15,083    23    2  

Oppkjørsel i asfalt/betong ødelagt av veisalt?

 389     Bergen     2
Hei, etter første vinteren i det nye huset ser vi at oppkjørselen er ganske ødelagt, og dette pussig nok ikke bare der bilene kjører, men også litt i midten. Veldig grovt sammenfaller det med "stien" vi hadde i vinter, det er ikke mulig å kjøre den bratte oppkjørselen når det er kaldt. Kan veisalten ha tatt knekken på betong og asfalt også? Delvis er i hvert fall betongen smuldret bort til metallnettingen.

   #1
 94     Stavanger     0
Salting tærer veldig på betong. Vet ikke hvordan det er med asfalt.
   #2
 1,382     Oppland     0
mange hovedveier saltes daglig på viterstid, så tviler på det kan være noe farlig for asfalt
   #3
 159     Hedmark     0
trysilveien i hedmark ble belagt med ny asfalt sommeren 2009 og veidekke har hatt trøbbel med saltbøssa i vinter...dette har ført til at asfalten har krakkelert og det er derfor bestemt at den skal legges på nytt.... Så ja dette er faktisk mulig ved overforbruk av salt, men jeg vet ikke hva det vil si i faktisk mengde pr. kvadratmeter når man sier at det er for mye...
Signatur
   #4
 81     Oslo     0
Betong er motstandsdyktig mot det meste - bare du bruker nok sement. Mye sement gir sterk betong og da må det armeres god i øvre del, så det ikke oppstår svinnriss.
I tillegg må armeringen ha god overdekning på 30-50 mm.

  (trådstarter)
   #5
 389     Bergen     0
takk for svar!
jeg ser jo armeringen nå, så løpet er kanskje kjørt for denne? kan det lappes? har aldri gjort det, men det er ingen prioritet å bruke mange nuller på oppkjørselen nå.
dessverre kan jeg ikke si om vi brukte mye salt per kvm, men jeg saltet nå en del ganger, og kostet stien etterpå for å få den mest mulig bar. det er kjempebratt, og her i bergen kunne vi liksom aldri være sikker at dette ikke ble til slush over natten. det er det i hvert fall ingen som kan gå på.
@langeid, dette høres jo helt forferdelig ut. Shocked
   #6
 2,297     Ski     0
Feil betong, B35 MS må du bruker for å hindre at salt og vann tærer på betongen.
   #7
 81     Oslo     0
Det går selvfølgelig å støpe oppe på den eksisterende betongen, men da kommer du kanskje for høyt? Uansett bør påstøpen være minimum 10 cm.

Det beste er nok å pigge/sage bort arealet som er ødelagt og begynne på nytt. Surt - men enda surere å lage nok et betongdekke som ikke holder.

  (trådstarter)
   #8
 389     Bergen     0
Tusen takk for tipset! 10cm er ganske mye, men det kan la seg gjøre. Lurer bare på hvordan vi best kan få til overgangen mellom asfalten halvveis opp, og heller nede utenfor garasjen - må nok få noen med kompetanse til å se på det. Det går enda an å kjøre på det, men samboeren min får ganske mye spin med bil med fremhjulsdrift.
   #9
 21,481     Enebolig     0

Feil betong, B35 MS må du bruker for å hindre at salt og vann tærer på betongen.


Så denne betongen tåler salt? Altså ukentlig salting hver vinter? Visste ikke at det var å få tak i, er vel dyr.
  (trådstarter)
   #10
 389     Bergen     0
Snart er hele oppkjørselen blitt til grus, vi kjører på armering. Den er bratt, og regnet gjør sitt... Noen her som har tanker om hvorvidt oljegrus er tingen, eller er det kolossalt mye bedre med skikkelig asfalt? Jeg har ikke peiling, og egentlig heller ikke penger som er satt av til dette her... ::) Så bratt som det er vet jeg ikke en gang om det lar seg gjøre å trykke sammen oljegrus med en slik ristemaskin uten å vinsje den opp att...