5,422    6    0  

leveringsfrist, krav ved forsinkelser? forhåndsregler å ta?

 325     Sør- Trøndelag     0
vi har bestilt kjøkken av en meget dyktig kjøkkenprodusent, lokat sådan, som  leverer over hele landet. det er et heltrekjøkken. kjøkkenet er ikke skitdyrt, men for oss er 170 000 også penger.
produsenten har rykte på seg for å være meget god, folk er fornøyde når de får kjøkkenet. faktisk så fornøyde at de ikke har for vane å si noe på all den irritasjon de har opparbeidet av tre ukers forsinkelser...noe denne produsenten flyter på.

alt dette har blitt meg fortalt av tidligere kunder. som anbefaler meg å prøve å skaffe avtale nå litt oppunder prod.start en form for avtale om kompensasjon ved forsinkelser. f.eks en dagmult. Alle her lokalt VET at dette firmaet lover, men ikke holder på tid. kan jeg kreve noe?


jeg har bestilt til en dato, i meget rimelig tid. (en uke før de måtte ha den. og prosessen mellom firmaet og oss startet for et år siden!
jeg startet på en epost nå, men syns formuleringen er vanskelig. kan jeg få innspill:
Jeg hadde en skriftlig bestilling av kjøkkenet etter de siste tegningene,  inn den 12.10.2010, med en ny oppfordring på å få pris den 28.10.
I går fikk jeg beskjed om at pga ferieavvikling måtte vi vente med prisen til i dag. Vi har alikevel ikke mottatt noe på epost i dag.
Jeg syns det er rimelig å få ny pris nå. Ikke fordi jeg regner med at prisen er så mye endret , det har ikke vært vesentlige varriasjoner på dette underveis i prosessen heller, men en mottar ikke en vare uten den endelige prisen. Og med oppgitte to til tre uker produksjonstid er det å anta at kjøkkenet nå er i starten av produksjonsprosessen.

Vi gleder oss veldig til å få et flott kjøkken og  fordi vi må ha kjøkken der vi skal bo fra dag 1, ønsker vi å  få en skriftlig (epost) bekreftelse på levering den 24. oktober 2010. og en orientering om hva vi kan forvente oss ved forsinkelser.
Så håper og tror vi at selv om pris kommer sent, så kommer kjøkkenet godt, i rett tid.
mvh Kari og Ola Normann


bedre , mer presise, høfligere etc endringer i ordlyden mottas med takk


   #1
 4,148     Oslo Vest     0
Forholdet reguleres av kjøpsloven kap V. Generelt kan man kan kreve erstatning for de utgifter man påføres som følge av forsinkelsen. Legg dog merke til bestemmelsen om tilvirkingskjøp.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 325     Sør- Trøndelag     0
kjøkkenet er nå levert men ikke montert. benkeplaten ikke kommet ennå.

men har de greid å levere riktig hvitevare. nei nei nei. navnet wirlpool og miele er sikkert såpass like at de ikke har sett forskjellen, eller så satser de på at vi ikke ser forskjellen....

mhf hmf >Sad vi flytter inn på mandag. bør ha alt klart da.
   #3
 181     Sandnes     0

kjøkkenet er nå levert men ikke montert. benkeplaten ikke kommet ennå.

men har de greid å levere riktig hvitevare. nei nei nei. navnet wirlpool og miele er sikkert såpass like at de ikke har sett forskjellen, eller så satser de på at vi ikke ser forskjellen....

mhf hmf >Sad vi flytter inn på mandag. bør ha alt klart da.


Hehe, å levere Whirlpool istedenfor Miele er ganske bråkjekt. Stå på krava!
Jeg bygger kjøkken selv nå, og Kvik har klønet ALT til noe så inne #"%!"; at jeg ikke gidder å krangle lenger, nå vil jeg bare ha det ferdig.
   #4
 8     Fauske     0
Har også vært gjennom en prosess med HTH. Kjøpte kjøkken, 2 bad, skyvedørsgarderobe og tre sett med garderobeskap.
Dette skulle leveres i to leveranser pga at to av seksjonene til kjøkken ikke kunne leveres som flatpakke.
Leveranse 2 skulle innholde de to nevnte seksjoner til kjøkken, hvitevarer, benkeplate og to servanter til bad.
Da leveranse 1, som skulle omfatte alt det andre, kom, manglet 5 stk 30 cm skrog til badene. Dette ble meldt fra om, bestilt og skulle leveres i leveranse 2. Dette var ikke så viktig å ha på plass da servantene skulle komme i leveranse 2.
Da leveranse 2 kommer er ikke de 5 skrogene levert. Gir beskjed om dette og får beskjed etter 1 time at dette blir sendt samme dag. Ber om bekreftelse på dette og får det på e-post samme ettermiddag. Forsendelsen skal ta tre dager.
En uke senere er skrogene ikke ankommet og jeg etterlyser de. De sier at det har skjedd en glipp og  skrogene er IKKE sendt.
Gir beskjed om at dette skal sendes I DAG med overnattapost og at jeg forventer at HTH betaler frakten og litt fratrekk i prisen på kjøkken for forsinkelse. Dette er ikke HTH enig i, men sier at dette skal vi bli enig om.
Skrogene ankommer dagen etter, men jeg må betale frakt for å få de levert. Gjør det og får alt på plass samme dag.

Faktura ankommer, og jeg betaler den med fratrekk for frakt av skrog og 2000 kroner for forsinkelse. Dette sender jeg beskjed om på e-post.
Det gikk 2 uker før jeg fikk svar om at det var greit.

Fornøyd med alle innredninger og egentilig fornøyd med behandlingen jeg fikk.
   #5
 22,342     Akershus     0

. navnet wirlpool og miele er sikkert såpass like at de ikke har sett forskjellen, eller så satser de på at vi ikke ser forskjellen.....
de er på hver ende av skalaen. Var hos en kompis i helgen han har whirlppol kjøle, eller rettere sagt lunkent skap. Dette er bare fire år.
   #6
 3,955     0
Whirlpool kontra miele er som kellen kontra festool....

Jeg tror at dette med bestillingsvarer er noe man omtrent MÅ medregne leveringstid + litt ekstra på.... Men at ting ikke blir bestilt, når man ringer og sier det mangler - det er bare latskap.....