur og retur, etter driftstid på minst en time. Delta på disse to temperaturene bør ikke vært alt for høy. Jeg vil si maks 2-3 grader. Er den høyere bør pumpen stilles opp.

Så klart, med ventiler i kretsen som driver og justerer seg selv blir det vanskelig å få korrekte tall.