10,301    3    0  

Ny trippel garasje med loft - inspirasjon og tanker fra starten av

 22     0
Har så smått sett meg ned i dag for å starte på prosjekteringen av ny isolert garasje noe som er et artig tidsfordriv. Brukte Sketctup til å gi meg selv mer handfaste skisser.

At den er isolert er kun ment slik at jeg skal ha muligheten til å ha varme, men komme nok ikke til å benytte meg av det. 2 av veggene vil vere inn mot utsprengt fjell.

Dimmensjon: 7,4 x 11,2m og totalt 6m høyde. Dette må det søkes dispensasjon for med ansvarlig søker vil jeg anta. Kan jeg alikavel feks sette opp grunnmuren selv? Kjenner ingen tømrere som jeg kan snike meg inn på etter som jeg er relativt ny i dette området. Naboen taper ikke noe utsikt selv med denne høyden.

Følgende tanker er gjort:

Grunn: Utsprengt tomt, pukk og drenert. Vann og kloakk vil bli lagt inn for en mulig fremtidig leilighet på loftet. Ikke noen dreneingskum i selve garasjen, og av den grunn tror jeg at jeg unngåpr kravet om oljeutskiller

1.etasje: Alle vegger i 1 etasje mures med Sundolitt Kube (tykkelse 250mm) som sikkrer tilstrekkelig isolasjon. Drager fremfor portene IPE 280. Grunnen til at der en enslig port til venstre er grunnet servitutt. Plata støpes med rør til vannbåren varme. Disse skal ikke tilkobles. Etasjeskillet støpes med inkludertrør for vannbåren varme.

Loft: A takstoler brukes med 38 grader vinkel. 1 dør, og 2 vinduer. Muligens 1 stk takvindu.

Dette var noen raske tanker, men det store spørsmålet hva kan jeg spare penger på utenom å skjære ned på str. Hva arbeid kan jeg lovlig sett gjøre selv? Og tilslutt årets store tippekonkurranse...hva kommer prisen på uten gravingmed uinnredd loft???
Ny trippel garasje med loft - inspirasjon og tanker fra starten av - Side view trippel garage.jpg - auin

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0

men det store spørsmålet hva kan jeg spare penger på utenom å skjære ned på str.

En ting som ialfall slår meg er taket. Det fordyrer en god del med det vinklede taket. Spesiellt kombinert med stor fri åpning under. Du må ha en solid drager over portåpningen! Det blir da en konflikt hvor du ikke kan legge den høyt pg.a. gulvet i 2.etg. Og ikke lavt pg.a. porthøyde. Da blir løsningen gjerne HEA bjelke som er mye dyrere enn annen bjelke med samme bæreevne.

Edit: Ja.. nå så jeg at vinkelen ikke stikker utenfor. Da kan du nok gjemme drageren i veggen. Det gjør det litt greiere.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 22     0
Takker for inpurt Einar. Tanken er å ha ein fremskutt front ca 60cm som ene og alene bæreres av den støpte etasjeskilleren. Lysåpning i porten er 2,6m. Over portene går en horistontal drager av stål IPE 280mm. Må selvsagt frem med formelboken og kalkulatoren for å verifisere at dette er ok. Den horisontale drageren understøttes på på hver side av porten, 3 dvs 3 dagere av samme dim. ...
Ny trippel garasje med loft - inspirasjon og tanker fra starten av - Trippel garasje sett frå venstre side.jpg - auin
  (trådstarter)
   #3
 22     0
Rekna over utslag for ein IPE 270 (høgde 270mm) med 9 meter spenn. Ser då bortifra den mitre understøttinga mellomportene som vil vere t positivt bidrag. Som en har tatt utgangspunkt med at jeg har 500kg/m2 over ca 68m2. Dette gir meg ca 17Te på portsida. Dette er i utgangspunktet konservativt slik jeg ser det. Uannsett dette meg en total nedbøying på 1,41cm. Visst jeg hadde tatt med støtta under porten ville dette blitt under 1 cm ved en last på 500kg/m2. Denne lasten tror jeg ikke jeg kommer oppi selv med snølast på 100kg/m2..... Men somdagt...dette er kun overslag...