18,553    23    2  

Ståldrager over port

 30     0
Hei.

Har noen en formening om hva en må ha over en lysåpning på 480cm. Det er valma tak med takplater.

Har tilgang på en HEB 160 på 6m, er denne stiv nok?

- Per Arne

   #1
 5,746     0
Kor mykje last får du på bjelken?
Egnevekt av taket + snølast + andre laster (etasje over?) + sikkerhetsmarginer?

HE-160A holder 7 kN/m med L/400 nedbøying for 5 m spenn.
Bruddgrense er 26,6 kN/m.
  (trådstarter)
   #2
 30     0
Beregna den like godt selv.

Bruker areal på (50kvm*1,5)*450kg/kvm=33,75t taklast

33,75t/4=8,4t pr.side

Og dette resulterer i maks belastning på 94,25MPa (bruddstyrke 355MPa) og maks defleksjon i senter av bjelken på 4,5mm. Sikkerhetsfaktoren blir da på 2,2.

Har da tatt overkill ang taklast da en pga valmtaket ikke får full belastning på denne siden...

Noen synspunkter?
  (trådstarter)
   #3
 30     0

Kor mykje last får du på bjelken?
Egnevekt av taket + snølast + andre laster (etasje over?) + sikkerhetsmarginer?

HE-160A holder 7 kN/m med L/400 nedbøying for 5 m spenn.
Bruddgrense er 26,6 kN/m.


Blir kun egenvekt av tak pluss snølast.

hva betyr L/400 nedbøying?
   #5
 5,746     0

Beregna den like godt selv.

Bruker areal på (50kvm*1,5)*450kg/kvm=33,75t taklast

33,75t/4=8,4t pr.side

Og dette resulterer i maks belastning på 94,25MPa (bruddstyrke 355MPa) og maks defleksjon i senter av bjelken på 4,5mm. Sikkerhetsfaktoren blir da på 2,2.

Har da tatt overkill ang taklast da en pga valmtaket ikke får full belastning på denne siden...

Noen synspunkter?

Kan du legge ut beregningene du har foretatt? Formler og faktorer.

Viss du belaster 8,4 tonn på 5 m HE-160B gir dette 17 kN/m, og mykje større nedbøying enn 4,5 mm, kjapp beregning gir 26mm.
Siste redigering: Wednesday, August 15, 2012 7:17:49 PM av oblygre
  (trådstarter)
   #6
 30     0
Skal ha langhelg nå, men kan legge det ut til mandagen.

Er beregnet med imuleringsmodulen i Inventor 2012, samme som vi bruker til å beregne alt annet som skal subsea Tongue
   #7
 425     0
Dette får jeg:
HE160B S355, ls = 4800 mm (fritt opplagt)
84 kN => 17,5 kN/m
Utnyttelse: 81,5 %
Absolutt deformasjon: - 24 mm

Men så er jo lastene "tatt godt i" uten at de videre er forklart, så er umulig å gi noen videre kommentar utover å kontrollere selve beregningen. Men iht BKS veier f.eks tak med takstein 1,1 kN/m². Virker også som om arealet er tippet og hvorfor er areal ganget med 1,5? I beregningen er det også antatt at bygget er kvadratisk, og at bjelken spenner hele den ene siden. 4,8 x 4,8 = 23 m², ROT(50 m²) = 7 m... Så her er det mye som forklares bedre før en ordentlig kommentar kan gis.

   #8
 7,691     Bærum     0
Og hvorfor deler han taklasten på 4? Hvis takarealet han beregner skal opplagres i hver side må det vel deles på 2.
   #9
 425     0

Og hvorfor deler han taklasten på 4? Hvis takarealet han beregner skal opplagres i hver side må det vel deles på 2.


Er nok pga at det er et valmet tak, og derfor opplagt på alle (4) sider. Det jeg mente med at bygget er antatt kvadratisk.
   #10
 7,691     Bærum     0
Antok at takarealet var den delen som var over lysåpningen. Det er jo den som er interessant. Nei, her mangler det nok en del informasjon.
   #11
 22,342     Akershus     0

Hei.

Har noen en formening om hva en må ha over en lysåpning på 480cm. Det er valma tak med takplater.

Har tilgang på en HEB 160 på 6m, er denne stiv nok?

- Per Arne

Tror jeg ville droppet den. Selv Grimstagarasjene bruker tøffere greier enn dette, og de sparer på alt.
   #12
 2     1
Er i samme båt her, så jeg slenger meg på da det virker som det er endel kyndighet ute og går.

Vurderer 5m garasjeport, men har ikke beregningsprogram. Har anslagsvis 65 m2 takareal (saltak, så delt på 2). Lengden av (selve) bygget er 8,3 m. Takvinkel 18 grader, med decraplater, så det blir litt mindre vekt enn stein. Noen som har verktøy, vett og/eller forstand til å regne ut dette? Hadde tenkt å gå for kanskje HEB 220 eller 240?

Jeg må vel også støtte opp et sånt spenn med litt mer enn treverk? Regner med at jeg "driter" på plass et firkantrør på hver side, men forslag mottas.
   #13
 5,746     0
Kva snølast har du i området?
Du kan godt bruke tresøyler i enden av ståldrageren, du må berre dimensjonere den korrekt.
Men du er fort oppe i 6" materialer, så tykkelse på veggen speler inn også.
Men tresøyler kan være fin til å feste garasjeporten i i.
   #14
 7,691     Bærum     0
Det er en del år siden jeg gjorde dette. Mener jeg har en 300 IPE. Dette må imidlertid regnes på. Min bjelke står på firkantrør. Har festet 2x6 på rørene som portfestene sitter i.
   #15
 425     0

Er i samme båt her, så jeg slenger meg på da det virker som det er endel kyndighet ute og går.

Vurderer 5m garasjeport, men har ikke beregningsprogram. Har anslagsvis 65 m2 takareal (saltak, så delt på 2). Lengden av (selve) bygget er 8,3 m. Takvinkel 18 grader, med decraplater, så det blir litt mindre vekt enn stein. Noen som har verktøy, vett og/eller forstand til å regne ut dette? Hadde tenkt å gå for kanskje HEB 220 eller 240?

Jeg må vel også støtte opp et sånt spenn med litt mer enn treverk? Regner med at jeg "driter" på plass et firkantrør på hver side, men forslag mottas.


Dersom bygget ditt er 65 m² og lengden er 8,3 m er bredden 7,8 m. I hvilken vegg står porten, og hvilke vegger er bærende Hvordan er takkonstruksjonen, takstoler, mønedrager noe annet? Det er alltid lettest med en tegning.
   #16
 5,746     0

Skal ha langhelg nå, men kan legge det ut til mandagen.

Er beregnet med imuleringsmodulen i Inventor 2012, samme som vi bruker til å beregne alt annet som skal subsea :P


Fann du ut av dette? Er det Inventor som lurer deg, eller er det input som er feil? Forøvrig trudde eg det var hovedsakelig Ansys som vart brukt til denslags offshore, eg jobber for eit servicefirma, de modellerer i Inventor og kjører alle beregninger i Ansys utfra Inventormodellen.
   #17
 2     0

Dersom bygget ditt er 65 m² og lengden er 8,3 m er bredden 7,8 m. I hvilken vegg står porten, og hvilke vegger er bærende Hvordan er takkonstruksjonen, takstoler, mønedrager noe annet? Det er alltid lettest med en tegning.


Bygget er 8,3 * 6 m(~50m2). Taket går ca 45 cm ut på hver side (alle sidene), derfor har jeg rundet opp til 65 m2 (Riktig skal kanskje være 62-63 m2). Porten står på langveggen og saltak i lengderetning, slik at det er her bæringen blir. Snølast for området er oppgitt til 3,5 kN/m2. Taket vil bestå av 2"*6" A-stoler (sannsynligvis). Har ikke noe mer data her foreløpig. Ingen mønedrager er planlagt. Rupanel, underlagspapp, sløyfer og lekter under decraplater(6,7 kg/m2).

Med fare for å falle fullstendig igjennom har jeg røfflig beregnet totalvekt av taket til  2 tonn (ca 1370 kg treverk og 630 kg decra og underlagspapp). Dvs 1 tonn på én vegg (rundet opp). Tar jeg fryktelig feil dersom jeg beregner halvdelen at taket til 3,5 kN/m2 * 31,5 m2 = 110kN + 10 kN = 120 kN? Så er det jo et spørsmål om sikkerhetsfaktor.....

Hvordan fordelingen på min 8,3 m vegg med en åpning på 5 m blir, trenger jeg hjelp til. Også bjelkestørrelse, da.
   #18
 7,691     Bærum     0
Det er belastningen over åpningen som er av interesse. Den delen av taket som er utenfor bæres av veggen så den trenger man ikke forholde seg til. Du må altså regne på en takstripe som er 5x6m. Halve vekten må bæres av bjelken. Når jeg så etter ser jeg at jeg har brukt en IPE 250 over min port. Å beregne bæring er noe jeg ikke vil gjøre på et forum da det er forbundet med ansvar. Jeg har gjort det på mitt eget hus og det har gått greit, men å gjøre det for andre er jeg forsiktig med. Du får byggeblad som viser hvordan dette skal beregnes. Det er ikke spesielt komplisert. Der er også sikkerhetsmarginer lagt inn.
   #19
 5,746     0
Byggebladene viser last med eit gitt nedbøying og/eller bruddgrense, så fortsatt må ein rekne inn sikkerhetsmarginer for egenlast, nyttelast og snølast.
   #20
 5,746     1
Fann eit regneark i ein anna tråd for punktlast som eg korrigerte til også å omfatte jevnt fordelt last.
Tar ikkje noko ansvar for bruken av denne, men min begrensa testing av den ser ut til å stemme.
   #22
 5,746     0
Det er den eg har henta talla tidlegare i tråden frå.
Den har ein del eksempel på dimisjonering, og også eksempel på sikkerhetsfaktorer ein kan bruke.
   #23
 205     0
Jeg bare bryter inn i denne "mattetråden" og vil tipse TS om å passe på å få grunnet/malt ståldrageren slik at du ikke ødelegger bilen/porten med rustflekker Wink
Signatur