34,881
19
6
Isolere garasjen min - men hvor bra ?
1,078
1484
0
Jeg har kjøpt meg nytt, fint hus. Huset er ikke så viktig i DENNE sammenhengen, men det følger med en stoor, fin garasje på 42kvm.
Den er altså 6x7m.
Den har ekstra stor takhøyde, og 270cm porthøyde Innvendig høyde er vel om lag 290cm eller så
Utvendig består den av tømmermannspanel. Det er montert asfaltplater på reiseverket under panelen.
Innvendig består den av reiseverk i 2”x4”, med 60cm stenderavstand, og kubbinger mellom der igjen i høyden. Bunnplanken ( svilla ? ) står på en leca-sokkel, som er 25cm høy opp fra såleplata.
Jeg vil nå isolere garasjeveggene. Deretter vil jeg kle med brannhemmende plater, gips, og male. Det haster med å få isolert og tettet veggene, FØR jeg starter å henge opp for mye dill på veggene.
Først tenkte jeg kjøre 100mm isolasjon.
Så tenkte jeg søren heller, jeg lekter ut og kjører 50mm til, på tvers. Men – siden det er så vidt mye ekstra jobb, kanskje jeg like godt bør kjøre kryss isolasjon med 100mm til ? Eneste forskjellen blir vel at jeg må bruke langsgående
2”x4” ” lekter, i stedet for 48x48, og at jeg trenger tykkere isolasjon ? Selv om portene i dag er uisolerte er planen å få inn gode leddporter, som holder kulda ute.
Det ligger dog litt fram, men det er vel dumt å isolere dårlig når ting fortsatt er åpent ? Energi blir jo bare mer og mer kostbart, mens kostnaden til isolasjon er noe jeg tar NÅ og med en gang....
Eller er 200mm isolasjon totalt idiotisk i en garasje ?
Så er det neste lag, og da bør jeg kanskje legge på en fuktsperre av plast ? Siden garasjen iaf i perioder vil bli oppvarmet og brukt som hobbyrom til biler og andre prosjekter, er det vel greit holde kondensen unna isolasjonen ?
Eller er dette unødig ?
Så vil jeg legge rupanel eller noe langs hele ” kortveggen ” for enkelt å kunne henge opp noe uten å måtte bruke gipsanker. I tilegg legger jeg tilsvarende 2 stendere ut på hver side, altså 120cm ut langs langveggene.
Her planlegger jeg å montere rupanel ” inne i ” lekterommet, for å få en helt slett flate til slutt, for montere gips.
Gips er det vel ikke så mange varianter av, eneste er å huske bestille 270cm plater. Disse er det vel kun å skru fast, sparkle i skjøten og male HVITE.
Er det greit sette gipsen rett ned mot lecasokkelen, eller bør jeg ha en avslutingslist eller noe avstand, eller kanskje en sånn sluttprofil i stål bør til ?
Mye å ta tak i, men jeg ser rett og slett for meg å heller ferdigstille EN og EN vegg ettersom tid og penger tillater det, før jeg begynner henge opp verktøytavler, skrue boxer og alt det andre som må på plass i et vellykket garasje/verksted…
Den er altså 6x7m.
Den har ekstra stor takhøyde, og 270cm porthøyde Innvendig høyde er vel om lag 290cm eller så
Utvendig består den av tømmermannspanel. Det er montert asfaltplater på reiseverket under panelen.
Innvendig består den av reiseverk i 2”x4”, med 60cm stenderavstand, og kubbinger mellom der igjen i høyden. Bunnplanken ( svilla ? ) står på en leca-sokkel, som er 25cm høy opp fra såleplata.
Jeg vil nå isolere garasjeveggene. Deretter vil jeg kle med brannhemmende plater, gips, og male. Det haster med å få isolert og tettet veggene, FØR jeg starter å henge opp for mye dill på veggene.
Først tenkte jeg kjøre 100mm isolasjon.
Så tenkte jeg søren heller, jeg lekter ut og kjører 50mm til, på tvers. Men – siden det er så vidt mye ekstra jobb, kanskje jeg like godt bør kjøre kryss isolasjon med 100mm til ? Eneste forskjellen blir vel at jeg må bruke langsgående
2”x4” ” lekter, i stedet for 48x48, og at jeg trenger tykkere isolasjon ? Selv om portene i dag er uisolerte er planen å få inn gode leddporter, som holder kulda ute.
Det ligger dog litt fram, men det er vel dumt å isolere dårlig når ting fortsatt er åpent ? Energi blir jo bare mer og mer kostbart, mens kostnaden til isolasjon er noe jeg tar NÅ og med en gang....
Eller er 200mm isolasjon totalt idiotisk i en garasje ?
Så er det neste lag, og da bør jeg kanskje legge på en fuktsperre av plast ? Siden garasjen iaf i perioder vil bli oppvarmet og brukt som hobbyrom til biler og andre prosjekter, er det vel greit holde kondensen unna isolasjonen ?
Eller er dette unødig ?
Så vil jeg legge rupanel eller noe langs hele ” kortveggen ” for enkelt å kunne henge opp noe uten å måtte bruke gipsanker. I tilegg legger jeg tilsvarende 2 stendere ut på hver side, altså 120cm ut langs langveggene.
Her planlegger jeg å montere rupanel ” inne i ” lekterommet, for å få en helt slett flate til slutt, for montere gips.
Gips er det vel ikke så mange varianter av, eneste er å huske bestille 270cm plater. Disse er det vel kun å skru fast, sparkle i skjøten og male HVITE.
Er det greit sette gipsen rett ned mot lecasokkelen, eller bør jeg ha en avslutingslist eller noe avstand, eller kanskje en sånn sluttprofil i stål bør til ?
Mye å ta tak i, men jeg ser rett og slett for meg å heller ferdigstille EN og EN vegg ettersom tid og penger tillater det, før jeg begynner henge opp verktøytavler, skrue boxer og alt det andre som må på plass i et vellykket garasje/verksted…
Signatur
Biler står minst like bra vinterstid i en carport eller trekkfull og uisolert garasje enn i en oppvarmet der all snø og is smelter og gir høy luftfuktighet. Rust og mugg trives bedre der det er varmt og fuktig enn kaldt og tørt. Så hvis garasjen primært er parkering, ikke isoler i det hele tatt. Og bruk varmedress og varme sko når du mekker.
Skal du derimot ha garasjen som hobbyrom og er mer opptatt av din komfort enn bilens, isoler alt du orker og har råd til.
Bilen bør absolutt stå luftig så rikelig med ventilasjon bør ordnes. Plast i disse tilfellene hadde jeg droppet. da det med varme av og på like gjerne kondenseres på annen side enn normalt for et hus.
Blir 200mm vegger idiotisk sålenge det må til to store porter, som jeg antar er vesentlig dårligere isolert enn dette ?
Idag har jeg uisolerte leddporter i tre ( ! ) men ser for meg å bytte disse til skumfylte leddporter ganske snart. I mellomtiden lager jeg " gardiner " på innsiden, som jeg kan trekke for..
Om du ikke bor i de absolutt kaldeste områdene av landet så kreves det ikke mye energi for å holde en godt isolert garasje frostfri.
Og i en frostfri garasje kan du lagre en megde ting som ikke tåler å fryse. maling, tape, kjemikalier etcetc.
Og det at bilen tar skade av en oppvarmet garasje er en sannhet med modifikasjoner i dagens salthelvete på veiene. Bor du derimot et sted hvor de ikke salter er det noe annet. Men kjør bilen på underspyling og så rett inn i en varm garasje så den tørker opp. Det har den bare godt av.
Det å jobbe i en kald garasje med varm kjeldedress høres flott ut. Jeg har byttet servopumpe i tyve blå så jeg kan si at det hjelper ikke uansett hvor flott varmedress du har når radiatorvæske som holder tyve kalde renner over fingrene og inn gjennom hanskene.
Mekkegarasje skal være fullisolert med gulvvarme.
Isolerte garasjeporter har en u-verdi fra 1.0 til 1,4 for de litt skikkelige modellene slik som Hormann og den klassen.
jeg var også en av dem som tenkte det kunne være knall med varm garasje, men foreløpig har jeg ikke tatt meg råd til etterisolering (den er uisolert i dag) og min erfaring gjort sist vinter gjør nok at jeg dropper det fullt og helt...
Det jeg nemlig /har/ gjort, er to ting:
1) på hver side av garasjeporten har jeg litt opp på veggen hengt to 3,500w byggtørkere. Min erfaring fra i vinter er at disse to skal ikke behøve å kjøre mange minuttene før temperaturen stiger betraktelig, og det viste seg å ikke være så himla mange ganger i løpet av vinteren at jeg faktisk tilbragte noen timer i garasjen, så jevn komfort-oppvarming gjennom hele vinteren ville for mitt bruk være sløseri
2) på Biltema kjøpte jeg meg et skap med tynne plastvegger og tynne dører, ser ut som et klesskap, er vel på 2 meter i høyden, vil jeg anta. Jeg kjøpte så isolasjonsmatter (fra samme sted, tror jeg) av typen med selvheftende side (som funket dårlig, så jeg kjøpte også lim), og klippet til og festet på isolasjonsmattene på innsiden av alle vegger og dørene. Til slutt kjøpte jeg en frostsikringsovn fra Clas Ohlson (200 watt, tror jeg, med termostat), og selv i den kaldeste perioden i januar, med -20 ute, -15 i garasjen, var det mellom +5 og +10 i "varmeskapet" der kjemikalier, polish, bilshampoo m.m. stod trygt og frostfritt
Så dette er noe som jeg tror jeg kan leve med, men for all del: trådstarter må ha lykke til med sitt prosjekt, jeg har en kompis med stor garasje med gulvvarme og stuetemperatur, ingenting kan måle seg med det..!
Skjønner det med varme i garasjen hvis man har en veteran eller noe der som ikke brukes om vinteren.
Men bruksbil i varm garasje.... dvs den bløtes ned med saltvann. Vannet tørker, saltet ligger igjen. Så bløter man igjen, det tørker og enda mer salt ligger igjen. Gjennom en hel vinter vil jo bilen være mer saltspekka en et spekelår
KJøpte selv en 3 år gammel bil som hadde stått i varm garasje i Oslo. For å gjøre en kort historie utav det, den var rusten, rusten og rusten overalt til tross for lav km stand. (MB 2004 modell).
Kommer aldri til å kjøpe en bil som har stått i varm garasje igjen.
-----------------------------------
Men til mekking er varm garasje nesten en selvfølge her nord.
Denne setningen får meg til å anta at du er en av familien. Garasjen skal være mer behagelig å oppholde seg i enn huset, og dermed skal du gå for 30cm i tak, 20-25cm i vegg, krysset isolasjon med skikkelig vindsperre og fuktsperre. Da holder det med noen forsiktige småfjerter for å holde varmen.
Men ærlig talt, om du har tenkt å stå der og mekke, så er det greit at det ikke koster noe særlig å holde en grei grunntemperatur. Da trenger du ikke planlegge når aktivitetene skal foregå. Bare å bråfyre litt oppå grunnfyringen og det er klart for hobbyaktivitet. Dette gjelder selvfølgelig først og fremst om du har tenkt å bo der i mange år. Da vil investeringen etterhvert lønne seg.
Nå skal ikke jeg skryte på meg mattekunnskaper, men akkurat på dette regnestykket kom jeg til motsatt konklusjon. Dess flere år han har tenkt å holde garasjen var dess mer vil det koste, og investeringen med isolering vil aldri lønne seg, den kommer i tillegg.
Man kan drive med sporadisk oppvarming i veldig mange år for det det koster å holde en garasje varm hele året, pluss det det koster å isolere den.
Men skal man ha varm garasje hele året så må det selvfølgelig isoleres, og man må betale for det, for lønnsomt blir det aldri
Det er nok ikke mattekunnskapene dine det står på, men hva du liker å drive med, og under hvilke vilkår.
For å mekke som hobby er det trivelig at det kan skje uten boblejakke og blavotter eller etter timers strifyring. Hvoretter man kun har en time eller to før planlagt møte med Ole Lukkøye.
Lønner seg? Hva betyr det? Om målet med livet er penger på bok så har du nok rett.
Ja, hvis du ikke har tenkt å bruke garasjen til badstu så er det virkelig idiotisk! For å holde en garasje tørr og "rustfri" vil det være nok å holde temeraturen 5-10 grader over utetemp. og hvis du ikke bor på en veldig kald plass vil asfaltplatene være isolasjon nok i seg selv. Husk at for å ha utbytte av 20 cm isolasjon må bygget være etremt lufttett. I en garasje skal du kjøre inn biler med snø og vann på. Dette krever god lufting, som i sin tur gjør det meningsløst med mye isolasjon. Hvis du har 10 cm reisverk og allikevel skal plate inne så kan du jo alltids spandere 10 cm, men det er egentlig perler for svin. Hvis du plater uten isolasjon mellom stenderne så vil det lukkede luftrommet isolere en god del mer enn bare asfaltplaten og åpent reisverk...
Forøvrig er Einar_S inne ved roten; det har butta skikkelig arbeidsmessig siden jeg flytta hit, og da har jeg gjentatte ganger måtte gå ut i garasjen for å sitte der og se for meg hvor fint jeg får det.
Garasjen og mulighetene det gir meg som hobbmekker, bilentusiast og bilbygger er grunnen til at jeg kjøpte denne eiendommen, og da skal det jaggu meg prioriteres deretter. ;D
Går for 10+5cm i veggen, samt 20cm i taket tenker jeg, da er det isolert for evig og alltid.
Så får brukere av TV2 og NRK I/II/III ha meg tilgitt, her går det i KEMPPI og andre godsaker når fritiden skal fylles....
En garasje for hverdagbruk ville jeg ikke isolert fordi bilen da ruster til støv før du klarer å stave "rust".
Men selvsagt kan man også isolere en hverdagsgarsje, men bare ikke ha på varme annet en når man skal bruke den til hobbyaktiveteter.
Viktigste av alt blir da å huske mye og god ventilasjon.
--------------------------
MEN - hva skal jeg bruke utenpå isolasjonen ? Plast vil jeg IKKE ha ( tror jeg ) da det blir stående kaldt meste av tida, men bør jeg bruke papir, asfaltpapp eller noe annet ?
Legger til at jeg har asfaltplater utvendig, så det ser rimelig vindtettet ut fra før. Er også usikker om det blir rupanel + gips, gips utenpå spon, eller bare malte sponplater. Uansett må jeg vel " forblende " glavaen med noe, eller ?
Ja, der har du så ufattelig rett. Hva er verdien på at jeg kan reise meg etter middagen, dekke av bordet og gå rett ut i garasjen uten å ta på meg mer tøy enn jeg hadde i stua.
Slippe å planlegge når jeg har tid eller lyst til å holde på med noe i garsjen.
Jeg har stått i garasje uten varme i tyve blå og skrudd bil på hobbybasis og det å ha en oppvarmet garasje med alt av verktøy hengene klart er ikke noe en kan måle i penger.
Livet i seg selv bør aldri bli et foretagende som skal gå i overskudd. Det er ikke lommer på liksjorta. ;D
For min del mener jeg det bør handle om å vurdere hva en vil bruke pengene sine på. Noen vil gjerne ha en varm garasje, noen vil ikke ha garasje i det hele tatt.
Hvor mange har gått overskudd på badekaret eller hatt et økonomisk forsvarlig toalett? Hvordan skal en regne ut fortjenesten med å bruke et skohorn? Hvordan sparer en safaritur i Afrika seg inn igjen?
Jeg har en uoppvarmet carport for to biler og så har jeg en garasje på ca 35 kvm med vannbåren gulvvarme og fullisolerte vegger med 40 cm isolasjon i taket og balansert ventilasjon i garasjen, innlagt kaldt og varmt vann. Tetthetsmåling på garasjen før porten ble montert viste under 0,6 luftskifter.
Kommer aldri til å "gå i overskudd" men har allerede gitt meg glede og fornøydhet og da kan en drite litt i de pengene.