217    0    0  

Kjøkkenbestilling til besvær

 1     0
Når du kjøper nytt kjøkken hos en varehuskjede skjer det gjerne ved at flere leverandører av varer og tjenester skal samarbeide:
  • Kjøkkenbutikken: Tar bestilling og betaling for betaling av varene og monteringen

  • Benkeplateleverandøren: Måler opp og leverer benkeplate

  • Monteringsfirmaet: Er betalt til kjøkkenbutikk for montering av selve kjøkkenet, mens rørlegger og elektriker fra monteringsfirmaet sender separat regning

  • Kjøkkenprodusenten: Leverer kjøkken til den tid som er avtalt



Hva skjer så når noe går galt? Kunden må kontakte alle involverte mht å få rettet feil. Disse må så diskutere seg imellom hvem som skal ordne opp. Dermed går tiden og du venter uten å få svar fra noen av de involverte.

Jeg har nå en klagesak der følgende tidsskjema kan illustrere ventingen:
28.12.2018: Bestilling og betaling
28.02.2019: Levering av varer til nytt kjøkken
01.03.2019: Riving av gammelt kjøkken og levering av nye hvitevarer
07.03.2019: Montering av nytt kjøkken (også 8.3.19)
25.03.2019: Levering av benkeplate og montering av denne (uten fuging)
01.05.2019: Venter på løsning

Mangler så langt:
- Kabel til lys i overskap mangler (jeg henter selv i butikken)
- Kabel 2 til lys i overskap skadet
- Benkeplate ikke fuget
- Lyskabler ikke ferig montert, løse kabler henger uten på skapene
- Fuging på enden av kjøkkenbenk underskap ikke utført
- Feil montering av skap (ble rettet nopen dager senere)
- Feil på el til oppvaskmaskin (ble rettet etter noen dager)
- Skade på foring under oppvaskmaskin pga feilmontering
- Sprekk i foring over overskap pga feilmontering

Etter purring flere dager hver uke siden mars er vi fortsatt der at vesentlige mangler ikke er rettet. Jeg har hver gang krevd snarlig løsning og foreslått aktuelle datoer, men hos nevnte leverandører er det like taust som i graven med unntak av noen standardfraser de sender på autopilot til folk som klager.

Nå har jeg krevd prisavslag og kompensasjon for manglende sluttlevering. Før jeg nevner navnet på de involverte firmaene vil jeg gi de en siste sjanse til å rydde opp.