#11
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ettersom det ikke var tydelig i mitt innlegg ovenfor får jeg kanskje presisere at jeg argumenterer mot det du viser til. Til tross for at jeg har lest dem. Mine er ikke lagret slik, og jeg snur dem ikke hver 4. måned. Og min vurdering er at dekkene mine ikke er forringet.

Disse rådene har jeg lagt merke til flere steder. De avviker fra min personlige erfaring og venner (også innen bilbransjen) jeg har diskutert det med.

Men nå husker ikke jeg om jeg kjører Conti dekk da.
Conti: http://www.conti-online.com/generator/www/au/en/continental/tyres/general/tyre-tips/tyre-dictionary/storage_en.html

Pirelli har helt andre ting de er bekymret for. Det er kanskje det jeg har:
http://www.us.pirelli.com/web/technology/about-tyres/tyres-advice/tyre-storage/default.page

Jeg er enig med Pirelli. Det er også Firestone. Nå tror egentlig ikke jeg at merket har noen betydning mh.t. lagring. Men det viser kanskje at stående/liggende/hengende ikke er veldig viktig.

En ting bør kanskje nevnes, og det er at du ikke skal lagre dekk i samme rom som det foregår elektrisk buesveising (MIG/MAG/dekkelektrode). Slik sveising genererer nemlig Ozon. Og Ozon gjør gummi sprø.





Signatur

   #12
 1,170     Asker     0
Det går greit å lagre hjulene slik du gjør, det gjør mange, også dekkhotell. Grunnen til sistnevnte gjør det slik kan være av praktiske årsaker. Det er lettere å rulle hjulet inn i en reol enn å henge det opp eller stable det.

Jeg stoler heller på anbefalingen fra Dekkimportørenes forening enn personlige erfaringer fra enkelte (ikke ta det personlig). Dekkimportørenes forening tjener ikke noe på dette og meg koster det ikke noe å lagre hjulene liggende, så hvorfor ikke.

Conti har samme anbefaling som Dekkimportørenes forening.
Pirelli skriver inegnting om hvordan hjul skal lagres eller ikke, tenker på stilling

Det er dekk uten felger som skal roteres hver 4. uke og skal lagres stående.

   #13
 172     0

Det går greit å lagre hjulene slik du gjør, det gjør mange, også dekkhotell. Grunnen til sistnevnte gjør det slik kan være av praktiske årsaker. Det er lettere å rulle hjulet inn i en reol enn å henge det opp eller stable det.

Jeg stoler heller på anbefalingen fra Dekkimportørenes forening enn personlige erfaringer fra enkelte (ikke ta det personlig). Dekkimportørenes forening tjener ikke noe på dette og meg koster det ikke noe å lagre hjulene liggende, så hvorfor ikke.

Conti har samme anbefaling som Dekkimportørenes forening.
Pirelli skriver inegnting om hvordan hjul skal lagres eller ikke, tenker på stilling

Det er dekk uten felger som skal roteres hver 4. uke og skal lagres stående.



Det er ikke noe problemom du har dekkene stående eller liggende så lenge det ikke er noen vekt på de. De er det bare å velge det mest praktiske.


Skal du følge alle sånne råd så får man nesten ikke brukt dekkene til slutt.
F.eks så lagres Veeldig mange nye dekk(uten felg) liggenede fra produsent, noe som frarådes i linken din.
   #14
 1,170     Asker     0



Det er ikke noe problemom du har dekkene stående eller liggende så lenge det ikke er noen vekt på de. De er det bare å velge det mest praktiske.


Skal du følge alle sånne råd så får man nesten ikke brukt dekkene til slutt.
F.eks så lagres Veeldig mange nye dekk(uten felg) liggenede fra produsent, noe som frarådes i linken din.
[/quote]

Joda, folk gjør ting forskjellig. Ville du ha gjort slik som noen venner og murere sier eller slik det står i instruksjonen fra membranprodusenten når du skal legge membran?

Det som står i linken er mer som en anbefaling. Det er mulig at denne er utdatert fordi nye dekk tåler mer, hva vet jeg. Jeg synes ihvertfall det er greiest å holde seg til produsentens anbefalinger til det motsatte er bevist.
   #15
 777     0
Jeg har dekkposer fra NAF og veggfester fra Biltema. Ser proft ut på garasjeveggen.