5,689    9    0  

BigaConcept: Hva kan man forvente av en kjøkkenleverandør?

 45     Fredrikstad     0
Vi har renovert huset vårt. Begynnte prosjektet i høst og nærmer oss ferdigsstillelse nå. Vi var da innom flere forskjellig kjøkkenleverandører før vi bestemte oss for en av dem. Oppga omtrentlige mål på rommet som skulle bygges om, og fikk tegnet forslag. Dette var i oktoboer 2008, og som avtalen var så tok vi kontakt igjen for å få det målt opp skikkelig når rommet sto klart i januar 2009. Denne målingen ble utført av dama fra leverandøren, og er noe de har som en del av sin service.

På grunn av vegger som ble revet og slikt var det kommet opp en drager i taket som ikke var med på de første tegningene. Damen skulle derfor legge inn den og justere etter dette. Hele tiden var oppdraget å fylle ut mest mulig med skapplass på de aktuelle veggene, ettersom det er et forholdsvis lite rom. Skapene skal derfor flukte med drageren i ytterkant. Så ble bestillingen sendt til fabrikken og booket for levering i uke 10 og vi betalte et forskudd på 42 000,- Resten av beløpet skulle faktureres når kjøkkenet var levert. Resten utgjør ca 100 000,-.

I uke 9 ringte jeg damen for å bekrefte at levering fortsatt var i uke 10, det bekreftet hun. Tirsdag i uke 10 ringte jeg for å høre hvilken dag i uke 10 det kom, fikk høre at det var torsdag og at fraktselskapet skulle ringe meg før de kom. Torsdag i tretiden ringer jeg igjen, siden jeg ikke hadde hørt noe fra fraktselskapet. Da henviser hun til en mail hun sendte i januar der det står uke 11 som levering, og sier at det hadde det vært snakk om hele tiden. Det var produksjonen som skulle foregå i uke 10.

Uke 11 kommer, mange telefoner fram og tilbake men ender opp med at kjøkkenet skal komme fredag. Noe det også gjør. Bortsett fra benkeplatene som hun på fredag sier at er forsinket og at de kommer mandag uke 12.

Så helgen i uke 11 begynner vi å pakke opp og sette ting utover, ser kjapt at dama har målt feil. Hun har målt fra vegg til drager, og så lagt inn den forholdsvis brede drageren på feil side av streken sin. Dette er midt på veggen med skap så der forskyver jo hele oppsettet. Soklene som er levert er også for korte, faktisk både etter de riktige og de gale målene. Vi får derfor ikke montert noen ting den helga. Så vi ringer damen da. Etter litt om og men blir det til at vi forskyver ene sokkelen så den kan brukes, med et tillegg i enden som kommer senere. Vi ber henne komme innom for å måle opp på nytt for å dobbeltsjekke at ting blir justert så det vil passe. Hun kommer innom lørdagen, men måler ingenting, hun sier hun skal justere på det og sende ny tegning på mail.

Hun sender en tegning som innebærer skjæring i både høyde og bredde på noen skap, masse ekstra foringer, skap som ikke flukter hverken med drageren eller overskap/underskap. Dette sier vi at ikke er som vi avtalte, det vil se rart ut med skjeve skap, så vi sier hvordan vi vil ha det istedetfor.

Mandag ringer jeg, da sier hun at hun har bestillt flere skap til meg. Jeg spør fortsatt om hun kan måle på nytt og ber om å få se ny, justert tegning med riktige skap. Får den på mail.

Ettersom det å få ny sokkel fra fabrikken vil ta veldig lang tid foreslår vi at en snekker lokalt her kan bytte ut fronten på den vi har med en av de ekstra foring-delene vi har fått slik at vi kan komme videre. Dette syns hun var lurt og hun skal sende en snekker tirsdag uke 12. Jeg sier at jeg kan komme på kort varsel når snekkeren ringer. Tirsdag i ett-tiden har snekkeren ikke ringt enda. Da er mannen min innom huset og ser at han faktisk har vært der, uten å si i fra. Døra var åpen siden det var en annen håndverker (som vi stoler på og som hadde sagt i fra) i huset akkurat da. Samme ettermiddag tenkte vi å få montert noen flere skap. Da ser vi at denne snekkeren har faktisk ikke målt opp i det hele tatt, han har bare tatt utgangspunkt i ting som lå løst på gulvet. Den nye sokkelen er skjev, for kort og feil plassert. Han har også skrudd den ned i vårt nye gulv selv om det står tydelig i monteringsanvisningen som lå fremme at det måtte IKKE gjøres.

Så jeg ringer kjøkkendama igjen. Hun ringer snekkeren som så ringer meg tilbake. Han sier at han har ringt meg på mobilen men siden jeg ikke svarte så dro han bare bort dit. Jeg har ingen ubesvarte på tlf den dagen. Han sier også at siden ting så ut som det lå riktig så gikk han ut i fra det. Jeg spør når han får fikset opp i det igjen og da sier han at det har han ikke tid til og at det ikke er hans problem. Han blir sur når jeg sier at hvis han hadde gjort som han skulle i første omgang så hadde det ikke vært noe problem, men at han nå har laget et problem som må ryddes opp i. Da vil han snakke med kjøkkendama og ikke med meg.

En time senere får jeg sms av kjøkkendama som ber meg måle opp slik sokkelen skal være og sende til snekkeren på sms, og at det er eneste måten jeg kan få sokkelen den uka. Da ringer jeg henne og sier at det blir for useriøst, det ligger i prisen vi betaler at hun måler (og dermed er ansvarlig for evt feil mål). Men vi kan komme og låse opp på et kvarters varsel når som helst for at hun kan måle. Da hører vi ikke noe mer.

Torsdag uke 12 ringer hun og spør om vi er i huset, så hun kan komme med en sokkel til oss. Hun kommer da med en sokkel, som er for lang denne gangen. Hun tar også med seg de skapene som det ikke er plass til med den nye løsningen. Hun får også med seg et skap som er bestillt i 50cm bredde og levert i 40cm. Vi gir opp å få tilpasset mdf-sokkelen slik den skal være og kapper den til selv.

Ettersom vi pusler rundt på kjøkkenet oppdager vi stadig nye morsomheter, sånn som at sideveggen på skapet til kjøleskapet er hvit som frontene, mens siden på skapet oppå er sterkt gultonet. Eller at kombiskapet med kjøledel og frysedel har fått tilsendt en hel dør. Eller at når vi monterer skapet som vasken skal i i følge tegningene så går ikke vasken nedi uten å bende på skapet, og døra til skapet går heller ikke på. På det med vasken viser det seg at hun tenkte når hun bestillte benkeplata (med vask) at det hadde blitt finere om den var litt mer til venstre, så hun flytta den. Uten å spørre oss og uten å justere tegningene vi skulle montere etter.

Flere ganger i løpet av disse dagene spør jeg om hun kan bekrefte noe levering på nye skap og på den benkeplatedelen som var feil. Hun sier at skapene (men ikke dørene) skal gå fra fabrikken fredag uke 12 og at vi da vil få det antagelig torsdag uke 13. Hun har ikke mulighet for å skaffe kjappere transport enn dette, selv om det er ca 5-6 timers kjøring fra fabrikken og hit. Tirsdag i uke 12 ringer hun og sier at hun står på godsterminalen og har pakket opp og sjekket alle pakkene våre, det følger med alle dører unntatt én og de kan være hos oss innen en time. Så bra svarer vi, før tiden og gode greier.

Pakkene kommer, vi ut pakker dagen etter og stabler opp for å få oversikt. Det hun sa hun hadde kontrollert har fortsatt flere mangler. Vi mangler hyller og dør til det ene skapet, et helt overskap mangler. Et annet overskap er levert alt for høyt, så det ikke får plass under drageren. Dørene til kjøl og frys mangler. Vi har fått en pakke med ben til det skapet som kom utenfor sokkelen vi måtte forskyve, men de delene for å få festet bena i skapet mangler.

Og i dag (torsdag i uke 13) kommer det konvolutt i posten, der ligger faktura med spesifisert liste vedlagt. Fakturaen har forfallsdato den 25/3, altså i går. Konvolutten er sendt med B-post og er stemplet den 24/3. Hun skriver at hun har lagt til for et skap som kommer i tillegg ettersom det plutselig ble bedre plass når hun regnet riktig og at vi kan få lov til å holde tilbake 15 000 inkl moms til alt er levert. Regningen lyder på litt over 108 000,-

Vi går igjennom lista som vi fikk, der er det i alt 8 elementer som hun mener vi skal betale for, men som ikke er levert, og som heller ikke skal leveres. Dette utgjør ca 10 700,- før moms. Hun har også glemt å ta med 6 elementer, men dette er rimeligere ting enn de som var ekstra, og flesteparten av dem kom som tillegg kun fordi hun hadde regnet feil på målene.

Alle våre ting som naturlig hører hjemme på et kjøkken og i en spisestue står nå i esker. Vi har fått kjøleskapet, stekeovnen og microen til å virke, men benkeplata der koketoppen skal være har vi fortsatt ikke fått. Dama har prøvd seg på at det var visst helt vanlig at folk tok i bruk dyre induksjonstopper mens de lå løst på benken, så det var visst ikke noen ulempe for oss at kjøkkenet blir så forsinket. Vi har måttet flytte ut fra der vi har bodd under renoveringen i uke 13. Denne flyttefristen har hun visst om siden i oktober og der var derfor levering ble booket til uke 10.

Nå er jeg sliten, sint, lei og oppgitt. Kjenner jeg egentlig mest har lyst til å le av hele greia. Men vi har fortsatt et kjøkken uten kokemuligheter, vi har ekstra skap vi ikke får brukt stående i stua og vi aner ikke når resten kommer på plass. Lyslister og andre detaljer er jo også feil, som følge av feilmålingen hennes. Dette oppdaget vi sent, det har rett og slett ikke vært plass til å pakke ut alt før vi har fått skapene opp på veggen.

Når jeg påpeker at dette har vært veldig rotete så beklager hun og sier at vi har hatt uflaks siden hun målte feil. Og det er vi jo enige i, men det som kjennes mye verre er måten ting har blitt fulgt opp på. Jeg syns ikke det skal være nødvendig å mase, ringe, purre og gnåle for å få folk til å rydde opp i feilene sine. Det skal også være unødvendig å be henne måle opp på nytt for å unngå flere feil, for så å oppleve at hun ikke måler og det kommer flere feil. Og å sende ut en forfalt regning, på feil grunnlag, feil beløp, før kjøkkenet er ferdig levert og helt uten noe avslag for alle feilene vi har hatt er jo bare provoserende.

Nå har vi mange ganger forsøkt å få informasjon fra henne vi kjøpte av her i Fredrikstad, uten å få noe særlig ut av det. Hun er unnvikende og svarer vagt. Lover å komme med tilbakemeldinger uten at vi hører noe.

Vi har derfor latt siste ukers kommunikasjon gå pr. mail, med kopi til hovedkontoret. Uten at vi har hørt noe fra hovedkontoret av den grunn. Har også forsøkt å ringe hovedkontoret, der er de stadig for opptatte til å svare. Og når de sier de skal ringe tilbake får vi en sms der de henviser oss til henne vi har snakket med her i Fredrikstad.

Også forsøkt å ringe hovedkontoret i Danmark, ettersom det er derfra dette blir importert. Men de kan heller ikke svare. Henviser igjen til damen i Fredrikstad, som vi ikke får svar av.

Hva syns dere? Hva bør vi kunne forvente av denne leverandøren?

Espen

   #1
 385     Bergen     0
Skrekk og gru. Dere bør jo i første omgang forvente at de setter klutene til og faktisk skaffer til veie folk med kompetanse til å få ferdigstilt kjøkkenet deres. Hvis dette blir gjort og resultatet blir ok tror jeg dere må si dere fornøyd med det, tviler på at dere får noen finansiell kompensering for problemene.

Evt får de kaste kortene og heve kjøpet fullstendig.
   #2
 1,943     0
Hjelpes  Shocked :o

Eg har ingen råd å gi, men de har jammen meg vore tolmodige! Håpar dette blir ordna opp i!
  (trådstarter)
   #3
 45     Fredrikstad     0
Ja da fortsetter det...
Vi fikk telefon idag, om hun måtte komme og måleopp benkeplata som er feil igjen. Denne plata fikk vi først sammen med det andre i første leverangse. Så var den feil. Så vi fikk en ny. Og når den kom før påske var den også feil. Så da var hun innom før påske og målteopp for og skaffe ny. Men dette målet fikk hun altså ikke til og stemme så nå skal hun måle enda engang....
Men hun hadde hvis fått døra til kjøleskapet da. Håper den passer denne gangen....

Espen
   #4
 925     0
heh..jeg hadde kansellert hele opplegget glatt! Det der er HELT drøyt.
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 45     Fredrikstad     0
Ja, da har hun målt på nytt.
Benkeplata skulle nå komme 15 mai. Og snekkeren hennes skulle montere den. Så da er det bare og vente og se.
Jeg må si at jeg er overraska over hvor lang tid det tar og lage en benkeplate...

Espen
  (trådstarter)
   #6
 45     Fredrikstad     0
Hei
Nå har jeg få melding fra administrator at Biga vil ha dette innlegget fjernet.

Her er mitt svar til admin:

Hei.

Ja jeg er sikker på at jeg kan stå inne for det som er skrevet.
Jeg mener at det er fult lovelig og legge ut min erfaring fra denne butikken.
Jeg har også prøvd og spørre de andre forumbrukerne om hva man kan gjøre i dette tilfelle i et håp på og få hjelp til og løse saken.

Jeg er ikke intresert i og henge ut noen. Men jeg ønsker help i denne saken. Og jeg ønsker ikke at andre skal komme i en lignende sak. Hvis noen andre har erfaringer (positive) med biga må de gjerne legge disse ut.

Espen Bø
   #7
 1,027     0
Fjerner admin denne tråden er all troverdighet og uavhengighet for forumet borte, det vil i praksis si at all omtale av firma må være postiv her inne.

Om den omtalte leverandøren ønsker daken ut av verden er det jo bare å ordne opp!

   #8
 925     0
Enig med Juba. Å fjerne tråden, er bare å bekrefte at de er dårlig på service.
Signatur
   #9
 4,148     Oslo Vest     0
Det er ingen grunn til å fjerne denne tråden. Selv om jeg er prinsippielt motstander av å oute noen så har trådstarter en meget ryddig og nøytral gjengivning av faktum. I tillegg så beskrives kommunikasjonen mellom partene på en slik måte at trådstarter har vært meget rimelig og gjort sitt for å prøve å finne løsninger over lengere tid.

Jeg mener at det foreligger nok til å heve kjøpet, de har hatt nok utberingsforøk, og vist faglig svakhet ved ikke å måle opp samt STADIG levere feil. Utfordringen om du hever kjøpet er jo at det tar tid å få inn et nytt kjøkken i løpet av kort tid. Dette er selvsagt en prioritering dere selv må avgjøre.

Jeg ønsker dere lykke til og vi får håpe at leverandøren skjønner at de må skjerpe seg. Det er fint at e prøver å ordne opp, men et halvhjertet forsøk holder ikke.
Signatur