40,232
38
3
Garasje med kjeller
227
0
Er det noen her som har erfaring med å bygge garasje med underbygd kjeller?
Skal bygge garasje og der hvor jeg ønsker innkjøringen er det en bratt skråning nedover før det flater ut til en gressplen. Så i stede for å fylle masse opp tenker jeg å lage kjeller under garasjen. Kjellerrommet er på sikt tenkt å benyttes til hobbyrom/verksted.
Garasjen skal være 6x6 meter. For å redusere spennet tenker jeg å sette opp en delevegg midt i kjellerrommet.
Det jeg lurer mest på er hvordan etasjeskillet mellom kjeller og garasje bør utføres. På sikt er det jo ønskelig å kunne varme opp kjellerrommet, så da må det jo isoleres. Lecaplank er en løsning jeg har tenkt på. Slik jeg har forstått det må man i tillegg til byggeplanken ha 60mm armert påstøp oppå byggeplanken når de benyttes til garasjegulv med underbygd kjeller. Totalt 260mm med 200mm byggeplank + isolasjon minst 20cm blir det da totalt 46 cm etasjeskille!! Det må da finnes en bedre løsning?
Skal bygge garasje og der hvor jeg ønsker innkjøringen er det en bratt skråning nedover før det flater ut til en gressplen. Så i stede for å fylle masse opp tenker jeg å lage kjeller under garasjen. Kjellerrommet er på sikt tenkt å benyttes til hobbyrom/verksted.
Garasjen skal være 6x6 meter. For å redusere spennet tenker jeg å sette opp en delevegg midt i kjellerrommet.
Det jeg lurer mest på er hvordan etasjeskillet mellom kjeller og garasje bør utføres. På sikt er det jo ønskelig å kunne varme opp kjellerrommet, så da må det jo isoleres. Lecaplank er en løsning jeg har tenkt på. Slik jeg har forstått det må man i tillegg til byggeplanken ha 60mm armert påstøp oppå byggeplanken når de benyttes til garasjegulv med underbygd kjeller. Totalt 260mm med 200mm byggeplank + isolasjon minst 20cm blir det da totalt 46 cm etasjeskille!! Det må da finnes en bedre løsning?
Faren min bygde akkurat denne løsningen for snart 15 år siden og er kjempefornøyd med den.
Min fars garasje er bygd av 25 cm Leca Isoblokk og måler 6 x 7 m.
Innkjøringen er på 6 m veggen og her er det fylt helt opp på muren, er vel 10 skift total høyde. I denne veggen er hvert annet skift av u-blokk som er utstøpt også er det brukt skikkelige masser ved tilbakefylling. Har hatt hjullaster i portåpningen for å hente paller uten at det vises på veggen under. I tilegg er dekket som er plasstøpt støpt samtidlig med at siste u-blokkskiftet er støpt. Dette hjelper nok på å stabilisere veggen.
Dekket er plasstøpt med en bærebjelke i midten som er opplagret i endene. På undersiden er dekket isolert med 5 cm isopor. Han har montert en varmepumpe som varmer opp verkstedet i underetasjen og han holder jevnt 17-18 grader i verkstedet uten at vi kan se at is/snø smelter i garasjedelen.
Jeg planlegger hus der garasjen kommer til å bli integrert i huset på samme måte, verksted/lager i kjeller og garsje i etasjen over. På bakgrunn av de erfaringene/obeservasjonene jeg har gjort blir min garasje utført på følgende måte.
Vegger i kjelleren i betong, enten støpt i Malthusforskaling eller ett forskalingssystem i EPS. Etasjeskille i hulldekke, mest sannsynlig 265 mm tykkelse. På undersiden av dekket isolerer jeg for at varmen ikke stiger opp og smelter is/snø i garasjen. I garasjedelen kommer jeg til å støpe på slik at jeg får skikkelig fall til portene slik at smeltevann renner denne veien. Monterer en bred garasjeport på 5 - 6m slik at man ikke får to porter med en smal søyle i midten, min far har dette og han angrer på at han ikke kjøpte en bredport da han bygde.
Håper dette har gitt deg noen innspill i planleggingen videre.
Det som du må passe på er reguleringsplan og gesimshøyde. En slik garasje kan lett bli for høy.
Dersom du tenker på alternativ to så trenger du ikke isolere all verden. Vær heller nøye med tetting slik at du unngår trekk og utlufting av den varme lufta. Det merker du mer til enn at rommet slipper litt mer varme gjennom 200mm leca.
Dersom rommet skal varmes opp permanent er saken en helt annen. Da må du nok bruke løsningen du har foreslått.
Vil forresten tro at du slipper billigere unna i tykkelse dersom du bruker betong kontra lecaplank.
Finnes det noen beregningstabell for tykkelse og armering? Og hvilke laster bør man dimensjonere for?
Garasjen vil komme innenfor begrensningene i reguleringsplanen, men i og med at det tok 1 ½ år med trenering fra kommunens side før jeg fikk byggetillatelse på huset, regner jeg med dette tar minst like lang tid med garasjen. Så det er ett langtidsprosjekt kan du si.
Dette vet egentlig forskaleren, ja han har nok noen beregninger å gå ut fra. Jeg har bygget tilsvarende, der la de 2*25mm arm.jern på det kritiske punktet, rett nok har jeg et hull der, fordi "kjelleren" min er helt under jorda. Har desverre ikke bilder av armering, men tegninger ligger under sveitser 1918
Plata er t=15cm. og hadde ingen problemer med å ta 1500kg/m² (utilsiktet, jeg ante ikke at spon+gips veide så mye
Ellers skal du jo ikke beregne for mer enn det du kan/kommer til å putte i garasjen. 2 biler blir uansett ikke mer enn ca.250kg/m² å det er ikke mye...
Siden tråden har sporet litt over til behandlingtider for byggesøknad kan jeg jo si litt om hvorfor det tok så lang tid i mitt tilfelle. Det første vi gjorde var å ta med tegninger og byggesøknad på en forhåndskonferanse med saksbehandleren. Han krevde at tomten måtte måles opp på nytt før søknaden kunne behandles. Og oppmålingsavdelingens behandlingstider er ikke lovregulert, behandlingstiden her var 6 måneder!! Da skulle man tro alt var i orden? Neida, nå var det høydekotene på situasjonskartet de mente var feil. I mellomtiden var det selvfølgelig blitt vinter og snø. Masse snø. Og det var umulig å få noen ut for å måle kotehøyder. Når snøen var borte engasjerte vi et godkjent firma til å gjøre målingene. Men det skulle jo allikevel behandles av kommunen, heller ikke der var behandlingstid lovregulert. Men nå skulle vel alt være i orden? 3 uker gikk og jeg ringte saksbehandler. Fikk da beskjed om at han hadde "telefontid" bare frem til 12, så jeg måtte ringe dagen etter. Greit nok, en dag fra eller til spiller liten rolle når det har gått så lang tid. Når jeg ringte igjen fikk jeg beskjed om at søknaden var omgjort til 12 ukers behandlingstid fordi søknad om sanitærabonnement ikke var lagt ved. Men dette hadde vi søkt om samme dag som vi var på forhåndskonferanse fordi vi hadde fått beskjed om at det måtte vi ordne i forkant hvis søknaden skulle behandles på 3 uker! Det er kommunalteknisk avdeling som behandler disse søknadene, og det viste seg at de hadde puttet søknaden i en skuff fordi det ikke var kommet inn noen byggesøknad ennå..
Neste fristutsettelse var selvpåført, for i mellomtiden hadde jeg fått et langt rimeligere tilbud på pipemonteringen og skulle bytte ansvarlig utførende for pipemontering. Det medførte selvfølgelig at behandlingen av søknaden stoppet inntil ny ansvarsrett var på plass og det gamle firmaet skriftlig hadde trukket tilbake sin ansvarsrett. Og da var det nye 12 uker behandlingstid etter at dette var på plass.
Nå skal det ikke være så mye som kan gå galt med en garasje, men man vet aldri. Garasjen til naboen brant ned til grunnen, bokstavelig talt, var ikke så mye som en plankebit igjen. Han fikk beskjed av kommunen om å sende inn søknad om riving av garasjen med avfallsplan ???
En del begrensninger i demoversjonen, men det ser ut til at tykkelse 160mm med 8mm armeringsjern med cc 24 cm begge rettninger holder.
Høres fornuftig ut?
Hvis 1 av naboene klager, blir fristene tilsidesatt. Det gikk totalt 2,5år hos meg, for noe naboen min kunne spurt meg om :o
Men når klagen er klarert er de tilbake i sporet igjen.
Ediy: Nå er ikke jeg betongmenneske, men 8mm hørtes tynnt ut. Hos meg la de 12mm.
Ligger også en del beregning- og dimensjoneringsprogram på nettsiden til Betongbanken
De skulle bygge en ny Kiwibutikk der vi bor. De hadde fått tillatelse til å bygge ny butikk, men de hadde ikke søkt om å få rive den gamle. (som sto der den nye skulle bygges) De måtte pent søke om rivetillatelse, og saksbehandler var på ferie. Byggingen ble utsatt med et par måneder.
Antagelig gjør de det kun for at du skal ha noe å snakke om;)
Hva er kravene på et slikt rom?, dersom det er tiltenkt som lager / hobby / verksted.. hva er krav til fks vindu og utsyn.. kan fks hele kjelleren under garasjen være nedsenket i bakken?
Vi går nemlig med slike planer selv!
hvordan ville en saksframgang på noe slikt foregå? Da tenker jeg på papir arbeidet generelt, må det søkes om dispensasjon på noen måte? Er det noen kommuner som godkjenner og noen ikke? osv osv.. masse spørsmål
Du må sannsynligvis (ja, bare regne med at du må) ha utvendig trapp som er 90-100cm bred med håndlist slik du har en skikkelig rømmingsvei fra kjelleren.
Hvis du ikke har tak el. over trappen så teller den heller ikke med i arealberegningen.
Ventilasjon må du huske på, eller så ber du om problemer med en helt nedsenket kjeller.
Kjeller er noe en kan bygge med mindre det står noe om dette i reguleringsplanen.
Skal selv bygge garasje i disse dager med kjeller. Gleder meg.
Mvh
Kjelli
Ble en mer tradisjonell garasje. Som jeg forøvrig nettopp har fått byggetilatelse på. Skulle bare ta 7 måneder.. Måtte ha dispensasjoner og tinglyst veirett i øst og vest.
Men nå er det i allefall klart, har bestillt minigraver til helga, så da braker det løs! Blir godt å få bilen i hus.
Det skal ikke være slik, men mange saksbehandlere opptrer som selvutnevnte byggesakspoliti. I min kommune var det ikke noe spørsmål, utover at de antok jeg skulle ha smøregrav el. Da måtte jeg ha oljeutskiller. Når jeg avkreftet det, var det tut å kjør.
Her henger du deg opp i kanskje feil ordbruk. Det er ikke kjeller det er snakk om, men underbygget garasje. Garasje er ikke lovlig som rom for varig opphold. Det er derfor ikke rømningskrav i forbindelse med dette. Hvis du finner lovteksten, skal jeg konkludere med at min kommune har "drittet" på draget. :)
Se forøvrig utdrag fra tegn. kommunen fikk.
Det var gesimshøyde og mønehøyde som ikke på noe sted kunne overstige henholdsvis 3 og 5 meter. Da må hele kjelleren være under bakkenivå og det passet ikke helt inn i min plan. Om jeg absolutt ville ha kjeller hadde jeg jo fått det til ved å fylle opp, men tanken var jo å utnytte tomtens naturlige skråning.
Jeg sendte iallefall medling om mindre tiltak under plan- og bygningsloven (pbl) § 86 a : Oppføring av ett enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 50 m2. Tilbygget kan i tillegg være underbygget med kjeller.
Og i reguleringsplanen for mitt område står det ikke noe om kjeller så kommunen kunne ikke si noe på det. En må jo holde seg innen alle de andre krava med hensyn til høyde og areal osv. I lovteskten står det "underbygget med kjeller" og ikke "underbygget garasje" som i mitt hode betyr at du har en bygning med garasje under seg. Underbygget med kjeller og underbygget garasje er to helt forskjellige ting. Men skjønner egentlig ikke hva du ville frem til :)
Kjelli
Edit det er selvfølgelig V-SAK, og ikke SAK...
Hei Taz :)
kan du vise til noe skriv som beskriver at arealberegningen av underbyggd kjeller ikke blir tatt med i areal beskrivelsen?
Jeg har funnet dette skjønner du: http://www.byggesak.com/temppages/viewdoc.asp?handblad=72-0571&kommunenr=0301
under punkt a.) står det: "Oppføring av ett enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 50 m2 . Tilbygget kan i tillegg være underbygget med kjeller."
Dette skrivet/veiledningen gjelder for Oslo kommune og gjelder sikkert ikke for min kommune (Stavanger).. men dog er ordlyden litt interessant og kanskje noe jeg bør henge meg opp i?
"Oppføring av et enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 50m2"
I reguleringsplanen vår står det følgende under garasje:
Det er alt det står om garasje i reguleringsplanen for vårt område.
Dersom arealberegningen for kjelleren inngår i "bruksareal" vil dette bli ca 70m2 for vår del.. men dersom bebygd areal gjelder blir dette kun 35m2...
Håper på å finne ut av dette før vi planlegger for langt.
Garasjen som er planlagt skal være 35m2 med helt underbygd kjeller for bod / lager. Om det blir utvendig eller innvendig trapp er likegyldig forsåvidt, garasjen vil være minimum 1m fra nabogrense.
Arealbegrensingen går på hvor mange m2 av tomta garasjen bruker, og ikke totalt areal. Dette forutsetter at kjelleren ikke brukes til varig opphold el. Hvis kjelleren skal brukes til varig opphold så teller arealet med. En trapp kan sjelden brukes til varig opphold så den teller ikke med for å si det litt enkelt.
Skal du ha tak el over trappa så teller trappens areal med, dette gjorde jeg da det er greit det er tørrest mulig i trappa.
Kjelli
Jeg har akkurat pratet med kommunen og her var det visstnok frittfrem med underbygd kjeller, de hadde ihvertfall ikke noen negative kommentarer. Fikk også bekreftet det du sier at trapp ikke inngikk i arealet dersom den ikke gikk xx cm over bakkenivå.
Samme med areal beregning, garasje beregnes ved fotavtrykket og ikke bruksareal.
Så nå ser det ut til at det blir søknadstid
Dere som kanskje har realisert deres prosjekter siden det ble skrevet i tråden sist; hva slags erfaringer har dere gjort dere?
Og kan noen si noe om hva betongen og betongarbeidet for en slik underbygging kostet? Tanken er å bygge for en garasje med grunnflate på 7x7 meter. Jeg har en cirkasum i hodet på 150 000, men vil gjerne vite om jeg er på rett jorde.
2 uker etter jeg skrev siste innlegget i denne tråden ble søknaden vår sendt inn. Den ble ferdig behandla på 2 uker og vi fikk lov å bygge!
Nå har vi kommet så langt at huset er ferdig satt opp, det jobbes innvendig og garasjen starter vi på over sommeren.
Grunnmuren, eller kjelleren til garasjen kom på ca 100.000 i materiale (Jackon thermomur og spenncon hulldekke), så kom betong leveranse i tillegg. Men jeg vil tro det kom på rundt 170-180.000,-
I tillegg kommer kostnaden for garasjen.
-Richard
Antar at grunnarbeidet kom i tillegg til de 180 000 ?
De fleste av dere snakker om at bygget er fullstendig under bakken, vil dette være forskjell fra om jeg har ene veggen over terreng med en dør utenfra?