236    2    0  

Feil i benkeplate

 26     0
Hei, 

Jeg kjøpte ny epoq kjøkken. Da vi monterte kjøkken, oppdaget vi at det er noe med Feil med benkeplate. Vi Kontakte leverandøren og vi fikk ny benkeplate men det var samme feil igjen. Nå har Jeg fått femte gang benkeplate og det er samme feil igjen og Leverandøren klarer ikke å rette dette feilen. Nå fikk jeg tilbud å få pengene tilbake som jeg betalte for benkeplate. Men nå lurer jeg på om det er nok få de pengene tilbake. Med tanke på at hvis jeg kjøper ny benkeplate må jeg betale frakt+montering+ demontering av det gamle+ jeg må betale for å kaste den. Nå trenger jeg litt hjelp og lurer på om jeg har rett å få disse kostnadene siden jeg har betalt for montering og osv og det er selgeren som står for feilen.

   #1
 1,043     Akershus     0
Forbrukerkjøpsloven § 52:

"§ 52.Erstatningens omfang1

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet ..."

"§ 53.Beregning av prisforskjell ved heving1

Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. ..."


Den korte og ikke helt presise versjonen er:
  • Forstår at Elkjøp har erkjent feil og akseptert heving?

  • Du skal stilles økonomisk som om du hadde fått riktig benkeplate levert

  • Du må foreta et såkalt "dekningskjøp" av en annen benkeplate (tilsvarende type/kvalitet)

  • Prisforskjell kan du kreve fra Elkjøp, inkl frakt, bortkjøring (om du må leie noen) osv

  • De må som utgangspunkt også betale demontering + montering inkl rørlegger osv (men her kan det variere noe ut fra avtalen om montering, men antagelig må du uansett kunne kreve dette fra Elkjøp uansett ansvarsforholdet mellom dem og dere leverandør av monteringstjenester)


Her har nok Elkjøp mistet retten til å omlevere etter forbrukerkjøpsloven § 29, men jeg ville kontaktet dem for å fremsette kravet før jeg bestilte ny benkeplate. Kan hende de klarer å fikse det likevel da...

Dekningskjøp er ellers et konsept som mange leverandører ikke kjenner til. Det er veldig lett for leverandøren å kaste kortene, men det kan koste dem dyrt.

[Kan tenkes at de prøver seg på at de av kulansegrunner har gitt deg pengene tilbake men ikke har akseptert heving, da må du vurdere om du skal bruke tid på det evt snakke med ... https://www.forbrukerradet.no/klageguide/]

Lykke til!
  (trådstarter)
   #2
 26     0
Tusan takk. Leverandøren sendte rørlegger og montør, da jeg de første fem benkeplatene. Men denne gangen de sier skal få pengene tilbake. Jeg skal prøve å få eventuelle kostnadene. Takk for en grundig svar😊