40,278    16    12  

Ulike løsninger for garasjegulv, fordeler og ulemeper?

 73     Vestlandet     1
Tenkte å liste opp noen løsninger for type behandling på garasjegulv. Fint hvis dere med disse  løsningene supplerer med fordeler og ulemper.

1. Ingen behandling

2. Epoxymaling

3. Stålglattet

4. Fliser

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     2
Jeg er veldig fornøyd med fliser!
Men garasjen brukes som verksted mer enn garasje.
Det er utrolig lett å holde rent og tåler alt. Men det må være skikkelige fliser beregnet for denslags.
Signatur
   #2
 627     Bærum     1
Du kan behandle betongoverflaten på flere måter også, f.eks. impregnering som gjør at den blir vannavvisende. Lett å spyle av. Veldig greit hvis gulvet bare er glattet.

Ellers vil jeg tenke at det har litt å si med hva slags bruk du forventer. Er det kun oppbevaring av bil, ser jeg ikke behov for å gjøre mer enn høyst nødvendig.
Skal du ha verksted eller annen bruk, så vil det være bedre å ha en overflate som litt enklere kan holdes ren, f.eks glattet betong (impregnert), eller behandlet med epoxy.

Skal du ha utstillingslokale kan du jo også slipe betongen ...

Fliser, da tenker du kanskje på slike plastfliser i gilde farger og mønster? Ser jo veldig stilig ut, men det fordyrer en del (sammenlignet med ubehandlet/enkel behandlet.)
  (trådstarter)
   #3
 73     Vestlandet     0
Stålglattet gulv med impregnering, kan det være noe? Hvordan er stålglattet på vinteren eller med vann under skoa? Glatt? For glatt?
   #4
 358     Rælingen     2
Skal gjøre noe med mitt gulv til våren og vurderer opp og ned hva jeg skal bruke. Har mer eller mindre slått fra meg epoxy og beveget meg over på impregnering eller plasfliser.

Ulempen hos meg er at gulvet er forholdsvis grovt og må slipes for å få det jevnt og fint. Jeg må leie betongsliper (støver en del) før jeg kan impregnere, dette blir fort noen tusenlapper.

Slike plastfliser vurderer jeg også pga farge- og mønstervalg, og så er det dekorativt. Dette kunne fungert for meg da garasjen blir et hobbyverksted (uten bruk av sveiseapprat, væsker o.l) og oppholdssted for en veteranbil på vinteren. Blir ikke mye søle og salt for å si det sånn. Blirt ikke så dyrt heller, hos www.smartdeck.no koster disse 152/kvm.

Så det kommer ann på bruken som det skrives her.

   #6
 2,018     Strømmen     0
Det desidert viktigste er å drenere gulvet med slukrist mitt i, dette forhindrer at smeltevann fryser under garasjeporten og du får lettere avrening.
 
Husk at det er ikke lov å koble dette sluket til soilen i huset...normalt løses det med en
egen soil som føres ut i drenerende masse...

"Glassklar" er som regel nok til å gi god nok tetting av porene, dersom overflaten er glattet, dersom man vil ha et perfekt gulv, så er epoxy tingen, men husk at dette ofte
blir glatt.
Signatur
   #7
 28     0
Naboen brukte white spirit og brunol/bronox ( noe i den duren, samme lakk som han hadde på garasjeporten) blandet 50/50.

   #8
 282     Tønsberg     1
Noen som kjenner til priser for sliping av betong? Jeg var litt for "slapp" med hvordan min garasjeplate ble støpt. Skulle brukt litt mere tid, men var helt utslitt etter jobbing i over en uke med å lage forskaling, samt at jeg samme dagen som det skulle støpes fant ut at min patent med 30 mm plastlister, armeringsnett samt 60 mm plaststoler festet med armeringsnett over var særdeles ustabilt! Måtte rase ned på Zeiner å kjøpe to pakker med 50 mm plastlister, hadde puls så det holdt. Når betongen lå på plass, var ikke lysten til å pusse der. Men ser i ettertid at pussing/stålglatting hadde vært fint. Tips om noen i Vestfold hadde vært fint.
   #9
 627     Bærum     2
Hvis du ikke har alvorlig verktøyskrekk kan du fint klare betongsliping av garasjegulv selv. Du leier en slipemaskin på Cramo eller tilsvarende. Selve maskinen koster vel ca 500 kr pr dag, men det kommer tillegg for slitasje på slipesegmentene. Dette kan fort bli noen kroner - selvsagt avhengig av  hvor mye du sliper. Regn med en tusenlapp eller to her.
Uansett mye billigere enn å leie enn til å gjøre det.

Anbefaler også en slipemaskin med vanntank. Da blir det knapt støv i det hele tatt, og jeg har forstått det slik at slitasjen også blir noe mindre.

Så er det bare å behandle med egnet impregnering  Smile
   #10
 68     Sola     1
Det avhenger svært hva du skal bruke garasjen til.
Alt. 1, ok dersom garasjen kun brukes til parkering, no good hvis det skal jobbes. Olje og kjemikalier trekker ned i    gulvet, vanskelig renhold. Støver. Har man fall på gulv mot port renner vann dårligere.
Alt. 2, kan bli veldig glatt men man kan ha litt "antiskli" grit, dekorativt med uendelige muligheter til å "stashe" det med effekter, forholdsvis dyrt dersom man velger kvalitet. Har man piggdekk vinterstid så vil det på sikt ødelegge, men da må man gjenta behandlig isåfall. Enkelt renhold
Alt.3, Stålglatte anbefales uansett. Endel arbeid, men man får en jevn og fin overflate om man senere vil olje det eller legge epoxy. Er det gjort skikkelig  blir resultatet kjempebra. Krever endel av den som gjør jobben + leie av utstyr. Enkelt renhold senere
Alt.4, fliser er en bra løsning, men fuger bør behandles slik at de ikke misfarges av oljer osv.
Alt.5, Sliping av gulvet, blir utrolig fint, men kan bli noe glatt. Bør oljes slik at ikke oljer og søl trekker nedi. Lett renhold.
Alt.6, plastfliser, dekorativt men ikke vanntett, vann kan sive gjennom skjøter ved vasking av gulv og bli liggende der. Rimelig løsning som nevnt tidligere. Litt styr med at man må legge under noe som beskytter gulvet ved oppjekking av bil osv. Ikke beregnet for en skikkelig jobbegarasje med karrosseriarbeid og mer grisete saker. Skeptisk til holdbarhet ved kjemikaliesøl. Ikke gulvet du velger dersom du etter endt prosjekt setter trykk på vannslangen og spyler garasjen.

Dette er mine personlige synspunkt. Jeg skal til og slipe gulvet i garasjen selv og olje/impregnere dette etterpå. Min blir en mekkegarasje der jeg må ha muligheten til å spyle ut støv og skitt