164    5    0  

Lav takhøyde, lure løsninger på å heve garasje?

GR
 785     Rogaland     0
Har garasje på bredde 6,4 og lengde 7,2 meter. Den er bygget opp med vanlig bindingsverk (kun 3x2"), stående på ringmur støpt med forskalingsblokker. Det er støpt dekke innvendig, og muren stikker vel opp ca 35 cm innvendig. Den er innredet, isolert og kledd både ute og inne. Loftet er også i bruk til lager. Det er én dobbelport på fem meter, med en I bjelke over åpningen, supportert av tre stående 2x3" på hver side av portåpningen. Takvinkel er 30 grd + og det er betongstein på taket (tungt).

Garasjen er grei den, men kunne vært enda bedre. Det er kun 225 cm innvendig, så jeg har lyst til å få opp takhøyden. Portåpningen er kun 192 cm og jeg har uansett lyst på ny port. Er det noen som har noen glimrende idéer til hvordan det kan løses?

Har en tanke om å få løftet hele garasjen med alt innhold, og stable inni en eller to runder til med forskalingsblokker, og lande den nedpå igjen. Men hvordan gjør jeg det? 3-4 lange stålbjelker og sylinderjekker og jekke jevnt? Må få med alt også sveise noe galskap på kryss og tvers? Må vel være enklere med jekker enn kran? Noen som har gjort noe slikt? Porten i seg selv er ikke noe problem - kjøper ny. En dør er enkel å flytte ned. Strømmen er to kabler som kommer opp gjennom gulvet og spres i skjult anlegg, men det er lett løsbart med to nye koblingsbokser.

   #1
 18 447     Akershus     0
Aldri gjort noe slikt. Bare en tanke:

Skru vinkelbeslag e.l. fra takstoler ned på hver stender. Bruke jernskinne eller limtredrager oppunder takstolene og løfte under takstolene. Ringmuren blir helt fri til å arbeide. En kan løfte litt ekstra slik at en får grei tilgang.
Signatur
   #2
 1 551     Trondheim     0
Vi flyttet svigers garasje fra en grunnmur til en ny. Da brukte vi kran, så ikke helt det samme, men lignende. Siden det var kran måtte man få festet stropper. Tok derfor av litt av bordkledningen - men det kan vel du slippe.
Ble kun brukt tre - ser ingen grunn til at du skal begynne å styre med metall, om du da ikke har det lett tilgjengelig. For de fleste er tre enklere å arbeide med.

Jeg ville lagt 2x4 langs langveggen på begge sider, festet i stenderverket med lange skruver flere steder
Også lagt 2 eller tre 2x4 (x2) på tvers av garasjen, festet under de som ligger langs langveggen - også jekket opp ved hjelp av dem og lagt støtte under.
Kan hende du kan gjøre det enda enklere, du trenger jo bare å få løftet nok opp til å legge under med litt ekstra høyde.
Men pass på slik at du ikke får noe sideveis forskyvning og hele garasjen detter overende...

Forsøk også å Google «how to lift a garage , tror du finner en del da.
Signatur
   #3
 1 551     Trondheim     0
Men, den er vel sannsynligvis festet til grunnmuren, typisk med skruver gjennom bunnsvillen eller festebånd. De må du naturligvis få løsnet først, og det er vel kledd inn, så du må sannsynligvis av med innvendig kledning...
Signatur
TSt
   #4
 5 754     0
Kan sage av kledning inne nederst og erstatte med liggende bord etterpå hvis du ikke kommer til. Jeg ville skrudd noe på stenderverket innvendig og jekket opp forsiktig. Tre inn noe etterhvert.   Kan umulig kreve kran og jernbaneskinner når en skal stå på samme plassen.  Det du fester skrur du fast med konstruksjons skruer som kan skrus ut igjen etterpå. Alternativt vinkler med ribbe,   Flaskejekker er jo fryktelig billige så du kan skaffe flere.   Setter du kryss + tverr pinner i port enden. (Du demonterer porten først siden du skal ha ny).   Far jekket opp hel hytte med en eneste flaskejekk i sin tid, tok bare litt etter tur.  Men da var jekker dyrt og det var langt fra bilvei.

Du har riktignok ikke skrevet hvordan tak det er på garasjen,  takstein gjør den mye tyngre. 
   #5
 2 987     OSLO     0
Du har riktignok ikke skrevet hvordan tak det er på garasjen, takstein gjør den mye tyngre.



joda, ts skrev: Takvinkel er 30 grd + og det er betongstein på taket (tungt).