321    5    2  

Noen som har peiling på eksponering av Asbest?

 44     0
Jeg har en militærlastebil c1 fra 1944 Jeg vet det er asbest clutch bremser også ledningisolasjon... Jeg har ikke vert på bremsene eller girkasse så jeg har ikke hatt noen eksponering der men har drivet litt med ledninger men ikke kuttet eller ødlagt bare skrudd dem av og på... Kan jeg bare fortsette og ikke bry meg om eksponering jo mindre jeg skal jobbe med clutch eller bremser??? Noen som har vert utsatt for asbest eksponering som har det godt i dag? 

HSt
   #1
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Asbest er slik stoff som multipliserer risiko med andre stoffer så er risiko for kreft 5 for røyking og 10 for asbest så er risiko mer lik 50 for kombinasjonen.

Ikke ta tallene mine for å være korrekte de er ment for å illustrere problemet og forklarer hvorfor asbest eksponerte røykere hadde nær 1 i sannsynlighet for kreft. (Igjen det kan hende at tallet 1 er litt høyt)

Vet det er tilsvarende sammenheng mellom Røyk og Radon også så vil tippe at asbest og Radon også har en slik effekt.(Røykeslutt etter lest BB er rapportert på PM til meg Smile ) Det finnes sikker andre kombinasjoner av eksponeringer der Asbest er en akselerator vil jeg tro.

Så jeg vil ikke anbefale eksponering, denne asbesten i ledninger lurer jeg på er den inne i annet materiale så er det mulig at det ikke er farlig før dette rives i stykker.

Så TV program av type CAR SOS e.l en gang der var det nye bremsebelegg typer til gamle sports biler
  (trådstarter)
   #2
 44     0
Asbest er slik stoff som multipliserer risiko med andre stoffer så er risiko for kreft 5 for røyking og 10 for asbest så er risiko mer lik 50 for kombinasjonen.

Ikke ta tallene mine for å være korrekte de er ment for å illustrere problemet og forklarer hvorfor asbest eksponerte røykere hadde nær 1 i sannsynlighet for kreft. (Igjen det kan hende at tallet 1 er litt høyt)

Vet det er tilsvarende sammenheng mellom Røyk og Radon også så vil tippe at asbest og Radon også har en slik effekt.(Røykeslutt etter lest BB er rapportert på PM til meg Smile ) Det finnes sikker andre kombinasjoner av eksponeringer der Asbest er en akselerator vil jeg tro.

Så jeg vil ikke anbefale eksponering, denne asbesten i ledninger lurer jeg på er den inne i annet materiale så er det mulig at det ikke er farlig før dette rives i stykker.

Så TV program av type CAR SOS e.l en gang der var det nye bremsebelegg typer til gamle sports biler

Jeg er lungefrisk... er mest redd for om det er skadelig og kjøre bilen og kjøre turer selvfølgelig pustevern når asbest jobbes med
TDJ
   #3
 1,627     Asker      2
Både clutch og bremsebånd lager støv når de er i bruk; innsiden av tromler er rimelig støvete. Ville skiftet til asbestfritt belegg asap dersom bilen skal benyttes. Ang pustevern; det er bra, men proffene benytter ofte hele beskyttelses-drakter dersom de skal arbeide i asbest-støv. Ikke fordi det skader hud e.l., men fordi det fester seg like lett i klær som inne i lunger Shocked.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 44     0
Både clutch og bremsebånd lager støv når de er i bruk; innsiden av tromler er rimelig støvete. Ville skiftet til asbestfritt belegg asap dersom bilen skal benyttes. Ang pustevern; det er bra, men proffene benytter ofte hele beskyttelses-drakter dersom de skal arbeide i asbest-støv. Ikke fordi det skader hud e.l., men fordi det fester seg like lett i klær som inne i lunger Shocked.

Det er mange veteranbiler og traktorer fra 1980... Som fortsatt har asbest bremser og clutch også det har vert en tid da det ble brukt... Vil neppe tro det er noe farlig og kjøre bilen og bruke den men og jobbe med clutch og bremser er noe annet
   #5
 125     Bergen     0
Tenk også på støveksponeringen ovenfor 3.part. Asbest er ikke noe særlig.
Signatur