Grunnene til de største prisdifferansene er at produsentene ofte har en prismatrise for hvert enkelt land, og Norge er i den kategorien som betaler mest, så har man en Norsk representant som skal lønnes og i dette lille landet blir det høye kostnader pga lavt volum. tipper dette er hovedårsaken ang franke vasken innledningsvis.
Nå må dere ikke glemme norske forbrukerrettigheter som gir kjøper 5 års reklamasjonsrett på det meste her i landet. Hvor tror du regninga for det havner? ...hehehe.
En annen ting å ta med seg er prisforskjellene på varer med lav omsetning. Å sende bare en vask som trådstarter innledet med, fra Tyskland til Norge, koster gjerne 1000-1500 kroner dersom den sendes alene. Dersom ikke selger får konsolidert sendingen med andre varer så havner jo den kosten og hos kjøper.
Reklamasjon går rett på produsent, ikke butikken. Men ofte innebærer det endel tidsforbruk for butikken, som igjen koster litt. Men prisen på selve varen erstattes eller repareres av leverandør.
Jeg kjøpte en standard xenonpære til min VW Touran, Møller skulle ha 1500kr for 1 stk. Med litt rabatt fikk jeg den for 1250kr. Lucky me! 1 uke etterpå røyk den andre pæra og det var uaktuelt å kjøpe en til hos Møller.
Sjekka derfor på eBay og endte opp med 2stk. Philips xenonpærer til 550kr levert hjem til meg. Synes ikke det er noe som kan forsvare et så stort påslag som Møller tar i dette tilfellet.
En annen ting å ta med seg er prisforskjellene på varer med lav omsetning. Å sende bare en vask som trådstarter innledet med, fra Tyskland til Norge, koster gjerne 1000-1500 kroner dersom den sendes alene. Dersom ikke selger får konsolidert sendingen med andre varer så havner jo den kosten og hos kjøper.
Lite relevant poeng når det i svært mange tilfeller er MYE billigere å privatimportere ett enkelt eksemplar fra utlandet. Det burde ikke være dyrere for en butikk å gjøre det enn for en privatperson. Særlig siden sære ting uansett er bestillingsvare hos mange forhandlere.
Men hvordan er det å reklamere på varen, når varen er bestilt fra utlandet?
Til dags dato har jeg aldri hatt behov for å reklamere på en vare jeg har kjøpt fra utlandet (forøvrig heller ikke i Norge). Kanskje er det fordi varene har holdt mål - kanskje fordi jeg har gjort kvalitetsundersøkelse på forhånd? (Dessuten er jeg nok ikke kranglete av natur...)
Det er vel en realitet at det er biliigere å kjøpe det meste utenlands.
Vi bor i Norge, med vårt avgiftsnivå, samt at den menneskelige faktoren som er involvert i de fleste produkter er kostbar i Norge.
Det er nok god butikk å sjekke rundt og importere.
På den annen side så er det jo grunnen til at prisene er rimeligere i utlandet at de har andre rammebetingelser enn hva vi har i Norge. Nå er vel ikke privatimporten katastrofalt høy i Norge, men vi så jo at polakkene, som tross alt bor og lever i et lavkostland, hadde negativ innvirkning på det norske markedet.
Jeg tror det er naivt å tro at man i Norge kan holde samme priser som man f.eks finner i Polen, siden det er helt andre rammebetingelser der nede. Ingen i Norge er villige til å selge uten fortjeneste, selv om markedet helst ville hatt det slik.
Dersom alle privatimporterer fra lavkostland vil det undergrave mange profesjoner her i Norge, men heldigvis er det ikke et stort problem.
Så fortsatt er det slik at den som sjekker og undersøker kan gjøre mange gode kupp på import.
Det kan man jo si, dyrere ansatte, dyrere lager, reklamasjonsrett osv, men hvor store er reellt sett disse utgiftene konrtra utlandet? Jeg liker å ta fram datakomponenter over nett. Her er norske butikker svært konkurransedyktige, prisforskjellene som finnes består i hovedsak av forskjellige momsnivå. Jeg tror mange bransjer etterhvert må tilpasse seg at utenladsimport har blitt lett.
En annen ting å ta med seg er prisforskjellene på varer med lav omsetning. Å sende bare en vask som trådstarter innledet med, fra Tyskland til Norge, koster gjerne 1000-1500 kroner dersom den sendes alene. Dersom ikke selger får konsolidert sendingen med andre varer så havner jo den kosten og hos kjøper.
1 uke etterpå røyk den andre pæra og det var uaktuelt å kjøpe en til hos Møller.
Sjekka derfor på eBay og endte opp med 2stk. Philips xenonpærer til 550kr levert hjem til meg.
Synes ikke det er noe som kan forsvare et så stort påslag som Møller tar i dette tilfellet.
Lite relevant poeng når det i svært mange tilfeller er MYE billigere å privatimportere ett enkelt eksemplar fra utlandet. Det burde ikke være dyrere for en butikk å gjøre det enn for en privatperson. Særlig siden sære ting uansett er bestillingsvare hos mange forhandlere.
Til dags dato har jeg aldri hatt behov for å reklamere på en vare jeg har kjøpt fra utlandet (forøvrig heller ikke i Norge). Kanskje er det fordi varene har holdt mål - kanskje fordi jeg har gjort kvalitetsundersøkelse på forhånd? (Dessuten er jeg nok ikke kranglete av natur...)
Det kan man jo si, dyrere ansatte, dyrere lager, reklamasjonsrett osv, men hvor store er reellt sett disse utgiftene konrtra utlandet? Jeg liker å ta fram datakomponenter over nett. Her er norske butikker svært konkurransedyktige, prisforskjellene som finnes består i hovedsak av forskjellige momsnivå. Jeg tror mange bransjer etterhvert må tilpasse seg at utenladsimport har blitt lett.