389
9
0
Godt ventilert, men fuktig garasje. Isolering eller andre tiltake?
36
0
Jeg kjøpte meg ifjor en Land Rover Defender. Naiv som jeg var tenkte jeg at den kunne stå utendørs hele året, men innser etter et år at bilen ruster bort hvis jeg ikke tar grep.
Jeg skulle gjerne hatt en enorm, isolert mekkegarasje med heftig ventilasjon, men det eneste jeg har tilgang til er en bitteliten garasje i rekke. Hvis jeg modifiserer garasjeporten til to sidenhengslete dører så klarer jeg kanskje akkurat å presse inn bilen (porten er per idag for lav).
Jeg har opplevd at barnevogner og lignende har fått muggsopp på seg i garasjen, så den er nok tidvis ganske fuktig.
Så, hvordan få garasjen tørrest mulig? Bør jeg isolere taket? Tette åpninger i vegger? Isolere hele? Dampsperre eller ikke?
Nederste halvdel av to av veggene er i støpt betong, med en 3-4 cm åpning opp til der trekledningen starter. Det er også lufteventilee i porten, og åpent over skilleveggen til neste garasje. Så det burde være godt luftet. Men er det FOR mye luft, slik at det blir fuktig inne?
Gulvet er asfaltert.
Det er en bitteliten sikring i garasjen, så jeg kan få satt inn en liten vifte, men noe oppvarming utgår.
Bilen er vanligvis ikke i daglig bruk. Noen ganger kan det gå uker mellom hver bruk, andre ganger brukes den 2-3 ganger i uka. Men den brukes året rundt.
Jeg skulle gjerne hatt en enorm, isolert mekkegarasje med heftig ventilasjon, men det eneste jeg har tilgang til er en bitteliten garasje i rekke. Hvis jeg modifiserer garasjeporten til to sidenhengslete dører så klarer jeg kanskje akkurat å presse inn bilen (porten er per idag for lav).
Jeg har opplevd at barnevogner og lignende har fått muggsopp på seg i garasjen, så den er nok tidvis ganske fuktig.
Så, hvordan få garasjen tørrest mulig? Bør jeg isolere taket? Tette åpninger i vegger? Isolere hele? Dampsperre eller ikke?
Nederste halvdel av to av veggene er i støpt betong, med en 3-4 cm åpning opp til der trekledningen starter. Det er også lufteventilee i porten, og åpent over skilleveggen til neste garasje. Så det burde være godt luftet. Men er det FOR mye luft, slik at det blir fuktig inne?
Gulvet er asfaltert.
Det er en bitteliten sikring i garasjen, så jeg kan få satt inn en liten vifte, men noe oppvarming utgår.
Bilen er vanligvis ikke i daglig bruk. Noen ganger kan det gå uker mellom hver bruk, andre ganger brukes den 2-3 ganger i uka. Men den brukes året rundt.
Sjekk gjerne www.fjellsprekk.com
Blir muren veldig våt innvendig (manko på drenering), blir det fort litt mer utfordrende.
Ellers handler det om gjennomtekk egentlig... tenk litt på hvor det blåser mest fra, og skap ett naturlig trekk gjennom garasjen ved å utnytte dette best mulig. Fortrinnsvis vil man ha lufta inn nederst og ut øverst.
Jeg tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan få festet et vannbord/beslag over betongen. Det er ca 15 cm betong rett ut fra kledningen. Legger ved et bilde som viser dette litt bedre.
.Thag
Jeg tipper du får inn noe fukt gjennom betongen pga. manglende plast og drenering, men umulig å si for sikkert fra bildene. I så fall er mer lufting/drenering eneste løsning. En tett, men fuktig garasje er verre enn å forlate bilen ute. Du ser jo på klimaet i garasjen når du oppdager svartsopp.
Blikket festes i streverne bak kledningen, samt med skruer ned i betongen litt mot kanten av muren.
Man setter på kledningen igjen når blikk er montert.
Dette bordet på høykant kapper man med dryppkant 1cm "over" der blikket kommer, ala det som gjøres rundt vinduer.
Tipper dog det bordet må byttes, siden det ligger klin nedpå søkkvåt betong, og er sikkert pill råttent.
Hvis du kjeder deg kan du jo ta av alle plankene på den siden, fore ut 10cm og montere plankene på igjen, så regnet renner av på utsiden av muren. Bør skifte ut råtne bjelker. Treet skal ikke ligge rett på muren - skal være "grunnmurspapp" mellom tre og mur. Bør egentlig skru fast bjelkene i muren og.
Det er bare vår garasje og den nederste på rekka som har murvegger, og på den nederste garasjen er hele gavlveggen i betong.
Garasjene ble bygget for over 40 år siden og det har vært masse trøbbel med dem, primært med utette tak, men dette har blitt utbedret for noen år siden, så vi har ikke slitt med akkurat det. Er en del merker etter vannskader der inne, men vanskelig å se hvor gamle de er.
Drenering er nok ikke et alternativ, får bare gjøre det beste ut av det, da primært med lufting.
Takk for en enkel og god forklaring!
Fant denne, bør vel funke?
https://takshop.no/produkt/vindubeslag-130mm-over/
Som nevnt over, vært mye rart med disse garasjene.
Har så mange prosjekter på gang at jeg må vente med evt utforing/flytting av kledning. Må bare få inn bilen asap. Det viktigste er egentlig å få den under tak…