#11
 7,685     Bærum     0

tja nille fikk jo merke det fra redken

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=155444

resultatet ble at efta mente at paralellimport fra usa var ulovlig

http://www.dinside.no/778989/slutt-paa-billig-frisorshampoo-hos-nille

"Der et prinsipp om obligatorisk EØS-konsumpsjon gjelder, er parallellimport kun tillatt dersom de aktuelle varene har vært brakt i omsetning innen EØS med varemerkeinnehaverens samtykke", heter det i EFTA-domstolens rådgivende konklusjon.

Det meste av produkter er egentlig overpriset og solgt gjennom alt for mange ledd med ukvalifiserte selgere. Eneste problemet er at leverandørene styrer, og de vil ha så høy pris som mulig ettersom deres prosentandel av varen da blir større...Men varepris varierer jo fra bransje til bransje. Regner du på mobiler så kostet min 2000, mens jeg betaler 2400 i året for abbonoment. Dvs at tjenesten koster over det dobbelte av telefonen om jeg bytter den etter to år... Det virker jo litt fantastisk
Nå gjaldt jo denne saken et produkt som var godkjent distribuert i EU så denne dommen vil ikke ramme barnevognen. Hele EU er jo bygget på fri flyt av varer og tjenester. Norge er jo "nesten medlem" gjennom EØS.

   #12
 4,148     Oslo Vest     0
Det er vel en realitet at det er biliigere å kjøpe det meste utenlands.

Vi bor i Norge, med vårt avgiftsnivå, samt at den menneskelige faktoren som er involvert i de fleste produkter er kostbar i Norge.

Det er nok god butikk å sjekke rundt og importere.

På den annen side så er det jo grunnen til at prisene er rimeligere i utlandet at de har andre rammebetingelser enn hva vi har i Norge. Nå er vel ikke privatimporten katastrofalt høy i Norge, men vi så jo at polakkene, som tross alt bor og lever i et lavkostland, hadde negativ innvirkning på det norske markedet.

Jeg tror det er naivt å tro at man i Norge kan holde samme priser som man f.eks finner i Polen, siden det er helt andre rammebetingelser der nede. Ingen i Norge er villige til å selge uten fortjeneste, selv om markedet helst ville hatt det slik.

Dersom alle privatimporterer fra lavkostland vil det undergrave mange profesjoner her i Norge, men heldigvis er det ikke et stort problem.

Så fortsatt er det slik at den som sjekker og undersøker kan gjøre mange gode kupp på import.

Signatur
   #13
 311     Hedmark     0
Ingen i Norge er villige til å selge uten fortjeneste, selv om markedet helst ville hatt det slik.


Så kan en spørre seg hvor stor fortjenesten skal være.... For noen år siden kjøpte jeg en ny bil i Sverige som jeg importerte til Norge. Når alle avgifter her til lands var betalt hadde jeg spart 45 000 kroner! Dette var vel ekstrafortjenesten til den norske importøren? Den svenske forhandleren tjente også på bilen...

Da jeg i fjor skulle ha to glassdører fikk jeg en pris på 12 000 per stykk hos glassmesteren. Jeg kjøpte dem på ebay fra Tyskland og de kom på tilsammen 4500 kroner levert på min dør...!!!!
Det er vel noen som fort ønsker å bli rike her til lands???
   #14
 21,481     Enebolig     0
Fikk du en tysker til å sende to dører til Norge? De pleier å være vrange...


Hvordan er det med garanti ol på ny bil fra utlandet, reiser bare til nærmeste merkeverksted i Norge? Når jeg ser prisene på biler i Norge kontra Sverige, så gremmes jeg. Jeg vet forhandlerne som regel har har ca 14 til 16% fortjeneste her til lands. Vel og merke kommer det vel noe velferd utav statens avgifter, men forskjellen kontra Sverige og andre land er så enorm.


Jeg vet ikke om det er mindretallet som er prisbevisste, jeg opplever folk som ganske hard på den saken selv om håndverkertjenester er et hederlig unntak. Forbrukerelektronikk er vertfall noe som opptar folk mye når det gjelder pris. Men så har man de som ikke vet bedre (ofte kvinner, sorry...) og de som har så mye penger at det spiller ingen rolle. Sistnevnte er det ikke så mange av i min omgangskrets, og det er kanskje derfor jeg oppfatter dem som prisbevisste. Men......jeg har vært mye inn og ut av norske hjem, og de som har mest, de er ofte også de mest gniene  Wink Og det gjelder alt, ikke bare el anlegg.




Dewalt nekter jo forhandlerne å sende utenlands, må bruker Jetcarrier ol. Skjønner egentlig ikke at de gidder å stresse med saken når det finnes hull som Jetcarrier.
   #16
 7,685     Bærum     0
Hvordan er det med garanti ol på ny bil fra utlandet, reiser bare til nærmeste merkeverksted i Norge?
Det er vel i tilfelle reklamasjon som er problemet med vår særnorske 5 års frist. Garantien er det vanligvis fabrikken som gir og den gjelder ikke bare i kjøpsland. Dvs. at svenskkjøpt bil skal få garantireparasjon i Norge og vise versa. Svigersønn opplevde at en reparasjon de tok full pris for på norsk merkeverksted ble tatt gratis som fabrikkgaranti i Sverige.
   #17
 21,481     Enebolig     0
Det er det jeg lurer på, og alle bilprodusenter har såkalt verdensgaranti. Med verktøy virker det å være bingo.

   #18
 4,148     Oslo Vest     0
Apropos bil. En Porsche Panamera Turbo S (bevisst valg av eksempel) koster uten mva og uten noe utstyr kr. 1,4 mill i Tyskland. Ved en import til Norge må man betale kr. 1.237.557,- i avgifter, + 1,4 mill +mva og da er totalprisen ved import 2.987.000,-.

Iht prislisten til Porsche koster en tilsvarende bil i Norge kr. 2.698.000,-.

Porsche/Audi/VW har en standard for hvordan lokalene skal være, de har ansatt selgere, mekanikere, sekretærer, regnskapsfolk, de har firmabiler for prøvekjøring, de har lagerførte biler hvor de må forskutere avgifter og betale før bilen er solgt, de har investeringskostnader for verktøy på verkstedene osv. Alt dette skal betales av en fortjeneste.


Selvsagt kan man kjøre Bentyen sin ned til København og få den servet der, eller i Tyskland for den del, men det hadde ikke vært like enkelt om alle importerte sin Toyota selv og skulle serve denne i København og få deler dit.

EDIT:
Jeg har endret Porscheprisen til det riktige. Riktig nok er det en flott bil men ikke til tre milliarder, hehe

Siste redigering: Tuesday, July 19, 2011 12:57:17 PM av incognito
Signatur
   #19
 311     Hedmark     0
Hvordan er det med garanti ol på ny bil fra utlandet, reiser bare til nærmeste merkeverksted i Norge?

Garantien gjelder som i Norge. Ha motoren skar seg etter 6 måneder på grunn av frost i oljeluftrøret fikk jeg ny motor i Norge i løpet av en uke uten kostnad.
Fikk du en tysker til å sende to dører til Norge? De pleier å være vrange...

Jeg valgte selvfølgelig en leverandør som også sendte til Norge. Ikke noe problemer med det.

Apropos Redken så kjøper jeg (vi) det i England og får det sendt til Poste Restante ved nærmeste postkontor i Sverige. Uproblematisk og under 1/3 pris.

Er forøvrig akkurat tilbake etter å ha kjøpt 28 x 120 impregnerte terrassebord. 14,99 med proffrrabatt på Monter - 9,90 på Byggmax. Kvaliteten er akkurat den samme for jeg har kjøpt på Monter tidligere.
Gjett hvor jeg handlet mine 170 meter?
   #20
 4,148     Oslo Vest     0
@Patus. Hva mener du er riktig fortjeneste og hva skal denne fortjenesten dekke?

Trenger vi norske representanter?
Signatur