7,631    9    1  

1 eller 2 garasjeporter?

 27     Hordaland     0
Hei.

Skal bygga ein garasje i betong med flatt tak/terrasse. Mål er 6.5 x 7.5
Det eg ikkje klara å bestemma meg for er om eg skal ha ein eller to porter.
Nåken som har erfaringer om dette??

HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Vi bygger garasje med 1 stor port, omtrent dine dimensjoner. Planlegger ca 5.55m bred port.  Det er veldig kjekt med 1 bred port hvis du innimellom skal rygge inn tilhenger eller bruke garasjen til noe annet enn kun å parkere 2 biler.

Med 2 porter så slipper du forsterkningsprofil på innsiden av porten (det settes normalt på en profil som stiver av porten). Dette reduserer normalt høyden under porten med 4-5cm. Ikke umulig at 2 enkle porter også blir billigere, men du trenger 2 portåpnere osv så ikke het sikker på dette (Med dobbelt port må portåpneren kanskje være litt kraftigere).

   #3
 47     buskerud     0

Vi bygger garasje med 1 stor port, omtrent dine dimensjoner. Planlegger ca 5.55m bred port.  Det er veldig kjekt med 1 bred port hvis du innimellom skal rygge inn tilhenger eller bruke garasjen til noe annet enn kun å parkere 2 biler.

Med 2 porter så slipper du forsterkningsprofil på innsiden av porten (det settes normalt på en profil som stiver av porten). Dette reduserer normalt høyden under porten med 4-5cm. Ikke umulig at 2 enkle porter også blir billigere, men du trenger 2 portåpnere osv så ikke het sikker på dette (Med dobbelt port må portåpneren kanskje være litt kraftigere).



Bygde hus og en dobbel garasje i 2004 og valgte 1 port med bredde 5.50m, og høyde 2.25m,(må ha plass til store 4x4 biler Smile )  isolert Hørmannport,  med Supramatic portåpner. Ikke vært  tull av noe slag, valgte også Hørmann  på ett lagerbygg,  som jeg fikk satt opp, i 2006, 4 stk. porter på det. Alt fungerer topp, og de er faktisk ikke gale på pris heller.

Så ingen som helst problem ved å velge 1 bred port, på din garasje,  hvis du velger  kvalitet på både port og åpner.
   #4
 7,685     Bærum     0
Jeg hadde to vippeporter som jeg byttet ut med en heveport. Har ikke angret et sekund. Så mye mer praktisk når du skal ha saker og ting ut og inn.
   #5
 6,009     Finnmark     0
En jeg kjenner bygde garasje på 7 x 8 meter. Han satte inne en 4 meter port, som fungerer helt fint(man må bare sikte litt for å kjøre inn to biler).......Så med en port så bør bredden være  minimum 4 meter..... Wink
Signatur
   #6
 3,387     0

Jeg hadde to vippeporter som jeg byttet ut med en heveport. Har ikke angret et sekund. Så mye mer praktisk når du skal ha saker og ting ut og inn.


For da slipper en den håpløse stolpen midt i åpningen. Mange som har skrapet borti den ved innkjøring i garasjen også. Velg en port. Og velg en som er så bred som overhodet mulig. Jeg hadde tidligere en på 5 meter bredde og det er veldig behagelig.
PH
   #7
 242     Oppland     1
Har selv port på 4,9 m og er godt fornøyd.
Minus:
-Noen synes det er penere med 2 porter
-Man åpner hele bredden. Litt dumt hvis man bruker en plass til bil og en til lagerplass.
-Må ha separate fjernkontroller til portene
-Må ha kraftig bæring over port dersom porten sitter i sidevegg
-Må ha en kraftigere port. Har selv isolert stålport. Ville ikke valgt treport på 5 meter

Pluss
+Enklere å treffe når man kjører inn/ut
+Kan ha trangere gårdsplass, stolpen hindrer ikke at man svinger i porten
+Enklere når man skal skifte hjul/fikse bil (stå midt i garasjen)
+Kun en portåpner (med flere fjernkontroller)
+Billigere (i mitt tilfelle)
+Enklere å gå inn og ut av garasjen dersom man skal gå mellom bilene
+Billigere i innkjøp
Signatur

   #8
 41     0
Største minuset er helt klart den stolpen i midten..

For eks har svogern min bygget en garasje på 6m bred og 8m dyp og bruker da dem 2siste meterne til og ha som vedbod osv. men om han skal bytte hjul osv blir det trangt og gjøre det i garasjen fordi han ikke får bilen   
på skrå eller i midten.

   #9
 24,668     Akershus     0
Med to porter kan en fortsatt sette bilen på skrå: sett en garasjejekk under midten og trekk bilen til side. For omstendelig til sånne småjobber som hjulskift dog.

Kanskje kommer en på skrå hvis en rygger inn?
Signatur