23,979    41    10  

GRs dobbelgarasje

GR
 794     Rogaland     0
Kjøpte hus med garasje for tre år siden. Garasjen er fra '86, av type dobbel med dobbel port, har bredde 6,4 meter og lengde 7,2 meter.

GRs dobbelgarasje -  - GR

Den var uisolert og uinnredet, og gulvet var belegningsstein (lå dammer med vann inne når det regnet):
GRs dobbelgarasje -  - GR

Hemsen var idiotisk bygd i den ene delen der det kunne vært takhøyde (der porten ikke er i veien). Takhøyde under limtrebjelken som gikk på tvers var ca. 192cm. Hemsen var i tillegg kun bygd med 48x148mm bjelker på over tre meter spenn, og gynget kraftig:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Garasjen lå bakover ganske kraftig, se bilder hvor vater er 100% i vertikal, garasjen lå 4-5cm bakover på to meter:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Det var ellers en 10A kurs inn til garasjen, delt med to rom i 3. etasje i huset. Sannsynligvis fordi garasjen ble bygd tre år etter huset, så har de bare tatt den enkleste veien ut. Ingen utestikk.

Siden utleieleilighet og huset ellers har vært prioritet, så har garasjen vært litt biprosjekt over tid, i tillegg til travel jobb og et forsøk på å være familiefar.

Edit: Ser jeg tabba meg ut på at det ene bildet her kom dobbelt, la det først til som vedlegg og fikk ikke slettet.
GRs dobbelgarasje - IMG_0974 (Large).JPG - GR

GR
  (trådstarter)
   #1
 794     Rogaland     0
Første steg var å redde garasjen fra å falle sammen som et korthus. Hele førsteetasjen var parallellforskjøvet, fordi det ikke var en eneste skråavstiver i hele etasjen, kun taket var stivet av. Den lå praktisk talt på vinduene og døra. Døra tok i takutstikket og forrige eier hadde hugget ut i taket minst én gang tidligere, men nektet for kjennskap til skjev garasje. Takstmann hadde heller ikke påpekt hverken det ene eller andre. Kjøpte meg en haug med 10mm vaier og noen heftige strekkfisker på Jula, bolta festeøyer tvers gjennom stenderverk og kledning og dro veggene i vater, diagonalt over lengste avstand. Felte inn skråavstiving i stenderverket på alle tre hele veggene og det ble helt topp. Det krevde mye tankevirksomhet å komme frem til løsningen, og takstmann anslo 40 lapper for å få det gjort. Se bilde ferdig rettet under.

Andre steg var å pelle opp all belegningssteinen og grave ut ca. 20 cm ekstra med masse. Bare å sette småfolket i arbeid:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Så var det på med litt masse, 50mm EPS, plast og armeringsnett:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Betongbilen ble bestilt, men sjåføren hadde bare kjørt i tre måneder og tørte ikke rygge ned i gården min (har vært større biler enn den her nede helt uproblematisk..), så jeg ble tvunget til å bestille pumpebil også, kaotisk og dyr kveld:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Resultatet ble ganske bra, selv om jeg kjørte helikopter kl. 01 på natta, uten å ha peiling på hva jeg drev med (skjønte det først dagen etter):
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR
GR
  (trådstarter)
   #2
 794     Rogaland     0
Neste prosjekt var et skikkelig drittprosjekt. Hadde bestemt meg for fullt loft for lagring, og på grunn av litt for lav takhøyde i garasjen så ble dette ganske komplisert å få til. Endte på å sette inn en 6,5 meter HE180B jernbjelke midt i garasjen, og gå for 48x198mm bjelker som dermed fikk et spenn på ca. 3,5 meter. Innså ikke helt omfanget av denne bjelken før den lå i gården og venta på meg etter jobb, og jeg prøvde å løfte i den ene enden...
GRs dobbelgarasje -  - GR

For å i det hele tatt ha noe håp om å manøvrere dette beistet på plass måtte jeg skråkappe ene enden, og det var enklere sagt enn gjort med en liten vinkelsliper, men gikk på et vis:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Neste del av prosjektet var helt sinnsykt. Alene fikk jeg dratt denne inn på garasjegulvet med en biljekk i ene enden og et møbelbrett i andre enden, hvilket for øvrig knelte en gang og måtte forsterkes. Hadde provisorisk festet en vinsj fra Toolfarm i limtredrageren i mønet. Vinsjen klarte såvidt det var å løfte dette beistet av en bjelke, og i det jeg stod med en fot i stigen, brukte den andre foten til å styre og balansere jernbjelken med (måtte vinkles ganske kraftig for å få den på plass), hadde en hånd på et kosteskaft for å styre bjelken i andre enden, den siste hånda på fjernkontrollen, og svetten silrant, så innså jeg vel muligens at jeg sannsynligvis burde sett noen begrensninger litt tidligere og droppet å utføre det prosjektet helt alene. Men dette skulle i boks, så da var det bare å gi gass og få driten i posisjon. Helt ufattelig nok så gikk det, med alle lemmer og vinsjvaier og det hele i behold. Gjør det ikke igjen.
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Før dette hadde jeg forsterket veggene på anleggspunktene og ned til ringmuren. Borret også hull i bjelken og bolta den fast i veggene i begge ender.

Etter dette var det å rive hemsen, få ned den gamle bjelken, som var en lettvekter kontra HEBen, og selge den på Finn for noen hundrelapper:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Så var det bare å sette i gang med å felle inn 48x198:
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR
GR
  (trådstarter)
   #3
 794     Rogaland     0
I mellom dette hadde jeg et prøveprosjekt med montering av 12V downlights over porten (type IKEA skapbelysning), for å finne ut hvor mange og hvor sterke jeg ville ha. Er ikke fan av å overdrive det med belysning, så dette måtte bare prøves.

Før:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Etter:
GRs dobbelgarasje -  - GR

Når det kom til stykket og det elektriske ble lagt opp, så endte jeg på fire stk GU10 LED, det hadde litt med konstruksjonen over porten å gjøre, hvor det var plass til å felle inn lampene (til kasse), men er veldig fornøyd med det. Får legge ut bilder av det senere.
   #4
 11     Lunner     0
Dæven, imponert over at du fikk ståldrageren på plass alene, bra jobba Smile. Kjenner godt til den der med å bite over litt for mye...
   #5
 962     Figgjo     0
Rått prosjekt! Spennende med nytt loft og den I-bjelken du fikk på plass!!

Blir bra dette her. Kjekt og spennende å følge med. Smile
GR
  (trådstarter)
   #6
 794     Rogaland     1
Har kommet en del lenger nå, så legger nok ut noe mer i kveld. Har dessverre ikke fokusert på så mye bilder opp gjennom prosessen, men har nå litt.

Målet har vært en garasje med forholdsvis høy standard, kjekk både for koseprosjekter på bil og kjøretøy, men også til alt mulig annet for hus, hjem, og familie. Størrelsen er egentlig ganske passe, fikk økt takhøyden fra 192cm (under bjelken) til 225cm over hele, og det er "helt greit". Alternativet var å ikke ha noe loft igjen eller heve hele garasjen med en enstra stein på ringmuren. Jeg vurderte det, men valgte å droppe det i fordel andre prosjekter. Det sitter litt langt inne hos madammen at garasjen er kommet betydelig lenger enn stua... Smile
GR
  (trådstarter)
   #7
 794     Rogaland     0
Har dessverre lite bilder av det som har foregått herfra og til plating, men i korte trekk så gjorde et parallelt prosjekt inne i huset at jeg klarte, med blodige knoker, å få dratt et ekstra trekkerør fra sikringsskap til yttervegg motsatt side av huset (faktisk to, det ble også ny kurs til VP/utestikk på huset), gjennom etasjeskille 2-3. etg., på magisk vis. Og så plukka opp litt belegningsstein og gravd en grøft til å legge strøm og nettverk i (pluss et par tomme rør), så elektriker la opp en ny 16A kurs til alle stikkontaktene i garasjen. Eksisterende 10A er lagt opp til nå å kun være til lys.
Jeg satte ellers opp rør og bokser til alt "annet", dvs. nettverk, høyttalerkabler, bryter til garasjeportåpner og HDMI-kabel i tak. Liker alt som kan være skjult. Smile

Så da var det bare å sette familien i drift, med argumentasjon at "pappa må ha garasjen i orden for å klare å fortsette på huset"...
GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Veggene er isolert med 70mm Glava proff og taket er isolert med 150mm Glava proff. Var litt enklere slik med mange spotbokser og diverse i taket, selv om bjelkelaget er 198mm. Ikke helt TEK10, men fant ut det var godt nok for en garasje. Gadd ikke begynne å fore ut og gjøre mer ut av det enn nødvendig. Det er lagt opp 20 spotbokser i taket. Sponplater på veggene og gips i taket. Selvfølgelig skal det _ingen_ lister i min garasje.

Loftet blir uisolert lagringsloft, og der er det lagt 22mm gulvspon. Fikk også lagt opp et par stikkontakter og noen lysrørarmaturer. Den observante leser legger sikkert merke til et hull i taket, der var det også noe som krevde strøm, og her er svaret på det:

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

Ønsket å begrense nødvendig plass til trapp så mye som mulig, det er jo bare bortkastet nede, og vi er en familie med litt for mange "greier", så fant ut at vi måtte kunne få også tyngre ting opp, og bare det å balansere tunge hjul opp og ned en liten trapp er å be om uhell før eller senere. HMS-tiltak kalles dette. I mine øyne er det ingen tvil om at enhver garasje med respekt for seg selv har behov for en elektrisk heis. Smile

GR
  (trådstarter)
   #10
 794     Rogaland     0
Speeder, Heisen er ganske simpel, elektrisk vinsj montert i motsatt ende av limtredrageren i mønet, to doble møllerblokker i heisenden av limtredrageren, fire enkle møllerblokker og et feste (øyebolter) i hvert hjørne på "heisen". Drageren på 38x10 eller hva den er tar dermed hele kompresjonen i lengderetningen, og opphengspunktene til selve heisen er fordelt på to takbjelker for hvert feste (felt over drageren), altså er det åtte takbjelker som bærer løftet, og de tar i praksis dermed vertikale krefter, slik de er konstruert for. Når heisen brukes er det naturligvis forbud for personer å være i nærheten, men den står alltid parkert oppe med dobbellåsing når den ikke er i bruk. Hadde aldri latt den henge kun i vaierne, så har laget en enkel og manuell låsemekanisme for å sikre den dobbelt når den er oppe. Det er fire M12 gjengestenger som går ut gjennom hver sin side, inn i hver sine hull i bjelkelaget. Har en hendel oppe (der du ser de to mutterene), så en må først og fremst avlaste låsemekanismen med å heise vinsjen ørlite, vri om så gjengestengene går inn, og så kan en låre ned. Har også "konet" selve heiseplata (sidevangene skrår inn), så den styrer seg inn i hulet når den går opp.

Vil ellers fraråde folk å rote med dette med mindre en er 100% sikker på at en får laget en trygg løsning, og komfortabel å drive med dette! Noen hundre kilo i løft er ikke noe å spøke med, verken om en drar skeivt på takkonstruksjonen eller om selve heisen faller ned! Festes vinsj eller opphengspunkter feil kan en risikere å belaste konstruksjonen i en retning den absolutt ikke er ment å belastes. Håper de av dere som ikke skjønner dette med at mønedrageren tar hele kompresjonen holder dere langt vekke fra dette. Smile

Her er låsemekanismen:

GRs dobbelgarasje -  - GR

GRs dobbelgarasje -  - GR

vlangber, Har lagt dampsperre under betonggulvet for å forhindre at hele sålen trekker fukt fra grunnen, som jeg har sett skje i flere garasjer, men ikke i veggene, noe som var bevisst valg. For det første var det ikke lufting på utsiden mellom panel og stenderverk, som gjør at jeg heller vil ha en ørliten form for sirkulasjon av luften inni veggene. Garasjen er nok bygget uten noen som helst plan om å isolere og kle, så der har jeg tatt en kalkulert risiko som i praksis kun består av at jeg kan måtte rive av ytterkledningen, hive på vindsperre, lekte ut og på med kledning igjen dersom det blir et problem. Kjedelig, men ingen kjempejobb. For det andre, uten varme i garasjen ser jeg det kun negativt å ha dampsperre, da stenger en inne fukten fra en våt bil og kan like godt skape problemer som fordeler, og har jeg varme på, så er det varmepumpe, som gjør en særdeles effektiv jobb med å avfukte. Derfor har jeg valgt å heller la det være litt sirkulasjon og forhåpentligvis ikke bli noe problem. Sikkert like mange meninger om dette som du finner folk.